تیم ملی بدون دردسر راهی اردوی اتریش شد

در انتظار سورپرایز کروش

کدام برای شاگردان کرش مناسب‌تر است؟

تیم ملی بین اردوی کوتاه‌مدت و بلندمدت

کد خبر: ۶۷۲۴۸۵
تیم ملی بین اردوی کوتاه‌مدت و بلندمدت

اردوهای تیم‌های ملی فوتبال برای حضور در جام جهانی یا کوتاه‌مدت است یا بلندمدت. اردوهای کوتاه‌مدت زمانی حداکثر 14 روزه دارد، اما زمان اردوهای بلندمدت گاه از یک ماه هم عبور می‌کند و مشتمل بر برنامه‌های گوناگونی است؛ از دوره‌های فشرده بدنسازی تا دیدارهای تدارکاتی با تیم‌های کوچک و بزرگ.

در آستانه رقابت‌های جام جهانی تیم‌های ملی فوتبال کشورهای مختلف به فراخور شرایطی که دارند یکی از این دو اردو را انتخاب می‌کنند. تفاوت‌هایی بین این دو اردو وجود دارد. حال که تیم ملی فوتبال ایران با هزاران امید و آرزو قرار است به رقابت‌های جام جهانی برود باید بررسی کرد اردوی بلندمدت برای شاگردان کرش بهتر است یا اردوی کوتاه‌مدت. هر دو اردو مزیت‌هایی دارد، همان طور که ایرادهایی هم به آن وارد است. البته با توجه به این که زمان زیادی تا آغاز آوردگاه برزیل باقی نمانده بیشتر تیم‌های ملی فوتبال شرکت‌کننده در این رقابت‌ها از برگزاری اردوی بلندمدت خودداری می‌کنند. در چند روز مانده به جام جهانی حتی ممکن است اردوی کوتاه‌مدتی هم در کار نباشد و همه چیز به جلسات تمرینی سبک خلاصه شود.

مصدومیت در اردوهای کوتاه‌مدت

در اردوهای کوتاه‌مدت معمولا برنامه‌ها بر طبق روالی فشرده پیش می‌رود. با توجه به زمان کم باقیمانده تا رقابت‌های مختلف این اردوها مناسب ترین راه برای آماده کردن یک تیم به شمار می‌رود، اما این اردوها می‌تواند بستری برای مصدومیت‌های سنگین باشد.

جواد زرینچه، پیشکسوت و مربی فوتبال کشور در این باره به جام‌جم گفت: اردوهای کوتاه‌مدت معمولا فشردگی قابل توجهی دارند. برنامه‌های مربی در این اردوها بدون وقفه اجرا می‌شود و فشاری که از این شرایط روی بازیکن می‌آید، می‌تواند به مصدومیت منجر شود. البته اردوی کوتاه‌مدت لزوما به معنای فشردگی نیست، این اردوها می‌تواند به معنای چند روز تمرین سبک و یک تنفس واقعی باشد. البته بگذریم از این که گاهی اوقات اردوهای تیم ملی چه کوتاه‌مدت و چه بلندمدت به مکانی برای تفریح تبدیل می‌شود، اما به هر حال تنفس چند روزه در این اردوها خیلی خوب است. فشردگی اردوهای کوتاه‌مدت نیز باید به گونه‌ای باشد که به مصدومیت بازیکنان منجر نشود.

وی افزود: در تیم‌های قدرتمند دنیا و تمام تیم‌های اروپایی شرایط حرفه‌ای کاملا به اردوها مسلط است چراکه باشگاه‌ها همکاری فوق العاده‌ای با تیم ملی دارند، اما در ایران این گونه نیست. همکاری نداشتن با سرمربی تیم ملی در بیشتر مواقع می‌تواند منجر به این شود که اردوها مفید و مثمرثمر نباشد؛ حال این اردوها چه بلندمدت باشد چه کوتاه. نمونه‌اش تیم ملی کشور خودمان است که مدت‌ها سردرگم بود. باید امیدوار باشیم اکنون شرایط برای کرش و بازیکنان ملی پوش بهتر باشد.

تشخیص با خود مربی

اما اردوهای بلندمدت تعریف جداگانه‌ای از اردوی کوتاه‌مدت دارد؛ زمان صرف شده در این اردوها بیشتر است. نحوه مدیریت و کنترل بازیکنان نیز متفاوت با چیزی است که در اردوهای کوتاه‌مدت وجود دارد. زرینچه در این باره نیز گفت: اردوهای بلندمدت گاهی اوقات از حوصله بازیکن خارج می‌شود بخصوص اگر قرار باشد از لحاظ بعد مسافت بازیکن از خانواده و شهر خود دور باشد. در این اردوها باید از لحاظ روانی هم روی بازیکنان کار کرد. وی افزود: در اردوهای بلندمدت بعد جسمانی تنها نباید مدنظر قرار بگیرد و چیزی که در کنار آن خیلی اهمیت دارد بعد روحی روانی است که در بسیاری موارد نادیده گرفته می‌شود.

زرینچه افزود: تشخیص این که شاگردان کارلوس کرش در راه باقیمانده تا جام جهانی به اردوی بلندمدت نیاز دارند یا کوتاه‌مدت، فقط از خود سرمربی تیم ملی برمی‌آید. او بهتر از هر کسی می‌داند بازیکنان در چه شرایطی به سر می‌برند، اما به اعتقاد من در این شرایط اردوی بلندمدت دیگر به کار تیم ملی نمی‌آید، چون فرصتی نیست. جام جهانی از بیست و سوم خرداد آغاز می‌شود و در این شرایط اردوی بلندمدت جایی ندارد. در این مقطع، نگران‌کننده‌ترین اتفاق مصدومیت بازیکنان تیم ملی است. از طرف دیگر باید توجه داشت اردوی بلند ابزار و امکانات خاص خود را می‌خواهد که اگر فراهم نباشد برگزاری این اردو نه‌تنها هیچ فایده‌ای ندارد، بلکه به ضرر ملی‌پوشان نیز هست. این مدافع سابق تیم ملی فوتبال ایران خاطرنشان کرد: اردوی کوتاه‌مدت یا بلندمدت فرقی ندارد البته اگر آرامش بر تیم ملی حکمفرما نباشد. وقتی برنامه‌ها دقیق نباشد و وقتی خبری از نظم و ترتیب نباشد هیچ اردویی به کار تیم ملی فوتبال ایران نمی‌آید.

ویژگی‌های 2 اردو

خستگی، مصدومیت، به هم ریختن اعصاب و آرامش، دلتنگی خانواده و... نکات منفی اردوها است، اما در مقابل دیدارهای تدارکارتی با تیم‌های مختلف، آماده شدن بازیکنان، هماهنگی بین نفرات تیم ملی، اتحاد بیشتر و... از نکات مثبت اردوها به خصوص اردوهای بلندمدت به شمار می‌آید. تیم ملی فوتبال ایران اما در راه رسیدن به جام جهانی 2014 برزیل از هیچ کدام از این دو موقعیت به درستی استفاده نکرد. کرش اکنون که تمام بازیکنانش را در اختیار دارد کمتر از یک ماه دیگر را تا آغاز جام جهانی پیش روی تیم ملی می‌بیند. آماده و هماهنگ کردن تیم ملی هنری است که فقط باید از عهده کرش بربیاید؛ حال چه با اردو و چه بی‌اردو.

هیلدا حسینی خواه / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها