فروش خودروهای تصادفی به جای خودروی صفر

هشدار به خریداران خودروهای دست دوم

رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور از سوء‌استفاده برخی سودجویان و کلاهبرداران در بازسازی خودروهای واژگون شده و تصادفی خارجی و فروش آن به جای خودروهای بدون تصادف به متقاضیان این خودروها هشدار داد.
کد خبر: ۶۷۶۸۵۷
هشدار به خریداران خودروهای دست دوم

جام جم سرا:
هرچند تولید خودرو در شرکت‌های خودروساز داخلی از سال گذشته تاکنون روندی نزولی داشته، اما واردات خودروهای خارجی در بازه زمانی مذکور به‌طور چشمگیری افزایش یافته است؛ این در حالی است که خرید‌و‌‌فروش خودروهای دست دوم خارجی نیز به موازات رشد واردات از رونق نسبی برخوردار شده است. براین اساس برخی مشتریان که از خرید خودرو داخلی به دلیل کمبود عرضه ناامید شده‌اند با خرید خودروی دست دوم خارجی به‌نوعی در پی جبران این کمبود هستند. از سوی دیگر عده‌ای از مشتریان نیز معتقدند خودروی دست دوم خارجی شاید نیاز کمتری به تعمیرگاه پیدا کند، از همین رو با توجه به کیفیت این خودروها حتی دست دوم آن را به خودروی نو داخلی ترجیح می‌دهند. از این رو به اعتقاد دست‌اندرکاران بازار، به موازات رونق قابل‌توجهی که در خرید‌و‌‌فروش خودروهای دست دوم خارجی وجود دارد، به نگرانی‌هایی نیز در مورد سوء‌استفاده برخی از دلالان از بازار مذکور شکل گرفته است.
در این زمینه طی هفته جاری رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور از سوء‌استفاده برخی سودجویان و کلاهبرداران در بازسازی خودروهای واژگون شده و تصادفی خارجی و فروش آن به جای خودروهای بدون تصادف به متقاضیان این خودروها هشدار داد.

سرهنگ سعید روحی با اشاره به شیوه‌های تازه سوء‌استفاده سودجویان در خرید‌و‌‌فروش خودرو اعلام کرد که متاسفانه تعداد زیادی از خریداران و متقاضیان شماره‌گذاری خودرو حین تعویض پلاک متوجه سوء‌استفاده فروشندگان خودرو می شوند.
وی تاکیدکرده که این افراد عمدتا خودروهایی را خریداری می‌کنند که مدل بالا محسوب می‌شوند و از لحاظ ظاهری تمامی مشخصات خودروهای صفر یا در حد صفر را دارا هستند.اما از دست ندادن خودرویی که ظاهر مناسب دارد و از قیمت خوبی هم برخوردار است، بسیاری از مشتریان را هیجان زده می‌کند؛ به‌طوری‌که به گفته رئیس شماره‌گذاری راهور این مشتریان صرفا به‌خاطر ظاهر بی‌عیب و نقص خودرو و به دلیل از دست ندادن خودروی مذکور از نشان دادن آن به کارشناس سر باز می‌زند؛ اما این تنها راه سوء‌استفاده دلالان نیست؛ چراکه مسیرهای دیگری هم برای کلاهبرداری آنها باز است؛ به‌طوری‌که به گفته سرهنگ روحی در اینگونه معاملات عادتا فروشنده با دادن شماره همراه اعتباری در آگهی‌های روزنامه‌ها و قرارهای خیابانی با خریدار، خودرو را به رویت او می‌رساند، سپس تعدادی از همدستان فروشنده نیز به عنوان خریدار وارد معامله می‌شوند و با بازار گرمی و معرفی خود به عنوان کارشناس، صافکار یا مکانیک و تعریف و تمجید از خودرو و قیمت پایین آن، با دادن وعده پرداخت مبلغ بیش از درخواست فروشنده سعی در گمراه کردن و وسوسه خریدار می‌کنند.بنابراین از آنجایی که خریدار هم بازارگرمی این افراد را می‌بیند و این معامله را برد تلقی می‌کند، بدون اینکه خودرو را به رویت کارشناس برساند آن را خریداری می‌کند و متاسفانه بعد از خرید و عادتا در مراکز شماره‌گذاری متوجه اشتباه خود می‌شود.
در ادامه رئیس مرکز شماره‌گذاری عنوان کرده که فروشندگان اینگونه خودروها خودروهای مذکور را با قیمتی اندک کمتر از مدل مشابه بدون تصادف آن آگهی می‌کنند و همین مساله بسیاری از خریداران را وسوسه می‌کند، در حالی که خودروهای واژگون شده حدودا یک چهارم قیمت خود را از دست می‌دهند.
به گفته وی این افراد سودجو به بهانه‌هایی مثل سفر و احتیاج مالی حتی از نوشتن قولنامه نیز خودداری می‌کنند و عنوان می‌کنند که به‌دلیل نیاز فوری و شدید مالی خودروی خود را زیر قیمت بازار می‌فروشند که همین مساله باعث وسوسه بسیاری از خریداران می‌شود. بر این اساس افراد بسیاری هستند که به دلایل متعدد، از جمله با نارضایتی از کیفیت خودروهای داخلی ترجیح می‌دهند که خودرو دست دوم بخرند حال آنکه برخی با سهل‌انگاری‌هایی در خرید وسیله نقلیه دست دوم با ضرر و زیان‌های قابل‌توجهی روبه‌رو می‌شوند که خریدشان را گران می‌کند.

توصیه هایی برای خرید خودرو دست دوم

در ادامه به راه حل هایی برای این خریداران اشاراتی می‌کنیم تا با دانستن آنها، به عاقبت این خریداران گرفتار نشوید.
توصیه اول این است که قبل از خرید، خودروی مورد نظر خود را تست کنید. به اعتقاد متخصصان هیچ راهی برای فهمیدن مناسب بودن یک خودرو بهتر از تست و آزمایش توسط خود شما نیست.
تنها به مطالب و مشخصاتی که فروشنده می‌گوید بسنده نکنید.
در ضمن خرید خودروی دست دوم بدون مشورت در مورد صحت و سلامت خودرو با یک فرد متخصص، می‌تواند ضررهای مالی زیادی برای شما داشته باشد. ممکن است خودرویی که قصد خرید آن را دارید از لحاظ ظاهری بسیار مناسب به‌نظر برسد، اما ایرادهای فنی داشته باشد که از نظر شما پنهان بماند. برای مثال بسیاری از افراد ممکن است کیلومترشمار خودرو را دستکاری کنند تا میزان مسافت طی شده کمتری را نشان دهند.
به کمک یک تعمیرکار ماهر و متخصص خودرو می‌توانید قبل از خرید از ایرادات فنی و احتمالی خودرو و هزینه‌های احتمالی در آینده باخبر شده و انتخاب راحت‌تری داشته باشید.(دنیای اقتصاد)

Share

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
amir
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
۰
۰
متاسفانه همین اتفاق برای ما هم افتاده حالا باید چه كار كنیم ك 8 میلیون تومان ك سرمان كلاه رفته را پس بگیریم؟

نیازمندی ها