با توافق بانک های دولتی و خصوصی که به اطلاع بانک مرکزی نیز رسیده است، نرخ سود سپرده های روز شمار تا یک ماه 10 درصد، سپرده های سه ماهه 14 درصد، سپرده های 6 ماهه 16 درصد، سپرده های 9 ماهه 18 درصد و سپرده های یک ساله و بیشتر 21 درصد تعیین شد.‬
کد خبر: ۶۶۷۲۴۲
توافق بانک‌های دولتی و خصوصی برای کاهش نرخ سود سپرده ها

خبرگزاری تسنیم امروز شنبه بدون اشاره به منبع این خبر افزود: مؤسسات اعتباری و بانک های دولتی و خصوصی در پایان رایزنی های خود کف و سقف نرخ سود سپرده های مدت دار بانکی را تعیین کردند.

‫همچنین مقرر شد بانک مرکزی برای تمامی سپرده های مدت دار نرخ مؤثر سپرده قانونی را به زیر 12 درصد کاهش دهد که تعیین رقم دقیق آن منوط به بررسی بانک مرکزی شد.‬

بر اساس این گزارش، مدیران بانک های دولتی و خصوصی از بانک مرکزی خواسته اند اقدامات قانونی لازم را هرچه سریع تر در مورد مؤسسات غیرمجاز انجام دهد.

نرخ سود بانکها به صورت روزشمار برای سپرده ها هم اکنون به بیش از 23 درصد می رسد.

توافق قطعی نشده است

همچنین مدیرعامل بانک مهر اقتصاد در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به نتایج توافقات بانک‌ها برای تعیین نرخ سد سپرده، اظهارداشت: فعلا یک توافق داخلی بین بانک‌ها صورت گرفته که براساس آن محدوده‌ای برای نرخ ‌های سود ایجاد می‌شود.

غلامحسین تقی نتاج افزود: کانون بانک‌های خصوصی و شورای هماهنگی بانک‌های دولتی توافق کردند که نرخ سود سپرده‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت بین محدوده 10 تا 21 درصد باشد؛ البته تا زمانی که این توافق قطعی نشده، قابلیت اجرایی ندارد.

مدیرعامل بانک مهر اقتصاد با بیان اینکه نرخ سود سپرده در بین بانک‌‌ها و موسسات بانکی نابسامان است و این شرایط به نفع بانک‌ها و موسسات و حتی مشتریان بانکی نیست، گفت: باید دامنه‌ای برای نرخ سود سپرده ایجاد شود؛ معتقدم باید بین نرخ سود سپرده بانک‌های خصوص، موسسات اعتباری و بانک‌های دولتی یک تا 2 درصد فاصله نرخ باشد زیرا ریسک بانک‌های دولتی پایین‌تر است.

وی در خصوص نرخ سود تسهیلات بانکی گفت: نرخ سود تسهیلات تابعی از نرخ سود سپرده است و در صورت کاهش سود سپرده‌ها، سود تسهیلات هم کاهش خواهد یافت.

نتاج در پاسخ به این سوال که ضمانت اجرایی این توافق چیست، اظهارداشت: به نظر می‌رسد برای ضمانت اجرایی این توافق، بهتر است شورای پول و اعتبار نرخ‌ سود سپرده توافق شده بانک‌ها را به تصویب برساند.

وی در مورد زمان عملیاتی شدن این توافق‌، گفت: احتمالا تا پایان اردیبهشت ماه، توافق بانک‌ها برای نرخ سود سپرده اجرایی شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
لیلا
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
۰
۰
دولت نمیخواد بزاره مردم راحت باشن توبانك پول میزارن خرابش میكنه تو تولید وارد میشن خرابش میكنه بهترین راه اینه كه مردم همه پولهاشون رو تو بانكهای دوبی پس انداز كنن

نیازمندی ها