مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان نیز گفت: در جدیدترین آمار از وضعیت درختان بلوط ، سطح خشکیدگی و زوال جنگل های بلوط لرستان به 561 هزار هکتار افزایش یافته است.
کد خبر: ۶۵۹۳۸۰
نابودی 561 هزار هکتار از جنگل‌های بلوط لرستان

بلوط زاگرس را، بلوط لرستان را این روزها بیمار گونه می بینیم ، روزهایی که مردم به دامان طبیعت رفتند و دست آشتی با طبیعت دادند ، جنگل‌های داغدار بلوط همچنان در حسرت روزهای خوش خود به میهمانان طبیعت خوش آمد می گفتند.

روزهای با شکوهی که بلوط لرستان در جنگل های زاگرس فرمانروایی می کرد، دورانی که شکوه بلوط لرستان اقتدار خاصی به عرصه های طبیعی این استان بخشیده بود امروز سپری شده و به رویایی برای بلوط این استان تبدیل شده است.

رییس ستاد حوادث و سوانح غیرمترقبه لرستان گفت: با توجه به خشکسالی های اخیر و بروز پدیده گرد و غبار، درختان بلوط این استان به درختچه های ضعیف تبدیل شده اند.

رضا آریایی افزود: این درختچه ها توسط دام ها نابود شده و تبدیل جنگل های بی جان کنونی به اراضی کشاورزی در سال های آینده دور از انتظار نخواهد بود.

وی اظهار داشت: تغییر اقلیم و وجود پدیده گرد و غبار، افزایش درجه حرارت، تغییر بارش ها از برف به باران و عدم تعادل در پراکنش بارندگی ها موجب تشدید خشکسالی و نابودی بلوط لرستان شده است.

وی تصریح کرد: طی پنج سال گذشته، بخش های بسیاری از لرستان تحت تاثیر اثرات مخرب خشکسالی قرار گرفت و طبق آخرین آمار تقسیم بندی ستاد خشکسالی کشور در سال زراعی 92 - 91 ، سراسر لرستان متاثر از پدیده خشکسالی بوده است.

وی با بیان اینکه خسارات خشکسالی به ارایه آمار و ارقام قابل برآورد و جبران نیست افزود: سال گذشته به دلیل عدم بارندگی در اسفند و فروردین ماه، کشاورزی دیم لرستان به صورت 100 درصد از بین رفت.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان نیز گفت: در جدیدترین آمار از وضعیت درختان بلوط ، سطح خشکیدگی و زوال جنگل های بلوط لرستان به 561 هزار هکتار افزایش یافته است.

مهرداد بهاروندی با بیان اینکه در آخرین آمار، سطح خشکیدگی جنگل های بلوط لرستان 300 هزار هکتار برآورد شده بود افزود: میزان تخریب و زوال درختان بلوط استان در مناطق مختلف از 10 تا 100 درصد است.

وی اظهار داشت: به رغم تلاش های انجام شده، تاکنون درمان قطعی برای بیماری جنگل های بلوط لرستان یافت نشده و درمان های موقتی که به تایید کارشناسان فائو رسیده برای جلوگیری از گسترش زوال بلوط در دستور کار قرار گرفته است.

بهاروندی افزود: هم اکنون عملیات بهداشتی به منظور قطع درختان آلوده، عملیات پرورشی به منظور هرس و مقاوم سازی درختان و عملیات تولید و کاشت نهال های مقاوم در دستور کار قرار دارد.

وی تصریح کرد: در بیماری فعلی درختان بلوط، نوعی سوسک با لانه گزینی در درخت بلوط موجب زوال وخشکیدگی آن می شود که تاکنون دلیل هجوم این سوسک ها به جنگل های بلوط شناسایی نشده است.

وی با بیان اینکه حشره تنها به درختان بلوط حمله ور می شود گفت: کارشناسان دلایل متعددی از جمله گرد و غبار، خشکسالی و حتی اثرات ناشی از بمب های شیمیایی در زمان جمگ تحمیلی را از عوامل پیدایش و حمله این سوسک ها به جنگل های بلوط عنوان می کنند.

وی اضافه کرد: برخی کارشناسان معتقدند که قارچ و سوسک عامل ثانویه خشک شدن و نابودی درختان بلوط است و بدنبال علت بوجود آمدن قارچ ها و سوسکها هستند، عاملی که از آن به عنوان بیماری زوال درختان بلوط یاد می شود.

وی گفت: ذخیره‎سازی آب در مناطق جنگلی و تخصیص اعتبارات آبخیزداری بصورت 100 درصد به‎منظور مبارزه با خشکسالی در عرصه‎های جنگلی از راهکارهای مناسب به منظور جلوگیری از زوال جنگل های بلوط است.

وی با بیان اینکه در مجموع بیش از نیمی از عرصه های طبیعی استان تحت تاثیر بیماری قرار گرفته اند افزود: سازمان جنگلها و مراتع کشور با انجام تحقیقات مختلف در حال بررسی و شناسایی و مبارزه با بیماری زوال درخت بلوط بوده، اما با تمام این اوصاف راه حل قطعی پیدا نشده و در حال حاضر قطع شاخه‎های بیمار و آلوده به‎منظور عدم سرایت آن به سایر درخت ها در اولویت قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه 70درصد علل بیماری خشکسالی تشخیص داده شده تصریح کرد: به همین منظور70 میلیارد ریال اعتبار ملی برای مبارزه با موضوع خشک شدن درختان و جنگل های بلوط در این استان اختصاص یافته که به صورت مرحله ای و برای اجرای طرح های پیشگیری از خشکیدگی درختان بلوط منطقه زاگرس از جمله جنگل های استان لرستان پرداخت و هزینه خواهد شد.

به هر حال انتظار می رود مسوولان با توجه ویژه به وسعت روبه رشد زوال بلوط ارزشمند لرستان ، نسبت به تخصیص اعتبارات مصوب شده اقدام نمایند تا داغ بلوط لرستان بیش از این بر قلب جنگل های لرستان ننشیند.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها