سخنگوی دولت گفت: اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها از ابتدای سال ۹۳ کلید می‌خورد.همچنین اکثریت مردم از توزیع سبد کالا اظهار رضایت کردند.
کد خبر: ۶۵۷۳۲۶
اکثریت مردم از توزیع سبد کالا اظهار رضایت کردند

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت، امروز چهارشنبه در حاشیه آخرین جلسه هیأت دولت در سال 92، از خبرنگاران برای پوشش اخبار و مصوبات جلسات دولت تشکر کرد و گفت: در طول سال به ویژه از شهریورماه که دولت تدبیر و امید مستقر شد در جهت انعکاس اخبار و مصوبات جلسات دولت به مردم مشارکت فعالی داشتید.

وی ادامه داد: امروز در آخرین جلسه هیئت وزیران در سال 92 مصوبات متعدد و تکمیلی وجود داشت و امروز جلسه هیئت دولت از ساعت 7 صبح تشکیل شد تا دستگاه‌های اجرایی که می‌خواهند اقدامات خود را از سال 93 به انجام برسانند، مقدمات آن فراهم شود.

آئین‌نامه‌های اجرایی بودجه 93 در دولت تصویب شد

سخنگوی دولت با بیان اینکه نخستین مصوبه هیئت دولت در ارتباط با ضوابط اجرایی قانون بودجه سال 93 بود، خاطرنشان کرد: با ارائه لایحه بودجه 93 به مجلس و همکاری قوه مقننه و دولت در تصویب قانون بودجه، این قانون قابلیت اجرا پیدا کرد و باید در چارچوب و براساس ضوابط اجرایی تحقق پیدا کند. از این‌رو امروز در دنباله بحث، هیئت وزیران نسبت به تصویب ضوابط قانون بودجه اقدام کرد.

نوبخت ادامه داد: آئین‌نامه‌های اجرایی تبصره قانون بودجه 93 باید به تصویب می‌رسید و به همین جهت این آئین‌نامه‌های اجرایی به تصویب رسید تا دستگاه‌هایی اجرایی بتوانند در سال 93 قانون بودجه را اجرایی کنند. بنابراین ضوابط اجرایی تبصره‌ها و تصویب آئین‌نامه‌ها به تصویب رسید.

وی افزود: کالاهای مورد نیاز از خارج وارد می‌شود و تولیدات نیز صادر می‌شود که سود آن باید توسط هیئت وزیران به تصویب برسد و خوشبختانه بخش دیگری از جلسه هیئت وزیران در ارتباط با سود بازرگانی و تعرفه‌ها بود و مجموعه مقررات سود بازرگانی امروز به تصویب رسید تا ما در سال 93 خلاء قانونی نداشته باشیم. بنابراین اجرای تبصره‌های مختلف قانون بودجه به تصویب رسید.

سخنگوی دولت اضافه کرد: احکامی نیز باید از سوی هیئت وزیران در خصوص تکمیل اعتبارات عمرانی و استان‌ها ابلاغ می‌شد که بخشی از آن در جلسه دولت به تصویب رسید.

علیرغم منابع درآمدی ناکافی، حقوق کارکنان را پرداخت کردیم

نوبخت خاطرنشان کرد: در حالی سال 92 را به پایان می‌رسانیم که ما به رغم ناکافی بودن منابع درآمدی، توانستیم حقوق کارکنان را بپردازیم. پرداخت حقوق را از 15 اسفند آغاز کردیم و انشاءالله در تلاشیم تا ظرف روزهای آینده معوقات طرح‌های عمرانی که مربوط به پیمانکاران و بدهی‌هایی که از سوی دولت است را انجام دهیم.

وی تصریح کرد: امیدواریم دولت در سال 93 همچون 6 ماه سال 92 مسئولیت‌ها و تکالیف خود را انجام دهد تا شاهد شرایط مطلوب برای مردم از جهت معیشت باشیم و آرزومندیم روند کاهنده نرخ تورم مثل 6 ماه گذشته ادامه پیدا کند تا مردم بهبود وضعیت اقتصادی را مشاهده کنند و در سال 93 نیز نسبت به تامین حقوق شهروندی و آزادی سیاسی در چارچوب قانون موفق باشیم.

70 درصد مردم از توزیع سبدکالا راضی هستند

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که در توزیع سبد کالا با چه مشکلاتی روبرو بودید؟ گفت: نظرسنجی دیروز در یکی از رسانه‌های نوشتاری منعکس شد که در آن نظرسنجی، اکثریت مردم با توجه به کاستی‌هایی که در توزیع سبد کالا وجود داشت، اظهار رضایت کردند و از بیش از 70 درصد اقلامی که برای سبد کالا تقدیم شده بود راضی بودند و تعدادی از افرادی که در این نظرسنجی شرکت کرده بودند معتقد بودند اگر به صورت نقدی پرداخت شود بهتر است.

سهمیه‌ بنزین ایام نوروز نداریم

نوبخت در ادامه افزود: نرخ تورم رو به کاهش رفت و نرخ بیکاری براساس نمونه‌گیری‌هایی که صورت گرفته و گزارشی که مرکز آمار ارائه داده، کاهش پیدا کرده است. البته این اقدام، رضایت دولت را جلب نمی‌کند. روند نرخ بیکاری و روند تورم نزولی است، اما ما آن را مطلوب نمی‌دانیم و امیدواریم سیاست‌های فرهنگی و اجتماعی نیز مورد رضایت مردم باشد.

وی درباره اینکه آیا در ایام نوروز هم سهمیه‌بندی بنزین به مردم تعلق می‌گیرد؟ گفت: روند گذشته ادامه دارد و چیز مضاعف به تصویب نرسیده است. ضمن اینکه سهمیه‌بندی بنزین در حال استمرار است.

دولت در بحث رسانه‌ها "مدارا" می‌کند

سخنگوی دولت در خصوص اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اظهار داشت: مرحله دوم این قانون در تبصره 21 قانون بودجه 93 منعکس شده و نخستین گام برای اجرای مرحله دوم ثبت‌نام است که از 20 فروردین 93 انجام می‌شود و در سال 93 مرحله دوم قانون هدفمندی کلید می‌خورد و اجرایی می‌شود.

نوبخت درباره اینکه یکی از روزنامه‌ها توقیف شده و شما دژ فولادین را تعبیر کرده‌اید و این دژ فولادین را چگونه عملیاتی می‌کنید؟ گفت: دولت نشان از مدارا دارد و بخش قابل توجهی از کارها باقی مانده و پرداختن به این مسائل باعث می‌شود که انرژی‌ها گرفته شود. ضمن اینکه یک جبهه وسیع در خارج در عرصه مذاکره حضور دارند و حقوق ملی را استیفا می‌کنند. بنابراین دولت در این منازعات سیاسی وارد نخواهد شد و از همه رسانه‌ها انتظار دارد انصاف، عدالت و واقع‌بینی بیشتر را رعایت کنند.

در ثبت‌نام مرحله دوم هدفمندی، دولت تعیین می‌کند که چه کسی نیازمند است

وی در خصوص اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، توضیح داد: این اقدام در فضای مجازی صورت می‌گیرد و اطلاعات داوطلب ثبت می‌شود و وضعیت خود را به عنوان سرپرست و یا افراد تحت تکلف منکعس می‌کند و میزان درآمدهایی که دارند مشخص می‌شود و قانون می‌گوید افراد نیازمند باید تقاضا کنند. از سوی دیگر بند "و" تبصره 21 در اختیار دولت است و دولت تعیین خواهد کرد که آیا نیازمند هستند یا نه.

سخنگوی دولت گفت: افرادی هم که ثبت‌نام نکردند به معنای آن نیست که نیازی به مبالغ نداشتند و ندارند، بلکه ترجیح دادند به خدمتگزاران خود در دولت کمک کنند تا 45 هزار تومان منابع بزرگی باشد و یک ایده درمانی گسترده در اختیار همگان قرار گیرد.

"دولت در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها به دنبال این نیست که منبع ایجاد کند و یا منابع خود را تکمیل کند و 11 هزار و 600 میلیارد تومان را از بودجه عمومی برخواهد داشت تا برای سلامت جامعه و بهبود محیط زیست استفاده شود."

نوبخت درباره آزادی 5 مرزبان ایرانی و اینکه آنها چه زمانی آزاد خواهند شد؟ گفت: من باید از شما تشکر کنم که با این سوال یاد و خاطره آنها را گرامی داشتید. این 5 فرزند نور چشم هستند و نباید از خاطر بروند.

وی خاطرنشان کرد: وظیفه ملی برای مسئولان کشور است که در جهت آزادی این 5 فرزند کشور تلاش کنند. ای کاش می‌توانستم اقداماتی که در این‌ باره انجام گرفته را تشریح کنیم. دعا می‌کنیم تا فرزندان عزیز هرچه زودتر به جمع خانواده‌های خود بازگردند.

سخنگوی دولت در پایان این نشست‌خبری، بار دیگر از خبرنگاران برای پوشش اخبار دولت تقدیر و تشکر کرد و گفت: امیدواریم این همکاری در سال آینده استمرار داشته باشد و اگر قصوری از ما صورت گرفته حلالیت می‌طلبیم و دعا کنید تا بتوانیم بهتر به مردم خدمت کنیم.(تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
داوود
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
۰
۰
با سلام و خسته نباشید خدمت دوستان در جام جم
بله جناب نوبخت مگه شما بگید مردم راضی بودن ما كه كسی رو راضی ندیدیم چه كسانی كه دریافت كردن به لحاظ كیفیت و چه كسایی كه دریافت نكردن از بی عدالتی
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۵
۰
۰
بله برنج گندیده آیا خودتان خوردید كه میگین مردم راضی هستند؟
دخو
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۵
۰
۰
خود گویی و خود خندی ... عجب مرد هنرمندی !!!
شما مطمئنی مردم راضیند؟؟؟
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها