شرایط باغ‌وحش‌های کشور به گونه‌ای است که برخی کارشناسان این حوزه به آنها لقب قتلگاه حیوانات داده‌اند، زیرا روزی نیست که خبر مرگ گونه‌های جانوری یا بیماری آنها خبرساز نشود؛ برای نمونه در چند ماه اخیر بیماری، قفس‌های غیراستاندارد و نبود کارشناس و تجهیزات مانند گلوله و دارت بیهوشی در این مراکز زمینه آسیب دیدن گونه‌های جانوری را فراهم آورده است.
کد خبر: ۶۷۲۸۹۷
شرایط باغ‌وحش‌ها را بهتر کنید

در روزگاری که بهترین باغ‌وحش‌های کشور چنین شرایطی دارند، روز گذشته مدیرعامل پارک ارم با اشاره به این‌که هم‌اکنون شیر ایرانی در کشور وجود ندارد، گفته قرار است تا پایان تابستان تفاهم‌نامه‌ای امضا شود که براساس آن، شیر ایرانی بعد از ۱۲۰ سال وارد کشور شود.

در این‌که اضافه شدن گونه‌های جانوری به باغ‌وحش‌های کشور اتفاق خوشایندی است، هیچ شکی نیست، اما باید شرایط نیز برای نگهداری از آنها فراهم باشد، زیرا این روزها گونه‌های جانوری بیشتر باغ‌وحش‌ها از حداقل‌ها نیز برخوردار نیستند، به همین دلیل باغ‌وحش‌های کشورمان تاکنون نتوانسته‌اند در ایفای نقش خود در جامعه موفق عمل کنند.

این در حالی است که در کشورهای پیشرفته، باغ‌وحش‌ها به پارک وحش بدل شده و مراکزی هستند برای آموزش، پژوهش، سرگرمی و آشتی دادن مردم با حیات‌ وحش.

درواقع این مراکز آن‌قدر اصولی ساخته شده‌اند که در جهت اهداف و نیازهای جامعه قرار گرفته‌اند.

نکته اینجاست که ماجرا در کشورمان کاملا برعکس است، چون شرایط نگهداری حیوانات به گونه‌ای است که بازدیدکنندگان بعد از خروج از این مراکز، اندک علاقه خود را به حیات‌ وحش و محیط‌ زیست از دست می‌دهند.

برای نمونه افراد مشغول در این مراکز، اطلاع درستی از کار خود و گونه‌های جانوری ندارند تا آنجا که با دادن اطلاعات غلط به بازدیدکنندگان، زمینه ترس و تنفر از گونه‌های جانوری را در آنها به وجود می‌آورند.

یکی از مسائلی که به این ماجرا دامن زده، نظارت ضعیف سازمان حفاظت محیط‌زیست بر این مراکز است.

برای نمونه روز گذشته رئیس اداره ساماندهی و هماهنگی امور مناطق سازمان حفاظت محیط‌ زیست با اسفبار خواندن وضع نگهداری حیوانات در برخی باغ‌وحش‌های کشور، به ایرنا گفته در سراسر کشور 70 باغ‌وحش، باغ پرندگان و مراکز نگهداری حیوانات وجود دارد که در این میان فقط 37 مرکز دارای مجوز فعالیت است.

این در حالی است که خرداد سال گذشته رئیس وقت اداره ساماندهی و هماهنگی اداره کل حفاظت و مدیریت شکار و صید به ایسنا گفته بود حدود 700 مرکز نگهداری و باغ‌وحش در کشور وجود دارد.

با این حساب می‌توان گفت مسئولان آمار دقیقی از این مراکز و نحوه مدیریت آنها ندارند؛ به همین دلیل بهتر است تا سر و سامان گرفتن این مراکز، ورود گونه‌های جدید به کشور کمی حساب شده‌تر از قبل انجام شده و هدف مسئولان بهبود کیفی این مراکز باشد، نه بهبود کمی آنها.

مهدی آیینی - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها