وزیر امور خارجه کشورمان گفت: رآکتور آب سنگین اراک بخشی از فعالیت های هسته ای ماست و همچنان به فعالیت خودش ادامه خواهد داد.
کد خبر: ۶۵۷۳۹۳
ظریف: رآکتور آب سنگین اراک به فعالیتش ادامه می دهد

محمدجواد ظریف در پایان نشست دو روزه ایران و1+5 در نشست خبری با رسانه‌ها، در تبیین نشست دو روزه ایران و گروه 1+5 در وین افزود: موضوعات مختلفی باقی مانده که قرار است درباره آنها صحبت شود و یکی از آنها دسترسی ایران به فناوری، تجارت و منابع بانکی است که در بیانیه مشترک به آن اشاره شده بود و قرار است به این سمت برویم.

وی گفت: درباره بازرسی های سرزده و زمان رسیدن به یک نتیجه نهایی صحبت شد و ممکن است موضوعات دیگری نیز مطرح شود که هر دو طرف بخواهند آن را مطرح کنند البته درباره نحوه پایان دادن این مسئله و رسیدن به نتیجه که هدف این مذاکرات است، صحبت شده است.

ظریف افزود: باید به نتیجه ای برسیم که بحث هسته ای ایران به عنوان یکی از اعضای ان پی تی به صورت عادی دربیاید.

رییس دستگاه دیپلماسی کشور اظهار کرد: نسل سانتریفیوژها و انوع دیگر آن که می تواند استفاده و تولید شود باید مد نظر قرار گیرد.

وی گفت: رآکتور آب سنگین اراک بخشی از فعالیت های هسته ای ماست و همچنان به فعالیت خودش ادامه خواهد داد و در بیانیه مشترک ژنو مورد توجه قرار گرفت و هر موضوعی در این باره از جمله بحث و تحقیق و توسعه موضوعی است که بر آن پافشاری می کنیم.

وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد ایران و 1+5 مذاکرات را برای ادامه تلاش های دیپلماتیک طرفین برای رسیدن به یک راه حل جامع درباره موضوع هسته ای ایران خاتمه دادند.

وزیر امور خارجه تأکید کرد: برنامه هسته ای ایران ابهامی ندارد و غنی سازی نیز به صورت صلح آمیز ادامه دارد.

ظریف افزود: در پی این هستیم تا به توافق برسیم که البته توافق باید از حالت شفاهی به صورت نوشتار و مکتوب درآید.

وی گفت: ایران در برنامه هسته ای خود به صورت شفاف عمل کرده است و همواره بر این اصل تأکید دارد.

ظریف در پاسخ به پرسشی اظهار کرد: امیدواریم تا ژوئیه با 1+5 به نتیجه برسیم و تحریم‌ها نیز برداشته شود.

محمد جواد ظریف با بیان اینکه از وزیرخارجه اتریش و سازمان ملل متحد برای فراهم کردن امکانات برگزاری این گفت وگوها سپاسگزاری می کنیم، افزود: براساس چارچوب زمان بندی که دور قبل در گفت وگوهایمان تعیین کردیم، در جلسات دو روز گذشته بحث های بسیار محتوایی و جدی و مفیدی درباره موضوعات مختلفی چون غنی سازی، راکتور اراک، همکاری های صلح آمیز هسته ای و تحریم ها داشتیم.

ظریف افزود: ایران و گروه 1+5 دوباره از هفتم تا نهم آوریل در وین نشست خواهند داشت و گفت وگوها درخصوص موضوعات محتوایی قابل پیگیری در توافق جامع ادامه خواهد یافت.

وزیر خارجه تصریح کرد: در فاصله باقی مانده تا دور بعدی مذاکرات، کارشناسان و متخصصان طرفین با یکدیگر دیدارخواهند کرد تا در مورد جزییات موضوعاتی که به آنها واگذار شده است، بحث و گفت وگو کنند.

مذاکرات دو روزه سودمند بود

وزیر امور خارجه گفت: برداشت ما این است که مذاکرات این دو روز برای هر دو طرف سودمند بوده و دیدگاه اعضای ۱+۵ درباره این مذاکرات خوشبینانه است.

ظریف افزود: 1+5 بر این باورند که مباحث صورت گرفته می تواند به نتایجی ختم شود.

وی اضافه کرد: تنها راه دشوار پیش رو درباره نشست‌های آینده است که امیدواریم در مورد طیف گسترده موضوعاتی که مورد نظر دو طرف است به توافق برسیم.

ظریف اظهار کرد: کاری که ما قرار است در تعطیلات نوروز انجام دهیم این است که کارشناسانمان گفتگوهایی انجام خواهند داد البته مذاکره کنندگان به مشهد می روند و زیارتی خواهند کرد.

وزیر امور خارجه افزود: مذاکرات ما و 1+5 قرار است برای رسیدن به یک توافق جامع در جلسه اردیبهشت یعنی در دو ماه آینده از سر گرفته شود که برای رسیدن به آن همه موضوعات را دربرخواهد داشت و در آنجا نتیجه گیری می کنیم که مذاکرات ادامه یابد و روند طی شود.

ظریف درباره دستیابی به توافقنامه نهایی ابراز خوشبینی کرد

وزیر امور خارجه ایران در نشست خبری با مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا، درباره امکان دستیابی به توافق نهایی بین ایران و گروه 1+5 تا ماه ژوئیه آینده ابراز خوشبینی کرد.

ظریف گفت: ما درباره چند مسئله به طور جدی در این دو روز در وین مذاکره کردیم که دو موضوع تاسیسات اراک و همکاری هسته ای از جمله آنها بود.

کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این نشست خبری تاکید کرد : گفتگوهای دور بعد هفتم تا نهم آوریل (۱۸ تا ۲۰ فروردین) برگزار می شود.

وی گفت: بر اساس چارچوب مذاکرات که در دیدار ما در ماه گذشته تعیین شد، ما مذاکراتی جدی و مفید داشتیم که مسائلی از جمله غنی سازی، راکتور اراک، همکاری های هسته ای غیرنظامی و تحریم ها را در بر گرفت.

وی افزود: ما دوباره از هفتم تا نهم آوریل در وین دیدار خواهیم کرد و کار خود را روی مسائل اساسی که قرار است در توافقنامه جامع پوشش داده شود، ادامه خواهیم داد.در عین حال کارشناسان فنی با یکدیگر ملاقات خواهند کرد تا درباره جزئیات مسائل مرتبط با یکدیگر گفتگو کنند.

اشتون در ادامه به زبان فارسی گفت آقای ظریف، من به شما سال نو را تبریک می گویم.(واحد مرکزی خبر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
.......
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
۰
۰
آقای ظریف تا پایان وزارتشون همچنان امیدوارندكه ..... ولی كو ، كجا ، كی و چگونه مشخص نیست. امیدواری تنها به درد بخور نیست.
مهران
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
۰
۰
باتشكر از جناب آقای ظریف عراقچی وهمراهان محترمشان
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها