کمیته اطلاعات سنای آمریکا رای به انتشار اطلاعات مربوط به شکنجه متهمان تروریستی توسط نیروهای امنیتی این کشور و همچنین شیوه های به کار رفته در این شکنجه ها داد.
کد خبر: ۶۵۹۲۶۳
سنای آمریکا رای به آزادسازی اطلاعات شکنجه داد

کمیته اطلاعات سنای آمریکا با غیرمحرمانه شدن بخشی از گزارش مفصل این کمیته درباره روش های بازجویی و اعتراف گیری سازمان سیا موافقت کرد.

این گزارش مربوط به فعالیت های سیا در دوره ریاست جمهوری «جرج دبلیو بوش» است.در این گزارش ۶۲۰۰ صفحه ای که تهیه آن از سال ۲۰۰۹ آغاز شده بود، برخی از روش های بازجویی و اعتراف گیری سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) بیرحمانه توصیف شده است.

با وجود موافقت کمیته اطلاعات سنا درباره انتشار عمومی خلاصه ای از این گزارش، مقامات آمریکایی می گویند آماده کردن این چکیده برای دسترس عموم، مدتی طول خواهد کشید.

این در حالی است که سازمان سیا این گزارش را رد کرده و گفته اشتباهاتی در آن وجود دارد.

سناتور «دیان فاین استاین» رییس کمیته اطلاعات سنای آمریکا در خصوص این موضوع گفت: در رای گیری این کمیته ۱۱ رای موافق در برابر سه رای مخالف قرار گرفت و بدین ترتیب با انتشار خلاصه‌ای از این گزارش به طور عمومی، موافقت شد.

در بیانیه فاین استاین آمده که در این گزارش به «مشکلات کلان» در مدیریت «CIA» اشاره شده و این که چه طور بازجویی‌ها در بازداشتگاه های مخفی سیا بر روی حدود ۱۰۰ زندانی صورت گرفته است.

این گزارش بسیار ناراحت کننده است و نشان می دهد که چرا مدیریت بر نهادهای اطلاعاتی در یک جامعه دموکراتیک بسیار اهمیت دارد.

علاوه بر آن، این گزارش نشان می دهد سیا چگونه برای پیشگیری از وقوع دوباره حوادثی چون یازدهم سپتامبر و دستگیری عاملان آن، مرتکب اشتباه شده است.

نسخه اصلی گزارش که تهیه آن حدود پنج سال طول کشیده و ۶۲۰۰ صفحه است، محرمانه باقی خواهد ماند.

چند روز قبل روزنامه «واشنگتن پست» در گزارشی نوشت در تحقیقات سنا مشخص شده که ماموران سیا از «فرو بردن زندانیان در آب یخ» و «کوبیدن سر آنها به دیوار» در بازجویی هایشان استفاده کرده اند.

همچنین گزارش شد که به کارگیری این روش‌های بازجویی نتایج ناچیزی داشته و سازمان مرکزی اطلاعات با اغراق در میزان اثربخشی آنها کاخ سفید را گمراه کرده است.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها