گزارشی از وضعیت زندگی دو خانواده روستایی

۲ خانواده، ۷ معلول؛ پزشک گفت: کارت تمام است!+عکس

در چند مترمربع از فضای یک خانه ییلاقی و کوهستانی در روستای مکارود کلاردشت می‌توان عشق و نوعدوستی پدر و مادر و سالخورده‌ای را به پنج فرزند معلوشان دید و حس کرد، خانواده‌ای که در عین تنگدستی تمام خواسته‌شان از مسئولان تنها یک کیسه «آرد» است.
کد خبر: ۶۶۷۵۰۶
یک کیسه «آرد»، تنها خواسته ۵ معلول کلاردشتی

جام جم سرا:

عیسی و آسیه پدر ومادر سالخورده‌ای در یکی از روستاهای توابع کلاردشت با همه عشق علاقه و به رغم مشکلات مالی، عمرشان را به پای پنج فرزند معلوشان به پیری رسانده اند و تمام خواسته‌شان از مسئولان تنها یک کیسه آرد است.
در روستای مکارود کلاردشت، عیسی عسگرزاده به همراه بانوی سالخورده‌اش سالهاست که سنگ صبور پنج فرزند معلولشان هستند و باید عشق و نوع دوستی را در خانه کوچک اما باصفایش جستجو کرد.

عیسی عسگرزاده خود را متولد سال ۱۳۱۱ و ۸۲ ساله معرفی می کند و می گوید تاکنون با اشتغال در کار کشاورزی، چارواری، هیزم شکنی و چوپانی گذران روزگار کرده ام.

این پیرمرد کلاردشتی از روزهای شیرین و طلایی زندگی‌اش و ازدواج با آسیه دخترعموش می گوید و ادامه می دهد: در آن دوران که از بهداشت و امکانات درمانی خبری نبود و آزمایشهای قبل از ازدواج مرسوم نبود و در نهایت ثمره زندگی ام، ۱۰ فرزند است که اکنون چهار دختر و یک پسرم از معلولیت رنج می برند. دخترم را قبل ازانقلاب برای معالجه به تهران بردم و ویزیت پزشک در آن زمان پنج تومان بود ولی آن دکتری که دخترم را ویزیت کرد ۲۰۰ تومان ویزیت گرفته بود و در نهایت گفت کاری نمی توان برای دخترت انجام داد.

آسیه بانوی سالخورده کلاردشتی که با حدس و گمان خود را ۷۲ ساله معرفی می کند و چین و چروک زندگی بر پیشانی‌اش نقش بسته است، در ادامه حرفهای همسرش می گوید: اولین فرزندم سالم به دنیا آمد و پنج فرزند دیگرم بتدریج دچار معلویت شده و کم کم راه رفتن و مدرسه رفتن برایشان سخت شده بود.

یک کیسه آرد از فرماندار خواستیم

وی به بازدید از مسئولان شهرستان و فرماندار از خانواده‌اش اشاره کرد و در پاسخ به اینکه چه خواسته‌ای از آنان داشتید، گفت: از آقای فرماندار تنها یک کیسه آرد خواستیم و وی ناراحت شد که چرا چیز دیگری درخواست نکرده ایم.

عیسی عسگر زاده پدر خانواده در پاسخ به اینکه خواسته تان از دولت چیست با بیان این که سلامتی و موفقیت دولت را آرزو می کنم، گفت: اگر صلاح دیدند و خواستند کمک و توجهی نیز به ما داشته باشند.

آسیه مادر خانواده در پاسخ به این که چرا حاضر نمی شوید فرزندانتان را به بهزیستی و توانبخشی بسپارید با نگرانی مادرانه‌ای پاسخ داد: اینها بچه‌های ما هستند و تا زنده هستیم نمی گذاریم ازما جدا زندگی کنند و ما آن‌ها را نگه می داریم.

محمد معصومی فرماندار کلاردشت نیز با اشاره به بازدید از خانواده معلول کلارشدتی در روستای مکارود گفت: یکی ازخصلت‌های خوب مردم روستا واهالی کوهستان عشق ومحبت خانواده به یکدیگر درسخت‌ترین شرایط زندگی است.

وی اظهار داشت: برخلاف زندگی مدرن شهرنشینی که اگر پدر ومادر ویا فرزندی ازکار افتاده باشند، خیلی زود به مراکز بهزیستی معرفی می شوند، ولی درمناطق کوهستانی وروستاها همه پدر ومادرها با هر میزان ازکار افتادگی وحتی معلولیت درامنیت کامل زندگی می کنند. در یکی از روستاهای کلاردشت پدر ومادری که می شود آنان را به عنوان پدر و مادر نمونه کشوری معرفی کرد از پنج فرزند معلول خود درحالی نگهداری می کنند که با مشکل مالی روبرو هستند و وقتی در دیدار با این خانواده می پرسم از من فرماندار چه می خواهید می گویند یک کیسه آرد.

وی بیان داشت: کار بزرگ نگهداری از ۵ فرزند معلول وتوقع حداقل خواسته این خانواده ارزش معنوی دارد وقابل تقدیر است و نه تنها در کلاردشت بلکه این فداکاری‌ها را درهمه روستاهای مازندران ودیگراستان‌ها نیز شاهد هستیم وهمه آنان برای ما نمونه اند.
شهرستان کوهستانی کلاردشت در غرب مازندران واقع شده است.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها