رییس میراث فرهنگی و گردشگری ورامین از ثبت ملی طرح میناخانی فرش این شهرستان به عنوان میراث معنوی خبر داد.
کد خبر: ۶۷۵۹۱۴
طرح میناخانی فرش ورامین ثبت ملی شد

مجید ژاله نیا عصر امروز در حاشیه نمایشگاه توانمندی های فرش ورامین در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طرح میناخانی یکی از طرح های اصلی و مهم استفاده شده در صنعت فرش ورامین است.

این مسئول افزود: عموم قالیبافان ورامین در طرح قالی و فرش خود، از طرح میناخانی استفاده می کنند و همین مساله سبب شده که فرش ورامین با طرح میناخانی شناخته و در کشور معرفی شود.

وی ادامه داد: با تلاشهای صورت گرفته و جمع آوری مستندات و پرونده و نمونه فرشها و قالی های ورامین و موافقت مسئولان میراث فرهنگی کشور، طرح میناخانی فرش ورامین به عنوان میراث معنوی، ثبت ملی شد.

ژاله نیا اضافه کرد: این مساله باعث افتخار برای صنعت فرش ورامین خواهد بود و ثبت طرح میناخانی ورامین می تواند انگیزه مضاعفی به قالیبافان و فرش بافان ورامینی تزریق کند.

گفتنی است فرش ورامین بیش تر به صورت میناخانی کار می شود، در کتب تاریخی آمده که این طرح توسط دختری به نام مینا که نام پدرش خانی بود بافته و از آن پس این طرح را به نام میناخانی معروف شده، در این طرح ند پری توسط چهار گل سفید احاطه می شوندکه این مسأله زیبایی زادالوصفی را به فرش ورامین داده است.

قالیبافان ورامینی علاوه بر بافتن فرش توانایی بافت رو کرسی ها، سفره، خورجین، مفرش، نمکدانها و رو انداز های حیوانات و بدین ترتیب این توانایی ورامین را به گلستان بزرگی از فرش بدل کرده بود. (مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها