رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خبر داد

ارائه پیشنهاد «تعطیلات زمستانی» به دولت

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از ارائه پیشنهاد تعطیلات زمستانی ۷ یا ۸ روزه در کشور به دولت خبر داد.
کد خبر: ۶۵۹۸۱۴
ارائه پیشنهاد «تعطیلات زمستانی»  به دولت

به گزارش فارس، مسعود سلطانی‌فر صبح امروز در نشست خبری ارائه گزارش عملکرد ستاد هماهنگی خدمات سفرهای نوروزی اظهار داشت: از تاریخ 29 اسفند تا پایان 15 فروردین 56 میلیون و 586 هزار و 153 نفر - شب اقامت در کشور به ثبت رسیده است که 8 درصد این آمار مربوط به هتل‌ها و هتل آپارتمان‌ها، 17 درصد منازل استیجاری، 18 درصد خوابگاه‌های دانشجویی، مهمانسراهای ادارات و سالن‌های ورزشی و مابقی نیز کمپینگ‌ها، خانه مسافر و ... است.

وی ادامه داد: میزان نظارت از دفاتر خدمات مسافرتی، مراکز اقامتی، رستوران‌ها و کمپ‌ها در ایام نوروز بیش از 35 هزار مورد بوده است.

وی با بیان اینکه به شدت از آمارسازی غیرمطمئن در سال جاری پرهیز کرده‌ایم گفت: می‌خواهیم با آمارهای واقعی متوجه مشکلات شویم تا بتوانیم بر اساس آنها برنامه‌ریزی کنیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از تشکیل کمیته ویژه تحقق فرامین مقام معظم رهبری با نامگذاری سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و اراده جهادی خبر داد.

سلطانی‌فر تصریح کرد: در آمارهای اقامتی که امسال اعلام شده است بخشی از چادرهایی که مردم در خارج از مکان‌های در نظر گرفته شده به پا کرده بودند لحاظ نشد.

وی در خصوص میزان سفر بر اساس آمارهای اقامتی گفت: اگر 56 میلیون نفر شب را تقسیم بر 4 کنیم رقمی حدود 14 میلیون می‌شود که شاید بتوان گفت امسال 14 میلیون سفر داشتیم.

معاون رئیس جمهور تأکید کرد: متأسفانه در سازمان میراث فرهنگی خیلی چیزهاست که نابود شده و یا خوابیده است امیدواریم بتوانیم ظرف امسال و سال آینده آنها را راه بیندازیم از جمله این موارد پژوهشگاه میراث فرهنگی است که دچار صدمات بسیاری شده است.

تراز منفی گردشگری در کشور

سلطانی‌فر درباره آمارهای خروجی از کشور نیز گفت: آمار تورهای نوروزی خارج از کشور 20 فروردین اعلام می‌شود مساله سفر به کشورهای همسایه یکی از چالش‌های مهم ما بوده و تراز گردشگری را منفی کرده است از این جهت که خروجی ما حدود 2 برابر ورودی است و درآمدمان هم به همین شکل است.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین وظایفی که داریم این است این موضوع سفرهای خارجی را با جدیت پیگیری کنیم.

مشکلات اقامتی در اکثر شهرهای کشور

معاون رئیس جمهور در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه میزان اقامت مردم در هتل‌ها بسیار کم است دلیل آن بالا بودن قیمت هتل‌هاست یا نبود هتل‌ها گفت: در بحث گردشگری یکی از مشکلاتی که وجود دارد کمبود هتل است غیر از کیش و مشهد در اکثر نقاط کشور مشکلات امکانات اقامتی وجود دارد ما باید زمان مسافرت‌ها را به گونه‌ای تنظیم کنیم که همه فشارها در یک زمان برای انجام سفر نباشد. یکی از پیشنهادات بنده سفر برای بازنشستگان است که زمانی که اوج سفرهای مردمی است با ارائه تسهیلاتی بازنشستگان بتوانند به سفر بروند.

سلطانی‌فر یکی دیگر از پیشنهادات را تعطیلات زمستانی 7 یا 8 روزه در نیمه بهمن ماه اعلام کرد و گفت: این پیشنهاد را به دولت می‌دهیم تا تعطیلات زمستانی داشته باشیم.

وی درباره هزینه‌های سفرهای داخلی و ارزان‌سازی در این امور گفت: هزینه سفرهای هوایی در کشور ما در مقایسه با سفرهای خارجی بالاست، خیلی‌ها شاید ترجیح بدهند که به جای صرف آن هزینه در کشور به کشور همسایه سفر کنند اما اینکه چرا آنها سفرهایشان ارزان‌تر است به دلیل این است که آنها از تور استفاده می‌کنند و هزینه‌ها سرشکن می‌شود.

سلطانی‌فر درباره تأثیر افزایش نرخ بلیط موزه‌ها و میزان بازگشت بودجه آنها به خود موزه‌ها گفت: تلاش خواهیم کرد نه تنها 70 درصد بلکه همان مقدار درآمد موزه‌ها به خودشان برگردانده شود.

حفظ میراث فرهنگی با آهنگ کنونی قرن‌ها طول می‌کشد

معاون رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش از وجود یک میلیون سایت تاریخی از سال 1309 تا به الان اشاره کرد و گفت: ما تنها 31 هزار بنا را شناسایی و ثبت ملی کرده‌ایم یعنی 3 درصد از این آمار کاری به این دولت و آن دولت نداریم، حفظ میراث فرهنگی با این آهنگ قرن‌ها طول می‌کشد، مرمت و احیای این آثار نیز کمتر از یک درصد است ما بنا داریم خودمان را محدود به منابع دولت نکنیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اصرار داشت: سازمان میراث فرهنگی که تحویل ما داده شد چیزی بیشتر از یک ویرانه بوده و هست. امسال خیزشی در ساخت هتل‌ها و ایجاد شبکه هتل‌های 2 و 3 ستاره خواهیم داشت.

از هزار سرویس بهداشتی فقط 100 سرویس قابل استفاده است

سلطانی‌فر درباره ساخت سرویس‌های بهداشتی نیز گفت: اینکه گفته بودند هزار سرویس بهداشتی ساخته شود حرف درستی است اما از این طرح 355 مورد در یک مرحله و 199 مورد در مرحله دیگر عملیات اجرایی آن آغاز شد اما به دلیل عدم مکان‌یابی مناسب تعداد زیادی از این سرویس‌های بهداشتی نیمه‌کاره رها شد و تنها عددی کمتر از 100 مورد از این سرویس‌های بهداشتی قابل استفاده برای مردم است.

رأی دادگاه تجدیدنظر الواح باز هم به نفع ایران است

وی درباره بازگشت الواح هخامنشی از آمریکا به ایران اظهار داشت: 8 فروردین امسال رأی دادگاه اولیه برای حراج این الواح شکسته شد و این الواح در حال حاضر در اختیار مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگو است و حتی اگر آنها تقاضای تجدیدنظر در رأی دادگاه را بدهند باز هم دادگاه بعدی به نفع ما خواهد بود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از تشکیل گروه کارشناسی در سازمان خبر داد که افراد هر اطلاعاتی درباره اشیای تاریخی که از ایران به خارج قاچاق شده است را در آن جمع‌آوری کنند.

سلطانی‌فر از تشکیل اتاق فکر سازمان میراث فرهنگی تا یک ماه آینده خبر داد و گفت: اماکن تاریخی ثبت شده جهانی را از این پس به صورت هیأت امنایی اداره خواهیم کرد که انشاءالله تا 6 ماه آینده عملیاتی می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها