بی‌پولی، سنگ بزرگی بر سر راه تجمیع بیمه‌ها شده است. می‌گویند تا وقتی پول نباشد از تجمیع بیمه‌ها هم خبری نیست و این یعنی رویای یک نوع دفترچه بیمه برای همه، پوشش یکسان خدمات همه صندوق‌های بیمه‌ای، کاهش پرداخت از جیب مردم و... که قرار بود در نهایت به تحقق شعار عدالت در سلامت منجر شود، شاید به این زودی‌ها جامه‌عمل به‌خود‌نپوشد.
کد خبر: ۶۵۶۰۸۱

تجمیع بیمه‌ها در بن‌بست بی‌پولی ‌

دی‌ماه امسال مدیرعامل سازمان بیمه سلامت وعده داد که ظرف شش ماه آینده تکلیف همه صندوق‌های بیمه‌ای کشور روشن شود. او گفت که شش ماه زمان نیاز است تا زیرساخت‌های لازم برای تجمیع بیمه‌ها فراهم شود و بسته جدیدی نیز برای خدمات بیمه پایه تعریف شود.

این فرصت شش ماهه هرچند که طولانی و اقدامات در دست انجام برای فراهم شدن بسترهای آن کند به نظر می‌رسید، اما خیلی‌ها معتقد بودند که این مهلت ارزش آن را دارد تا شاید خدمات صندوق‌های بیمه‌ای از آشفتگی و بی‌سر و سامانی درآید.

این خوشبینی ادامه داشت تا این‌که روز گذشته انوشیروان محسنی بندپی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت تیر خلاصی را زد و گفت که شاید به این زودی‌ها نتوان صندوق‌های بیمه‌ای را تجمیع کرد.

بندپی تاکید کرد تا وقتی از پول خبری نباشد نمی‌توان زمان دقیقی را برای تجمیع بیمه‌ها اعلام کرد.

حالا بی‌پولی در حالی طرح تجمیع بیمه‌ها را به بن بست کشانده است که با وضع پیش آمده به نظر می‌رسد تحقق شعار عدالت در سلامت که قرار بود در گام اول با تجمیع بیمه‌ها اتفاق بیفتد در همین ابتدای راه با شکست مواجه شده است.

مردم ناراضی از تبعیض بیمه‌ها

حدود 17 نوع دفترچه درمانی در دست مردم از دفترچه‌های بیمه تامین اجتماعی و خدمات درمانی گرفته تا بانک‌ها، شرکت نفت، فولاد، وزارت نیرو، نیروهای مسلح، صداوسیما و... هر بیمه شده بسته به این که چه دفترچه بیمه‌ای داشته باشد در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها با برخوردهای متفاوتی مواجه می‌شود.

اگر بیمار با دفترچه بیمه تامین اجتماعی به بیمارستان‌های دولتی مراجعه کند، از او مبلغی به عنوان هزینه درمان دریافت می‌شود، فرد دیگری که دفترچه خدمات درمانی دارد وقتی به همین بیمارستان پا می‌گذارد، مبلغ متفاوتی (کمتر یا بیشتر) باید بپردازد.

اگر کسی با دفترچه تامین اجتماعی به بیمارستان یک بانک مراجعه کند، از او وجهی در ازای خدمات درمانی گرفته می‌شود و اگر کسی با دفترچه وزارت نیرو به یکی از بیمارستان‌های تامین اجتماعی مراجعه کند، با او به گونه‌ای متفاوت برخورد خواهد شد.

این مشکل دیروز و امروز نیست، گوناگونی دفترچه‌های بیمه و تعرفه‌های متفاوت مشکلی است که بیمه‌شدگان سال‌هاست با آن مواجهند و از این همه تبعیضی که صندوق‌های بیمه‌ای برای ارائه خدمات‌شان به آنها روا می‌دارند، ناراضی هستند.

همین مشکلات ریشه‌دار که نظام سلامت کشور را با چالش‌های جدی مواجه کرده موجب شد تا سازمان بیمه سلامت اولین و مهم‌ترین هدف خود را پس از تاسیس بر یکسان‌سازی دفترچه‌های بیمه درمان متمرکز کند تا شاید این تبعیض‌ها از میان برداشته شود.

اگر وعده تجمیع صندوق‌های بیمه‌ای خوب پیش می‌رفت قرار بود با تدوین بسته جدید بیمه پایه، بساط خدمات تبعیض‌آمیز صندوق‌های بیمه‌ای نیز برای همیشه برچیده شود، اما حالا با بلاتکلیف ماندن موضوع تجمیع بیمه‌ها به نظر می‌رسد که شاید نتوان به این زودی‌ها به یکسان شدن هزینه خدمات صندوق‌های بیمه‌ای خوشبین بود.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در گفت‌وگو با ایسنا، درباره دلایل اجرایی نشدن تجمیع صندوق‌های بیمه‌ای در روزهای پایانی سال 92 می‌گوید: هرچند این موضوعی است که مجلس، سازمان بیمه سلامت ایران و شورای عالی بیمه مدت‌هاست بر آن تاکید ویژه دارند، اما به دلیل زمان‌بر بودن هنوز اتفاق نیفتاده است.

محسنی بندپی معتقد است: تجمیع سازمان‌های بیمه‌گر به منظور تجمیع اطلاعات برای رفع همپوشانی‌های ایجاد شده در امور بیمه‌ای کشور است و حالا با مشکلی که در بخش منابع مالی به‌وجود آمده تنها راه خلاص شدن از این وضع سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری درست است.

تجمیع بیمه‌ها متوقف نمی‌شود

تجمیع بیمه‌ها نه قرار است متوقف شود و نه به فراموشی سپرده شود، این گفته سالار مرادی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس است که تاکید می‌کند کمیسیون اجتماعی مجلس به هر قیمتی شده سال آینده موضوع تجمیع بیمه‌ها را اجرایی‌می‌کند.

وی این را هم می‌گوید که مجلس در روزهای پایانی سال به دلیل پیگیری قانون مالیات و اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس روزهای شلوغی را می‌گذراند، بنابراین موضوع تجمیع بیمه‌ها پس از تعطیلات نوروزی سال 93 در همان جلسات ابتدایی با دقت نظر ویژه‌ای در دستور کار کمیسیون اجتماعی قرار خواهد گرفت.

مرادی توضیح می‌دهد: براساس آنچه برنامه‌ریزی شده، قرار بود از محل ارزش افزوده ردیف بودجه ویژه‌ای به موضوع تجمیع بیمه‌ها اختصاص داده شود و اعتباری نیز از سوی دولت دراین باره تامین شود که قطعا سال آینده این موضوع پیگیری‌خواهد شد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید می‌کند مجلس از اجرایی شدن تجمیع بیمه‌ها کوتاه نخواهد آمد، چراکه اولین گام برای تحقق عدالت در سلامت و سامان گرفتن آشفته‌بازار خدمات بیمه‌ها همین تجمیع شدن بیمه‌هاست.

در حالی که گفته‌های مدیرعامل سازمان بیمه سلامت مبنی براین‌که تا پول نباشد از تجمیع بیمه‌ها نیز خبری نخواهد بود، این نگرانی را به همراه دارد که شاید تحقق شعار عدالت در سلامت به این زودی‌ها میسر نشود، اما گفته‌های مرادی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس جای این امیدواری را می‌گذارد که اگر مجلس پشت سازمان بیمه سلامت را خالی نگذارد شاید تجمیع بیمه‌ها در سال 93 اجرایی شود.

پوران محمدی ‌- گروه جامعه

 

برای مشاهده سوابق بیمه با موبایل کلیک کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها