دور سوم مذاکرات هسته ای

تیم مذاکره کننده ایران وارد وین شد

تیم مذاکره کننده هسته ای ایران به ریاست محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به منظور برگزاری سومین دور از مذاکرات هسته ای به میزبانی اتریش، وارد فرودگاه وین شدند.
کد خبر: ۶۶۰۲۵۹
تیم مذاکره کننده ایران وارد وین شد

وزیر امور خارجه ایران را در این سفر همچون گذشته، مجید تخت روانچی و سید عباس عراقچی معاونان اروپا و آمریکا و حقوقی و امور بین المللی وزارت امور خارجه، حمید بعیدی نژاد مدیرکل سیاسی وزارت خارجه و امیری و رحیمیان به عنوان دو تن از مدیران و کارشناسان سازمان انرژی اتمی به عنوان اعضای گروه مذاکره کننده ایران همراهی می کنند.

در سومین دور مذاکرات هسته ای به میزبانی وین همچنین یک تیم مشاوره حقوقی به سرپرستی امیرحسین زمانی نیا مشاور حقوقی وزیر امور خارجه گروه مذاکره کننده هسته ای را همراهی می کند.

دور سوم مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 به ریاست ظریف و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درحالی از صبح فردا (سه شنبه) در مسیر دستیابی به توافق نهایی برای پایان دادن به موضوع هسته ای آغاز خواهد شد که طرفین مذاکره طی روزهای گذشته در اظهارات خود درمورد احتمال نهایی شدن مراحل تدوین متن مشترک در این مسیر ابراز خوشبینی و امیدواری کرده اند.

«ماری هارف» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه 15 فروردین ماه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران با بیان اینکه مذاکره کنندگان ایرانی در مذاکرات هسته ای و پای میز مذاکره جدی، سازنده مذاکره می کنند، گفت: این احتمال وجود دارد که بعد از این دور از مذاکرات در وین که روزهای آینده برگزار می شود دوطرف وارد نوشتن پیش نویس توافق جامع هسته ای شوند.

در همین راستا، مارتین شفر سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان نیز روز جمعه در نشست خبری سخنگویان دولت در پاسخ به ایرنا ابراز خوشبینی کرد که با روند در پیش گرفته شده در مذاکرات تا قبل از پایان مهلت شش ماهه تعیین شده در توافق موقتی ژنو، ایران و1+5 به توافق نهایی دست یابند.

شفر خاطرنشان کرد: هرچند هنوز کار سختی در پیش داریم اما مذاکرات به صورت سازنده و مفید پیش می رود که این وضعیت موجب ایجاد یک خوشبینی محتاطانه شده است برای اینکه دو طرف حتی تا 20 جولای به توافق نهایی دست یابند.

سید عباس عراقچی، سخنگوی گروه مذاکره کننده هسته ای ایران نیز روز دوشنبه قبل از عزیمت به وین برای حضور در دور سوم مذاکرات هسته ای ، در گفت و گویی، خاطرنشان کرد: امیدواریم در این دور از مذاکرات بتوانیم دیدگاه ها را در مورد مسائل مهم به هم نزدیک تر کرده و با کاستن اختلاف نظرها بتوانیم وارد جزئیات شده و تدوین متن مشترک را آغاز کنیم.

طبق برنامه از پیش تعیین شده،قرار است ظریف امشب در ضیافت شام با حضور کاترین اشتون شرکت کند. در این ضیافت شام، روسای گروه های مذاکره کننده، گزارش هیات های کارشناسی را که در نشست های تخصصی روزهای 14 تا 16 فروردین تهیه شده بررسی کرده و محورهای مذاکرات دو روزه وین تعیین می کنند.

مذاکرات رسمی وین3، در روزهای سه شنبه و چهارشنبه 19 و 20 فروردین انجام می شود.

در این دور ازمذاکرات درباره همه مسائل از جمله چهار محور مذاکرات قبلی بحث و گفت و گو خواهد شد. رفع تحریم ها، غنی سازی ، همکاری های بین المللی در زمینه فعالیت های صلح آمیز هسته ای و راکتور آب سنگین اراک از موضوعات دور قبلی مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 بود.

بر اساس توافق نامه هسته ای که ماه نوامبر 2013( آذر 92) به امضا رسید طرفین باید ظرف شش ماه به توافقی جامع برسند که این مهلت 30 تیر 93 به پایان می رسد.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها