دبیر هشتمین جشنواره ملی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم پروین اعتصامی ضمن اعلام این نکته که امروز 844 فیلمساز زن در کشور فعال هستند، اظهار امیدواری کرد که این رقم با آغاز این رویداد سینمایی و فرهنگی به رقم هزار برسد.
کد خبر: ۶۷۰۲۹۰
ایران؛ کشور فیلمسازان زن

مازیار رضاخانی، دبیر این جشنواره تعداد بالای فیلمسازان زن در ایران را مساله‌ای مهم و کم‌نظیر در دنیا خواند و از این نکته به عنوان ارتشی فرهنگی یاد کرد.

وی ضمن سپاس از چهره‌هایی چون مجید مجیدی، محمدرضا اصلانی، رخشان بنی‌اعتماد، محمدرضا جعفری‌جلوه، تهمینه میلانی و مینو فرشچی که در دوره‌های مختلف حامی و یاریگر این جشنواره بوده‌اند، درخصوص برگزاری این دوره گفت: این جشنواره، امسال پس از وقفه‌ای یکساله با همکاری رئیس سازمان سینمایی و مدیرعامل انجمن سینمای جوانان برگزار خواهد شد.

رضاخانی درباره بخش بین‌الملل جشنواره نیز توضیح داد: باید بودجه لازم برای بخش بین‌الملل فراهم شود تا طی ده روز آینده جزئیات این بخش نیز اعلام شود و اگر بودجه این قسمت فراهم نشود، امسال بخش بین‌الملل برگزار نخواهد شد.

او درباره مبلغ در نظر گرفته شده برای جوایز جشنواره پروین اعتصامی هم گفت: در کل 50 میلیون تومان جایزه نقدی برای فیلمسازان برگزیده این جشنواره در نظر گرفته‌ایم.

دبیر هشتمین جشنواره همچنین مهلت ارسال آثار فیلم کوتاه داستانی و مستند به دبیرخانه را اول تیر و آخرین مهلت مقرر برای بخش فیلمنامه‌نویسی را پانزدهم مرداد اعلام و از هفته پایانی شهریورماه به عنوان زمان برگزاری جشنواره یاد کرد.

دبیر جشنواره پروین اعتصامی در حالی این صحبت‌ها را بیان می‌کند که نرگس آبیار کارگردان فیلم تحسین شده «شیار 143» که با آثار کوتاه داستانی و مستند ننه مریم، ناسور، یک روز پس از دهمین روز، روز پایان و روایت یک داستان باورنکردنی سابقه چند دوره حضور در بخش مسابقه جشنواره فیلم پروین اعتصامی را دارد، درخصوص تفکیک و تقسیم‌بندی فیلمسازان زن و مرد به جام‌جم گفت: فیلمساز زن، نگاه زنانه را بیشتر در اثرش لحاظ می‌کند و همین مساله باعث به وجود آمدن تفاوت‌هایی ناگزیر با فیلمساز مرد می‌شود.

این کارگردان زن فیلمسازی را پس از کار معدن سخت‌ترین حرفه دنیا دانست و افزود: زنی که می‌تواند فرزندی را 9 ماه در شکم خود پرورش دهد و پس از آن هم به نگهداری و تربیت او بپردازد، می‌تواند از پس کارهایی چون معدن و فیلمسازی هم برآید.

آبیار برگزاری جشنواره‌ای سینمایی با موضوع زنان را امری متداول در جهان توصیف کرد و گفت: از آنجا که به لحاظ کمیت تعداد فیلمسازان زن خیلی کمتر از همتایان مرد است، وجود و برگزاری چنین جشنواره‌هایی ضرورت می‌یابد. البته این مساله به هیچ عنوان به معنای نگاه فمینیستی نیست.

کارگردان «اشیا از آنچه در آینه می‌بینید به شما نزدیک‌ترند» ضمن ابراز خشنودی از تعداد رو به افزایش فیلمساز زن در ایران بیان کرد: الان بیشتر این فیلمسازان در عرصه‌های فیلم کوتاه و مستند فعالیت می‌کنند و امیدوارم تعداد زنان کارگردان در سینمای حرفه‌ای هم افزایش پیدا کند. هرچند شرایط سخت فیلمسازی مرد و زن نمی‌شناسد و همه علاقه‌مندان فارغ از جنسیت کار بسیار سختی برای ورود به سینمای حرفه‌ای دارند.

آبیار با وجود این وضع فیلمسازان مرد و زن در ایران را برابر ندانست و گفت: فیلمسازان زن برای کسب سرمایه، جایگاه و اعتبار در این عرصه باید کفش آهنین به پا کنند. از مسئولان سینمایی درخواست می‌کنم به فیلمسازان زن اعتماد و از آنها حمایت کنند و عرصه را برای فعالیت آنها باز بگذارند.

این فیلمساز زن در پایان، جشنواره فیلم پروین اعتصامی را تنها محمل حضور فیلمسازان زن عرصه‌های کوتاه مستند و داستانی و محلی برای کشف استعدادهای جدید دانست و خواستار حمایت مسئولان برای حفظ و تداوم این جریان مثبت فرهنگی شد.

علی رستگار‌ /‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها