تیم ملی بدون دردسر راهی اردوی اتریش شد

در انتظار سورپرایز کروش

گزارشی از روند آماده‌سازی تیم ملی در راه جام جهانی

ایستادن در نیمه راه

تیم ملی فوتبال ایران در فرصت باقیمانده تا آغاز رقابت‌های جام جهانی یک اردوی دیگر در اتریش پیش رو دارد.
کد خبر: ۶۷۲۴۸۴
ایستادن در نیمه راه

روند آماده‌سازی ملی‌پوشان ایرانی در اردوی آفریقای جنوبی مورد رضایت کارلوس کرش سرمربی تیم ملی قرار نگرفت تا نگرانی‌های وی درباره عملکرد تیم ایران در جام جهانی برزیل دو چندان شود. همکاری نکردن چند باشگاه با تیم ملی در زمینه تحویل بموقع بازیکنان به اردوی تیم ملی، نخستین مانع کرش در راه آماده‌سازی تیم بود. اکنون کمتر از یک ماه به آغاز جام جهانی باقی مانده است. برخی کارشناسان فوتبال در گفت‌و‌گو با جام‌جم از روند آماده‌سازی تیم ملی فوتبال ایران در روزهای باقیمانده به جام جهانی می‌گویند.

آرامش برای تیم ملی

این که شاگردان کارلوس کرش به منظور حضور در جام جهانی روند آماده‌سازی کاملی را طی نکردند کاملا واضح و مشخص است. این شرایط بارها انتقاد کرش را برانگیخت و مربیان و کارشناسان نیز بارها به این موضوع اشاره کردند. در واقع تیم ایران در راه جام جهانی گاهی اوقات چنان با کم و کاستی‌هایی روبه‌رو شد که کرش و شاگردانش چاره​ای جز تحمل و پشت‌سر گذاشتن آن نداشتند.

رضا شاهرودی، پیشکسوت و مربی فوتبال کشور در این باره به جام‌جم گفت: تیم ملی فوتبال ایران در مقطع بسیار حساسی به سر می‌برد. لازم است در کنار فراهم آوردن امکانات و شرایط مختلف و متناسب، آرامشی مطلوب بر تیم ملی حکمفرما شود، اما با توجه به این که کرش به عنوان سرمربی تیم ملی آرامش خاطر ندارد نباید انتظار داشت تیم ملی نیز در شرایط خوبی به سر ببرد. کرش از برخی مسائل ناراحت است. باید توجه داشت باز بودن دست مربی و آرامش خاطر او در روند آماده‌سازی تیم ملی فوتبال ایران تاثیر مستقیم دارد. متاسفانه برخی باشگاه‌های ما همکاری لازم را با تیم ملی نداشتند. در واقع در این میان برخی منافع باشگاهی به منافع ملی ترجیح داده شد که موضوع غیرقابل پذیرشی است.

وی افزود: به اعتقاد من فشردگی بیش از حد اردوها و تمرینات نیز مضر است. هر چند تا همین امروز هم تیم ملی فوتبال ایران زمان زیادی از دست داده، اما اکنون وقت آن است که با آرامش بیشتری بقیه کارها دنبال شود.

فقدان نگران‌کننده دیدارهای تدارکاتی

مشکل دیگر تیم ملی فوتبال ایران در راه آماده‌سازی به منظور حضور در جام جهانی، فقدان دیدارهای تدارکاتی است. شاگردان کرش تا امروز بازی تدارکاتی قابل توجهی نداشته‌اند. در حالی که بیشتر تیم‌های حاضر در جام جهانی با شبیه‌سازی از رقبای خود در آوردگاه برزیل دیدارهای تدارکاتی تاثیرگذار و مفیدی انجام داده‌اند، ملی‌پوشان ایران همچنان در حسرت یک بازی خوب تدارکاتی به سر می‌برند. بیژن طاهری، دیگر کارشناس و پیشکسوت فوتبال ایران در این باره گفت: دیدارهای تدارکاتی اهمیت ویژه‌ای دارد.

نداشتن بازی تدارکاتی برای تیم ملی فوتبال ایران در آستانه جام جهانی مثل این است که در یک مسابقه دوی ماراتن یکی از شرکت‌کنندگان نیمه راه بایستد و شاهد سبقت گرفتن دیگر دونده‌ها از خودش باشد. اکنون تیم ملی فوتبال ایران تنها شاهد این است که برخی تیم‌ها، دیدارهای تدارکاتی خوبی برگزار می‌کنند، اما ما همچنان ایستاده‌ایم و به آنها نگاه می‌کنیم.

وی افزود: فرصت هنوز باقی است. با توجه به این موضوع که کرش یکی از حرفه‌ای‌ترین مربیان فوتبال دنیاست، می‌توان امیدوار بود چاره‌ای بیندیشد که قطعا تا امروز این کار را کرده است. هر چند دیدارهای تدارکاتی قابل مقایسه با چیز دیگری نیست، اما نوع تمرینات در فقدان دیدار تدارکاتی خیلی مهم است.

زمان از دست رفته

مشخص است پروسه آماده‌سازی تیم ملی فوتبال ایران کامل نیست. البته نباید این نکته را فراموش کرد که اکثر تیم‌های حاضر در جام جهانی به دلیل درگیر بودن بازیکنان با رقابت‌های باشگاهی نیز روند آماده‌سازی کاملی ندارند، اما این موضوع در رابطه با برخی تیم‌ها حادتر است.

