خاکشیرکاران بشرویه چشم به راه امکانات

نوشیدنی سنتی فصل گرما را فراموش نکنیم

بشرویه تنها شهرستان خراسان جنوبی است که محصول خاکشیر در زمین‌های زراعی آن کشت می‌شود و ساخت مکانی برای فراوری محصول مهم ترین خواسته خاکشیرکاران این شهرستان است.
کد خبر: ۶۷۲۵۴۷
نوشیدنی سنتی فصل گرما را فراموش نکنیم

خاکشیر، خاکشی، شفترک، خاکشور یا خاکژی گیاهی است از تیره صلیبیان به ارتفاع 20 سانتی‌متر الی یک متر که به طور «خود رو» در باغ‌ها و صحراها می‌روید و دارای برگ‌هایی با بریدگی زیاد و گل‌های زرد روشن از تیره شب‌بو است.

شهرستان بشرویه تنها شهرستان استان خراسان جنوبی و حتی از معدود شهرهای کشور است که گیاه خاکشیر را به صورت زراعی کشت می‌کند.

گیاه خاکشیر دارای خواص فراوانی از جمله التیام بخش زخم‌ها و جراحات، ضدعفونی کننده، ضد کرم و تب بر،کمک به رفع بیماری‌های نقرس، ورم گوش و دستگاه تناسلی و... است.

خاکشیر از نوشیدنی‌های سنتی فصل گرما است که به صورت شربت استفاده می‌شود و شربت باید با آب و کمی گلاب تهیه شود.

خاکشیر همچنین می‌تواند در درمان ناراحتی‌های پوستی چون آکنه و اگزما موثر باشد و مبتلایان به این مشکلات می‌توانند خاکشیر را در لیوان آب داغ بریزند و پس از سرد شدن از آن استفاده کنند.

230 هکتار از زمین های زراعی بشرویه زیر کشت محصول خاکشیر

علی شفیعی رییس جهادکشاورزی شهرستان بشرویه گفت: برداشت محصول خاکشیر از سطح 230 هکتار از مزارع خاکشیر شهرستان بشرویه آغاز شده و پیش بینی می شود از این سطح تا پایان برداشت بیش از 195 تن محصول خاکشیر برداشت شود.

وی در خصوص ارزش اقتصادی این محصول برای کشاورزان، گفت: بهای ریالی هر کیلو خاکشیر هفت هزار تومان است که در پایان مبلغی بالغ بر یک میلیارد و 400 میلیون تومان ارزش محصول خاکشیر شهرستان خواهد بود.

وی افزود:با توجه به اینکه خاکشیر در تمامی مزارع بصورت خودرو رشد می کند ولیکن در استان خراسان جنوبی تنها شهرستان بشرویه توانسته با کشت این محصول در استان رتبه اول کاشت و برداشت خاکشیر را داشته باشد.

کاهش 40 درصدی محصول خاکشیر

رییس جهاد کشاورزی شهرستان بشرویه از کاهش محصول خاکشیر در امسال خبر داد و گفت: امسال به دلیل کاهش بارندگی متاسفانه سطح زیرکشت محصول خاکشیر در شهرستان بشرویه به میزان 40 درصد کاهش داشته است و منجر به کاهش درآمد کشاورزان در منطقه شده است.

شفیعی افزود: به طور کلی محصول خاکشیر محصولی کم آب و با دوره رشد کوتاه است که اکثرا در داخل مزارع دیگر کشت می‌شود و می‌تواند منبع در آمد خوبی برای کشاورزان باشد.

وی به مشکلات خاکشیرکاران اشاره کرد و گفت: یکی از این مشکلات نبود جایگاه برای فراوری محصول خاکشیر است.

شفیعی افزود: باتوجه به تولید بالای خاکشیر در شهرستان اگر وضعیت بارگاه‌ها و شرایط فراوری محصول مناسب باشد علاوه‌بر کمک به کشاورزان شهرستان بشرویه در نهایت محصولی با کیفیت بالاتری به بازار عرضه می شود.

رییس جهاد کشاورزی شهرستان بشرویه گفت: برای ایجاد جایگاه‌هایی مناسب برای پاک کردن محصول خاکشیر نیاز است تا دولت تسهیلاتی در این خصوص در نظر بگیرد.

وی افزود: گیاه خاکشیر بعد از برداشت علاوه‌ بر تامین نیاز استان به استان‌های همجوار چون استان خراسان رضوی و کرمان صادر می شود.

عدم وجود بارگاه های بهداشتی و کمبود نیروی انسانی از مشکلات خاکشیرکاران

محمد حلوانی یکی از خاکشیرکاران در روستای مجد بود که از برداشت 450 کیلو از سطح دو هکتار از مزارع خود خبر داد.

وی افزود: خوشبختانه محصول خاکشیر، گیاه پردرآمدی است اما عدم وجود ردیف‌های اعتباری جهت احداث بارگاه‌های بهداشتی برای محصول خاکشیر یکی از عمده مشکلات ما در این زمینه است.

حلوانی با بیان اینکه هم اکنون در بارگاه‌های کاهگلی فعالیت می‌کنیم، افزود: متاسفانه انجام عملیاتی چون پاک کردن گیاه خاکشیر در این بارگاه‌ها بسیار سخت است و به دلیل مخلوط شدن خاک و کاه در این محصول کیفیت محصول بسیار کاهش می یابد.

حسین اکبری یکی دیگر از خاکشیرکاران است به ریزش سریع محصول خاکشیر اشاره کرد و گفت: محصول خاکشیر به دلیل ریزش سریع خصوصا در صورت وزش باد باید دقیقا در تاریخ معین برداشت شود.

وی افزود: متاسفانه گاها این امر به دلیل کمبود نیروی انسانی برای برداشت محصول این کار به تعویق می افتد و موجب به هدر رفتن محصول می شود.

لزوم درنظرگرفتن تسهیلات برای بسته‌بندی محصول خاکشیر

غلامرضا توکلی یکی دیگر از کشاورزانی که کار کاشت و برداشت محصول خاکشیر را انجام می‌داد، گفت: متاسفانه به دلیل عدم انجام تحقیقات به زراعی جهت معرفی ارقام پرمحصول و مقاوم به عدم ریزش درصد زیادی از محصول خاکشیر ریزش کرده و از دسترس کشاورزان خارج می شود.

وی افزود: درصورت انجام تحقیقات به زراعی و معرفی ارقام مقاوم در مقابل ریزش، با کشت محصول مقاوم تر یکی از مشکلات کشاورزان حل می شود.

خدابخش غلامی خاکشیر کار دیگری در روستای مجد از مسئولین ذی ربط خواست تا نسبت به دادن تسهیلات به کشاورزان خاکشیر برای ایجاد بارگاه های بهداشتی اقدام کنند.

وی افزود: احداث جاده مناسب در بین مزارع و انجام عملیات یکپارچه سازی بین مزارع از جمله اقداماتی است که برای انجام آن به اعتبار نیاز است که می طلبد در این راستا مسئولین حمایت کنند.

غلامی همچنین خواستار تخصیص اعتبارات جهت بوجاری و بسته بندی محصول خاکشیر شد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها