در فاصله 90 کیلومتری شهر قشم، در بخش انتهایی جنوب غربی جزیره کوه گنبدی شکل به ارتفاع 237 متر از سطح دریا غار نمک قرار دارد.
کد خبر: ۶۵۸۳۱۹
جاذبه ای با نمک در دل خلیج فارس

غارهای نمکی جزیره قشم یکی از زیباترین جلوه های طبیعت در این جزیره زیبا و رویایی ایران است. وجود رگه های سفید نمک بر بدنه این کوه از دور منظره ای زیبا را نمایان می سازد.

در فاصله 90کیلومتری شهر قشم، در بخش انتهایی جنوب غربی جزیره کوه گنبدی شکل به ارتفاع 237 متر از سطح دریا غار نمک قرار دارد.

غارهای نمکی جزیره قشم یکی از زیباترین جلوه های طبیعت در این جزیره زیبا و رویایی ایران است. وجود رگه های سفید نمک بر بدنه این کوه از دور منظره ای زیبا را نمایان می سازد.

فاصله دهانه غار نمک از جاده همجوار ساحل دریا حدود دو کیلومتر است که توصیه می شود با پای پیاده پیموده شود.

درون غار نمک به ویژه در اعماق آن، تاریک است و برای مشاهده استالاکتیت های بلورین نمک نیاز به چراغ قوه پرنور است.

سقف غار نمک را قندیل های مرمرین و بلورین در اشکال مختلف پوشش داده اند و منظره ای بدیع به وجود آورده اند.

جریان آب نمک در کف غار نیز از منظره های دلپذیر غارهای نمکی جزیره قشم است. رطوبت هوای جزیره و نفوذ آب در غارها سبب فروچکیدن آب نمک اشباع شده بر بدنه قندیل ها می شود و شکل آن را پیوسته تغییر می دهد.

از دل کوه نمکدان یک جریان آب زیر زمینی دائمی می جوشد و راه را به خارج می گشاید که پس از حل کردن نمک در مسیر حرکت خود به صورت چشمه نمک در دامنه کوه ظاهر می شود و در گودال مقابل خود حوضچه ای طبیعی به رنگ سفید به وجود می آورد.

منظره این حوضچه از دور همچون برف زمستانی دیدنی است. این چشمه در تمام طول سال جریان دارد.

نمک های غار نمک از بهترین نوع نمک سر سفره شناخته شده است و در ترکیب آن عناصر دیگری همچون منیزیم وجود دارد، به همین دلیل می تواند به عنوان نمک طبی به ویژه برای مصرف ورزشکاران حرفه ای به صورت کپسول مصرف شود.

با بررسی های به عمل آمده توسط زمین شناسان دانشگاه شیراز و کشور چک معلوم شده که این غار، طولانی ترین غار نمک جهان (به درازای 6400 متر) است، تاکنون بیش از شش هزارمتر از این غارها شناسایی شده است.

به گفته کارشناس زمین شناسی شیراز، بخش اعظم جزیره هرمز که بر خلاف جزیره قشم محدود است، از گنبد نمکی تشکیل شده است. سن این نمک ها به دوره پیش از کامبرین رسیده و بیش از 570 میلیون سال دارند اما خود گنبدهای نمکی و ظهور آنها در این منطقه پدیده های جدید و جوانتر هستند، به طوری که برخی از این غارها حدود شش هزار سال سن دارند.

چگونگی شکل گیری نمک های غار: در گذشته نمک ها به صورت یک لایه بودند که به مرور زمان برآمده شده و تحت اثر خاصیت شناوری که دارد، با توجه به آن که وزن حجمی آنها از وزن سنگهای اطراف آن کمتر است، آنها را کنار میزند و به سمت بالا حرکت می کند.

این نمکها در مسیر خود یکسری از سنگ های بسیار قدیمی را از چند کیلومتر زیرزمین به سمت روی زمین میآورد و میتواند اطلاعات بسیار مفیدی را از گذشته زمین شناسی به زمینشناسان ارایه کند.

غارها و گنبدهای نمکی موجود در جزایر قشم و هرمز علاوه بر این که از جمله پدیدههای منحصر به فرد در علم زمینشناسی محسوب می شوند، یکی از ثروتهای ملی کشور است و به تمامی نسلها تعلق دارد و باید مورد حفاظت قرار گیرند.

گنبد نمکی نمکدان، تنها گنبد نمکی در جزیره قشم است که از میان دماغه جنوب، تاقدیس سلخ و دماغه شمال غربی تاقدیس باسعیدو بالا آمده است و در نقشه تقریبا دایرهای شکل و به قطر 7× 6.5 کیلومتر است.

بام گنبدی دارای توپوگرافی نامنظم بوده و دیواره آن بسیار پرشیب است. در بخش جنوبی گنبد نمکی نمکدان، غارهای نمکی یاد شده وجود دارد که ارتفاع آنها تا 20 متر نیز اندازهگیری شده است.

مسیر دسترسی به غار نمکدان قشم: از شهر قشم به سمت غرب جزیره که حرکت کنید، با عبور از فرودگاه قشم و پشت سر گذاشتن حدود ۶۰ کیلومتر وارد جاده شوسه نسبتا مناسبی می شوید که ۲۳ کیلومتر تا دهانه غار فاصله دارد.

توصیف غارهای نمک از منظر یک توریست: عبور از جاده ساحلی جزیره قشم خود جذابیتی جداگانه دارد. در مسیر رسیدن به گنبد نمک قشم و غار نمکی، دست طبیعت زیباترین نقش ها را رقم زده است.

گویی در یک جزیره دوردست و خالی از سکنه به دنبال ناشناخته ها هستید. این جا حتی در تکان های شدید پشت ماشین می توانید برای خود خلوتگاهی بیابید. غفلت موجب پشیمانی ست! هر لحظه باید منتظر باشید تا اشکال و احجام متفاوت را در کنار هم ببینید.

مجموعه غارهای نمکی قشم در دل گنبد نمکی قرار گرفته که یکی از مرتفع ترین قسمت های جزیره است. در ورودی غار نمکی از نمایی دیگر آب شور به مانند آینه عمل می کند و همه چیز را انعکاس می دهد.

بلورهای شیشه ای نمک در کف غار نمکدان، هیچ جای این غار شبیه جای دیگرش نیست. به هر طرف که نگاه می کنید اشکال و رنگ های جدید می بینید و این همه زیبایی هر انسانی را به شوق می آورد.

در بعضی متون به این مطلب اشاره شده است که نمک های گنبد نمکی جزء بهترین نمک های خوراکی هستند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها