پیشرفت‌های ایران در درمان ناباروی

ناباروران اکنون می‌توانند فرزنددار شوند

برخی از انسان‌ها فکر می‌کنند با گفتن بعضی جملات می‌توانند با انسان‌های پیرامون خود همدردی کنند یا مثلا در تصورات خودشان به آنها روحیه بدهند؛ بنابراین با اطلاع از پدیده‌ها یا وضعیتهایی که اغلب از نظر خودشان مسئله‌ای ناگوار یا احساس‌برانگیز یا نیازمند دلسوزی و مانند اینهاست شروع می‌کنند به بیان جملاتی که حتی اگر فرض کنیم آن مسئله ناگوار هم باشد از درد و رنج طرف دیگر نمی‌کاهد، بلکه حتی برعکس، نیشتر می‌زند به جان دیگران. به همین دلیل بیان بعضی از کلمات و جملات بسیار اذیت‌کننده است و به دلایل بسیار و همچنین برای حفظ آداب معاشرت باید از گفتن آنها اجتناب کنید.
کد خبر: ۶۶۶۸۳۸
آقا، خانم، حواست باشد: زنان بی‌فرزند از فضا نیامده‌اند

جام جم سرا:

یکی از مواقع و موارد گفته شده زمانی است که زوجی خواسته یا ناخواسته بچه‌دار نمی‌شوند. در ادامه مطلب مواردی را برشمرده‎ایم که بهتر است بیان آنها را از فرهنگ لغات و جملاتتان حذف کنید:


چه زمانی می‌خواهید بچه‌دار شوید؟
این که زوجی به چه دلیلی تاکنون بچه‌دار نشده‌اند، واقعا به اطرافیان ارتباطی ندارد. ممکن است فردی که شما این سوال را از او می‌پرسید درحال تلاش برای بچه‌دار شدن باشد و این سوال شما می‌تواند موجب ناراحتی یا دلشکستگی او شود. حتی شاید برای این مساله دچار خجالت و نگرانی از حرف مردم شود. از این گذشته، شاید شما بچه خیلی دوست داشته باشید و فکر کنید با بچه‌دار شدن می‌توان به زندگی دونفره رونق بخشید، اما دلیل نمی‌شود دیگران نیز همین فکر را داشته باشند. برخی دوست ندارند به این زودی بچه‌دار شوند.


هر وقت مادر شدی، می‌فهمی
درست است که مادر شدن از خیلی لحاظ تغییراتی در زندگی زنان ایجاد می‌کند که ساده‌ترین آن، تغذیه درست و اهمیت دادن به انتخاب خوراکی مناسب است، اما زنان دیگر که هنوز بچه ندارند نیز از فضا یا سیاره دیگر نیامده‌اند. این اصلا درست نیست تصور کنید افرادی که فرزند ندارند، نمی‌توانند مسئولیت‌ها و مشکلات یا حتی لذت‌های پدر یا مادر شدن را درک کنند. همه انسان‌ها خودشان زمانی کودک بوده‌اند یا در اطراف خود کودکانی دارند که بتوانند نیازها، شادی‌ها و زیبایی‌های وجود آنها را ببینند و لذت ببرند.


نگران نباش، خیلی زود باردار می‌شوی
اگر فردی که شما می‌شناسید به دلایل پزشکی نمی‌تواند بچه‌دار شود، با این جمله‌های بی‌ارزش که نگران نباش و آرام‌ باش، نمی‌توانید او را آرام کنید. این جملات را نباید هرگز به کار بگیرید. با این امیدهای بیهوده فقط می‌توانید موجب آسیب روحی بیشتر او شوید. شاید این فرد هرگز باردار نشد. این حرف‌های شما همیشه در ذهنش می‌مانند و آزارش می‌دهد زیرا بعدها درمی‌یابد که بیهوده به آنها امید بسته بوده است.

وقتت را پر کن، سرت را گرم کن
جملاتی مثل این که خوب است از زمان خود برای تماشای فیلم، مطالعه کتاب یا حتی صرف شام عاشقانه با همسرت استفاده کنی، جزو ناشیانه‌ترین جملات در این مواقعند.
صرف این‌که فردی فرزند ندارد، به این مفهوم نیست که زندگی او ساکن و بی‌هیجان می‌گذرد و دیگر هیچ لذتی را نمی‌تواند تجربه کند. برخی از زوج‌ها اتفاقا برای این‌که هیجانات بیشتری را تجربه کنند، عمداً بچه‌دار نمی‌شوند. آنها می‌خواهند سال‌های بیشتری را دونفری در کنار هم باشند و تجربه‌های جالب بسیاری داشته باشند. به بیان دیگر، بچه‌دار شدن آخرین گزینه آنهاست. پس تصور نکنید اگر آنها فرزندی ندارند اکنون در غم و سکوت و بی‌ارزشی زندگی می‌کنند که بخواهید چنین پیشنهادهایی به آنها بدهید.


تو را دعوت نکردم چون میهمانی بچه‌ها بود
اگر میان دوستانتان زوجی هستند که هنوز بچه ندارند، آنها را از دورهمی‌های خود حذف نکنید. تصور نکنید چون بقیه بچه دارند و آنها ندارند، باید دعوتشان نکنید. شاید تصورتان این باشد آنها راحت نیستند در جایی باشند که بچه‌ها از در و دیوار بالا می‌روند، اما این فقط طرز فکر شما است ولی شما که واقعا نمی‌دانید آیا حضور کودکان برایشان ناراحت‌کننده است یا خیر؟


روش‌های دیگر مثل رژیم، دارو یا مراجعه به پزشکان‌ متخصص دیگر را امتحان کرده‌ای؟
مطمئن باشید افرادی که به دلایل مختلف بچه‌دار نمی‌شوند، راه‌های بسیاری را برای موفقیت آزمایش می‌کنند. شاید نشان‌دادن توجه به آنها خوب باشد و نوعی همدلی و محبت شما را نشان دهد اما این افراد به شنیدن روش‌های درمان نیازی ندارند. مطمئن باشید خودشان راه‌هایی بیشتر از شما بلد هستند. آنها به گوش شنوا نیاز دارند. اگر پزشک خاصی سراغ دارید و می‌خواهید آنها را با هم آشنا کنید، مساله فرق دارد. اما اگر فقط می‌خواهید راهکارهای عموما تکراری پیشنهاد کنید، لطفا دست از این کار بکشید.


شوهرت با بچه‌دار نشدن موافقه؟
این سوال دقیقا این‌طور به‌نظر می‌رسد که می‌خواهید از خصوصی‌ترین مسایل زندگی دوست یا فامیل خود سر دربیاورید. وقتی این سوال را از یک زن می‌پرسید، غیرمستقیم به او می‌گویید تو داری شوهرت را از چیزی که می‌خواهد، محروم می‌کنی. اما شما که واقعیت‌ها را نمی‌دانید. چرا درمورد مسایلی نظر می‌دهید یا کنجکاوی می‌کنید که واقعا هیچ تاثیری در زندگی شما ندارند. بدون شک در پاسخ چنین سوالی خواهید شنید: «من و همسرم با هم تصمیم گرفته‌ایم بچه‌دار نشویم.» چرا برای سوالی که پاسخ آن از همان ابتدا معلوم است، بیهوده زحمت می‌کشید.


چند سال‌ بعد نظرت درمورد بچه تغییر خواهد کرد
تصور کنید یکی به شما بگوید: «در سال‌های آینده حس تو به فرزندانت تغییر خواهد کرد و آنها را به افراد دیگری خواهی فروخت!» جمله شما هم به همین اندازه مسخره و بی‌ارزش است. وقتی فردی دوست دارد بچه داشته باشد، دوست دارد دیگر. شما نمی‌توانید برای احساس او نظر دهید. از کجا معلوم که تا چند‌سال دیگر بچه‌دار نشوند!

این را قبول کنید که روش زندگی آدم‌ها با هم فرق دارد و شما برای بچه داشتن یا نداشتن آنها نمی‌توانید نظر بدهید.(زینا اسماعیلی‌مقدم/شهروند)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۴
كیا
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
۰
۱
ممنون. مطلب عالی بود ، حرف دل ما رو زدین. نمی دانم چرا بچه اینقدر مهمه كه بعضی ها حاضرند بخاطرش زندگی یك خانواده را از هم بپاشند . یك نفر بچه دوست داره یكی نداره . بچه داشتن یا نداشتن ضامن خوشبختی نیست.
مریم
Canada
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
۰
۱
من یك زن بی فرزند هستم . من و همسرم هیچ مشكل پزشكی بابت باروری نداریم اما بنا بدلایل دیگری فعلا تمایلی به بچه دار شدن نداریم . فریاد از زبان مردم !! واقعا به فغان آمده ام !! بدون اینكه از من بپرسند كارت ویزیت دكتر باروری به من می دهند . و كلی توصیه و راهنمایی های كه خودم بهتر از بقیه می دانم . واقعا به كسی چه ربطی دارد كه من چرا بچه نمی خواهم !؟ به كسی مربوط نیست !
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
۰
۱
بعضی وقت ها آدم ها سوژه ای در فك و فامیل پیدا نمی كنند نقل مجلس بشه اونقدر كاوش می كنن تا یه مشكل نازایی رو گنده كنن . آخه توی زمانه الان كی برای كی دلش سوخته كه مردم برای بچه دار نشدن یكی دلشون بسوزه ؟ امان از دست یه عده بی فرهنگ كه فكر می كنن آدما نفهمن ! به اونا میگن آدمای عصرحجر . یعنی هیچ قدرت و قوه دركی ندارن . مردم اگر مسلمونید بدونید كه تجسس توی زندگی مردم درست نیست این رو اسلام گفته .
مهسا
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
۰
۱
خسته شدم از بس فامیل این دخالات هارو می‌كنن،یه كی‌ نیست بگه به شما چه،ممنون از مقالتون.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها