آشپزخانه سلامت

گز می‌خورید یا باسلق؟

مردم شهر بلداجی پایتخت گز ایران بعد از تولید گز باکیفیت بالا و کسب موفقیت و شهرت در تولید این محصول در مسیر تولید شیرینی سوهان قدم گذاشته اند و هم اکنون کارگاههای تولید شیرینی سوهان در کنار کارگاههای تولید گز در این شهر در حال افزایش است به طوری که سوهان تولیدی این شهر در حال گرفتن بازار های مختلف کشور است.
کد خبر: ۶۷۵۲۰۳
پایتخت گز ایران در پی تصرف بازار شیرینی جات دیگر

شهر بلداجی یکی از مناطق مهم استان چهارمحال و بختیاری در تولید گز محسوب می‌شود و ارتفاعات و مراتع این شهر نیز به واسطه شرایط توپوگرافی و خاص جغرافیایی محل رویش گیاه انگبین به وفور است.

استفاده از انگبین درجه یک و خالص و تولید گز مرغوب موجب شده است یکباره گز شهر بلداجی معروفیت خاصی پیدا کند و اشتغال فراوانی در این حوزه ایجاد کند.

چهارمحال و بختیاری با تولید گز با کیفیت و به دست آوردن بازار داخلی و جهانی به عنوان قطب اول تولید گز در کشور مطرح شده است و گز سازی توانسته اشتغال بالایی را در این استان از آن خود کند.

نام گز بلداجی در بسیار از شهر های کشور به عنوان برند مطرح شده و بسیاری از مردم بلداجی را نام یک شرکت تولیدی خاص قلمداد می کنند اما اگرچه بلداجی در کل یک برند شناخته شده در گزسازی مطرح شده و همه آن را می شناسند اما اصل بلداجی نامی شهری در استان چهارمحال و بختیاری است که بالای 80 کارگاه گز سازی در آن مشغول به تولید این محصول هستند.

گز بلداجی به دلیل کیفیت بالا و مرغوبیت آن بهترین گز ایرانی محسوب می شود و به کشورهای مختلف صادر می شود و شهرت این شهر به خاطر محصول گز و استفاده از انگیبین طبیعی در تولید گز است.

مردم شهر بلداجی پایتخت گز ایران بعد از تولید گز و کسب موفقیت و شهرت در تولید این محصول در مسیر تولید شیرینی سوهان قدم گذاشته اند و هم اکنون کارگاههای تولید شیرینی سوهان در کنار کارگاه های تولید گز در این شهر در حال افزایش است به طوری که سوهان تولیدی این شهر در حال گرفتن بازار های مختلف کشور است.

سوهان نوعی شیرینی سنتی و ایرانی و به عبارتی، نوعی حلوا است که از گندم درست می شود.

سوهان به شکل‌ها و انواع مختلفی نظیر سوهان عسلی، سوهان کنجدی، سوهان حلوایی، سوهان بادامی، سوهان گزی، سوهان لقمه، سوهان کره‌ای و ... تولید و عرضه می‌شود.

از عمده مواد اولیه مورد استفاده در پخت و تهیه سوهان می‌توان به آرد سبوس‌دار، جوانه گندم، شکر، روغن، زرده تخم مرغ، هل، زعفران و مغز پسته اشاره کرد.

این شیرینی در گذشته بیشتر به شیوه سنتی و با دست تولید می‌ شده است ولی در حال حاضر پخت این شیرینی با کمک دستگاه ها و قالب گیرهای مخصوص انجام می‌گیرد.

اگرچه سوهان را با نام استان قم می شناسند و کارگاههای تولیدی بسیاری در استان قم مشغول تولید این محصول هستند اما این محصول توسط کارگاهای بسیاری در شهر بلداجی استان چهارمحال و بختیاری در حال تولید است و قسمت بسیاری از این تولید به استان قم هم ارسال می شود و در کنار گز بلداجی در فروشگاههای بزرگ فروش سوهان فروخته می شود.

هم اکنون 25 کارگاه تولید سوهان در شهر بلداجی فعال شده است و کارگاه های تولید سوهان در این شهر به سرعت در حال افزایش است.

هم اکنون بسیاری از کارگاه ها با استفاده از گز و سوهان شیرینی جدید به نام سوهان گز را تولید کرده اند و این در حالی است که استفاده از مواد مرغوب در تولید گز و سوهان تولید محصول با کیفیتی را سبب شده است که بازار پسندی بالایی دارد و هم اکنون فروش خوب این محصول موجب شده است که کارگاههای تولید سوهان در این شهر روز به روز افزایش پیدا کنند.

کارگاههای تولید سوهان در بلداجی در حال افزایش هستند

رییس صنف قنادان پولکی، سوهان و نقل شهر بلداجی با اشاره به اینکه کارگاههای تولید سوهان در این شهر در حال افزایش است، افزود: هم اکنون 25 کارگاه سوهان پزی در این شهر در حال فعالیت است.

داریوش نادری بلداجی گفت: استقبال خوب از تولیدات سوهان این شهر در کنار گز موجب شده است که بسیاری از کارگاه ها در راستای تولید سوهان گام بردارند و کارگاههای تولید سوهان را راه اندازی کنند.

وی افزود: هم اکنون شهر بلداجی پایتخت گز ایران شهرت گرفته و با تولید گز با کیفیت توانسته سهم بسیاری از بازارها را به خود اختصاص دهد.

رییس صنف قنادان پولکی، سوهان و نقل شهر بلداجی گفت: سوهان گز محصول جدیدی در این شهر به حساب می آید که با استفاده از گز مرغوب تولید می شود و همین امر موجب شهرت این محصول شده است.

نادری افزود: سوهان تولیدی کارگاه های سوهان پزی این شهر به واسطه استفاده از مواد مرغوب و کیفیت بالا به سرعت توانسته بسیاری از بازارهای داخلی و خارجی را تسخیر کند واز فروش خوبی برخوردار است.

وی گفت: هم اکنون بسیاری از سوهان تولید این شهر به استان قم می رود و در فروشگاههای این شهر به فروش می رسد و بسیاری دیگر نیز به استانهای همسایه و حتی کشورهای منطقه صادر می شود.

نادری بلداجی با اشاره به اینکه هم اکنون در بلداجی 50 کارگاه تولید پولکی و نبات نیز فعالیت می کنند، افزود: شهر بلداجی در حال تبدیل شدن به یک شهر تولید انواع شیرینی جات است.

رییس صنف قنادان پولکی، سوهان و نقل شهر بلداجی گفت: هم اکنون فعالیت کارگاههای تولید پولکی و نبات و سوهان پزی در این شهر توانسته اشتغال مناسبی در شهر ایجاد کند وهم اکنون بیش از 300 اشتغال مستقیم در این حوزه داریم.

کارگاههای تولید شیرینی جات در بلداجی بیکاری را از بین برده است

بخشدار بلداجی نیز گفت: شهر بلداجی مرکز تولید گز با کیفیت کشور است و فعالیت کارگاه های گز سازی، پولکی و نبات و سوهان پزی در این شهر موجب شده است بیکاری در این شهر دیگر معنا نداشته باشد.

وی افزود: اگرچه بیشترین تولید اصلی این شهر گز است اما تولید شیرین جات مختلف دیگر مانند سوهان، نقل، پولکی و نبات نیز در مسیر تولید توسط استادان شیرینی پز قرار گرفته و این منطقه روز به روز در حال توسعه و پیشرفت است.

اسفندیار کریمی گفت: فعالیت کارگاههای مختلف تولید شیرینی جات مختلف مانند گز، سوهان، پولکی و نبات، موجب ایجاد اشتغال قابل توجه ای در منطقه شده است به طوری که بسیاری از مردم مناطق دیگر استان نیز در کارگاههای تولیدی این شهر کار می کنند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱

نیازمندی ها