طاهری با بیان این که زمان دیگر نباید بیش از این از دست تیم ملی برود، گفت: مهم‌ترین مساله زمان است. هم‌اکنون زمان زیادی تا آغاز رقابت‌های جام جهانی باقی نمانده است و تعدادی از تیم‌ها ازجمله ایران در این زمان کم باید تمام عقب ماندگی‌های خود را جبران کنند. وی افزود: استفاده بهینه از زمان یکی از برگ‌های برنده اصلی در راه جام جهانی است، اما تیم ایران یکی از تیم‌هایی بود که چندان از این زمان مفید استفاده بهینه را نبرد.

این کارشناس فوتبال اذعان کرد: یک تیم برای این که روند آماده‌سازی در راه جام جهانی را به بهترین و کامل‌ترین شکل بپیماید به ابزارها و برنامه‌های مختلفی نیازمند است. این برنامه‌ها مشتمل بر موضوعات گوناگونی می‌شود؛ مانند رساندن بازیکنان به مرز ایده‌آل آمادگی روحی ـ روانی، طی شدن کامل دوره‌های بدنسازی، برگزاری دیدارهای تدارکاتی با تیم‌هایی که می‌توانند تیم ملی را به آمادگی بیشتر برسانند و برگزاری اردوهایی که از هر دو بعد جسمانی و روحی برای بازیکنان مناسب است. تیم ملی فوتبال ایران در برخی از این موارد، مهم و اصولی کم و کاستی‌های زیادی داشته است که نگران‌کننده به نظر می‌رسد. از سال گذشته که تیم ملی فوتبال ایران به رقابت‌های جام جهانی صعود کرد از انتظارات فوتبالدوستان شنیدیم و این که تیم ملی باید این بار از گروه خود صعود کند غافل از این که آیا اصلا شرایط و امکانات برای عملی کردن این هدف بزرگ فراهم شده یا خیر.

کرش تنهاست

یکی از مباحث تکراری فوتبال ایران این است که چرا کرش از تجربیات مربیان ایرانی برای آماده‌سازی تیم ملی استفاده نمی کند. او در یک سال اخیر بارها به این متهم شده است که با مربیان ایرانی همکاری ندارد و برای پیشبرد اهداف تیم ملی از آنها مشورت نمی‌گیرد. طاهری در این باره گفت: این که کسی مشورت‌پذیر نباشد جای نقد و بررسی دارد، اما به هر حال باید به این نکته توجه داشت که کرش یک مربی تمام حرفه‌ای است و روند آماده‌سازی تیم ملی را با همین تفکرات حرفه‌ای خود طرح‌ریزی کرده است. کرش در این راه تنها بود؛ البته باید هم به او حق داد، چراکه تفکرات غیرحرفه‌ای در فوتبال ایران زیاد است، بنابراین او حق دارد نقدپذیر نباشد یا این که مشورت کند. کرش اکنون تنهاست هر چند در ماه‌های اخیر او انعطاف بیشتری از خود نشان داد.

یک اردوی بی‌ثمر

اردوی آفریقای جنوبی آغازی بود برای راهی که تیم ملی پس از اتمام لیگ برتر تا جام جهانی پیش رو دارد. ملی‌پوشان فوتبال ایران پس از اردوی آفریقا نیز راهی اردوی اتریش خواهند شد، اما بازدهی اردوی آفریقا چقدر بود و این اردو چقدر روی آمادگی ملی‌پوشان تاثیر گذاشته است؟ شاهرودی در این باره نیز گفت: همه دیدیم تیم ملی فوتبال ایران با چه شرایطی راهی آفریقای جنوبی شد. وقتی سرمربی تیم ملی فوتبال ایران از این اردو رضایت ندارد دیگر چه می‌توان گفت؟ به نظر من این اردو که در غیاب بازیکنان اصلی کوچک‌ترین بازدهی را برای تیم ملی نداشت، اما بالاخره کوچک‌ترین نکته‌های مثبت را هم باید در نظر گرفت. این پیشکسوت فوتبال ایران اذعان کرد: اردوی چند روزه در آفریقا باعث شد حداقل ملی‌پوشان فوتبال ایران مدتی با هم تمرین کنند، هرچند همین تمرین را هم در ایران می‌توانستند داشته باشند. وی خاطرنشان کرد: اردویی کامل است که در آن همه چیز بی‌نقص و کامل باشد. کاپیتان تیم ملی در اردو حضور داشته باشد، بازیکنان اصلی بیایند و تیم ملی با غیبت هیچ کدام از بازیکنانش مواجه نباشد. غیبت بازیکنان اصلی یعنی بلاتکلیفی و با این شرایط حتی اگر بهترین اردوها با بهترین امکانات فراهم شود باز هم بی‌ثمر است.

بازگشت اصلی‌ها

تیم ملی فوتبال ایران در فرصت باقیمانده تا جام جهانی آرام آرام بازیکنان اصلی خود را به دست می‌آورد، چراکه لیگ‌های اروپایی تمام شده است. اردوی بعدی تیم ملی با حضور همه لژیونرها ازجمله اشکان دژاگه، رضا قوچان‌‌نژاد و دیگر بازیکنان اصلی خواهد بود. جواد نکونام، کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران را نیز پس از مدت‌ها در اردوی تیم ملی خواهیم دید. تیم ملی قرار است با همه بازیکنان اصلی‌اش کامل شود. باید دید این تیم کامل چقدر می‌تواند در جام جهانی خوب ظاهر شود.

هیلدا حسینی‌خواه / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها