امسال شبکه سه قصد دارد یک مجموعه طنز آیتمی جدید را با فرمتی کاملا نو روانه آنتن کند.
کد خبر: ۶۵۶۰۲۷
جزییات برنامه طنز آیتمی «کرکره» به روایت سازندگان آن

در چند سال اخیر شبکه سه علاوه بر سریال و فیلم‌هایی که برای ایام نوروز خود در نظر می‌گیرد، مجموعه طنزهای آیتمی را نیز در کنداکتور خود قرار می‌دهد. سال‌های گذشته مجموعه طنز آیتمی خنده بازار از این شبکه پخش می‌شد که بهار سال 92 آخرین دوره از این مجموعه روی آنتن شبکه رفت، اما امسال شبکه سه قصد دارد یک مجموعه طنز آیتمی جدید را آن هم با فرمتی کاملا نو روانه آنتن کند.

»کرکره» عنوان این مجموعه طنز است که با سبک و شکلی جدید قرار است در ایام نوروز هر شب بعد از خبر ساعت 22 از این شبکه پخش شود.

محمد نجار صراف، تهیه‌کننده این مجموعه می‌گوید: این مجموعه مراحل تصویربرداری و تولید خود را اواخر سال 91 پشت سر گذاشته و گروه تمامی سکانس‌ها را در لوکیشن‌های داخلی ضبط کرده است. از همان ابتدا کار براساس لوکیشن‌های داخلی طراحی شده بود و ما هم طی همین روند پیش رفتیم و به عبارتی باید بگویم هیچ لوکیشن خارجی نداریم و در مواقعی هم که به فضای خارجی احتیاج داشتیم با دکور و صحنه آن را جبران و فضای جدیدی را به مخاطبمان ارائه کردیم.

وی ادامه می‌دهد: در این سال‌ها درست است که کار نمایشی انجام داده‌ام، اما دغدغه بسیاری برای کار طنز داشتم و از آنجا که تا به حال از این دست کارها انجام نداده بودم، خیلی دوست داشتم آن را تجربه کنم. آن زمان که طرح را به شبکه ارائه کردیم، اوایل پخش «خنده بازار» بود که مردم هم از آن استقبال فراوانی کرده بودند.

این تهیه‌کننده می‌گوید: طراحی دکور و صحنه‌مان به شیوه‌ای جدید بود و همان‌طور که در تیزرها و عکس‌ها پیداست به این خاطر که از ابتدا می‌خواستیم کار جدیدی به مخاطب‌مان ارائه کنیم در این بخش هم سعی داشتیم دکورمان نیز از نظر مخاطب جدید باشد.

صراف درباره نگارش متن‌های این اثر آیتمی ادامه می‌دهد:‌ به عقیده من در ساخت این اثر ساختار جدیدی در حوزه طنز خواهیم دید. در ضمن دوبار گروه نویسنده‌ها را تغییر دادیم تا به ترکیب مورد نظر رسیدیم و از نویسنده‌هایی که در حوزه طنز مکتوب تبحر بالایی داشتند نیز در این زمینه بهره بردیم. باید بگویم نوع طنزی که ما می‌خواهیم به مخاطب مان ارائه کنیم نه خنده بازاری است و نه ساعت خوشی و کاملا نو و جدید است.

او در پایان افزود: هر مجموعه طنز آیتمی ای برای دیده شدن به زمان احتیاج دارد و از آنجا که بازیگران این مجموعه طنز از چهره‌های مشهور بازیگری نیستند، لذا زمان می‌خواهیم تا چهره و نوع بازیشان را مخاطبان بشناسند و در طول زمان دیده شوند، چراکه همه این بازیگران از بهترین‌های حوزه تئاتر هستند که تا الان در تلویزیون زیاد دیده نشده‌اند.

هادی حجازی‌فر، کارگردان و سرپرست نویسندگان مجموعه طنز کرکره که اصرار دارد وی را بیشتر تئاتری بدانیم، دانش‌آموخته هنرهای زیبا و دانشگاه تربیت مدرس در رشته کارگردانی است. او تجربه‌های مشابه طنز و همچنین کارگردانی مجموعه‌های کودک در تلویزیون را هم به عهده داشته و سردبیری و کارگردانی برنامه‌هایی همچون «کارگاه هنر»، «هنر خانه» و... برای شبکه چهار نیز در کارنامه‌اش به چشم می‌خورد. او درباره مجموعه طنز کرکره می‌گوید: ابتدا چند مساله برایمان حائز اهمیت بود، ازجمله این واقعیت که ورود به حیطه طنز بخصوص برای تلویزیون کار بسیار مشکلی است، آن هم نه از این نظر که ما توانایی انجام این کار را نداشتیم، بلکه در این حیطه باید تمام جوانب کار را در نظر گرفت و بعد جلو رفت؛ مثل نزدیک شدن به سیاست، ورزش، هنر و... که هر کدام از اینها هم می‌تواند با توجه به سلایق مختلف در کشور خط قرمزهای مخصوص خود را داشته باشد و یک اشتباه یا سهل‌انگاری کوچک تمام زحمات یک گروه مستعد را به باد دهد. یعنی شما فکرکنید برای نگارش متن‌ها باید عملا تمام حواست به این مسائل باشد و دستت خیلی بسته خواهد بود. اینجاست که دیگر داشته‌های آکادمیک، تجربه‌ها و استانداردهای جهانی خیلی به درد نمی‌خورد و تو باید یک الگوی جدید و بومی با توجه به شرایط روز جغرافیای خودت خلق کنی.

او در ادامه می‌گوید: ما نزدیک به پنج ماه برای نگارش وقت گذاشتیم و حدود 500 آیتم را به نگارش درآوردیم. البته دورریز ما خیلی بیشتر از این ارقام بود، چراکه می‌خواستیم بهترین‌ها را اجرا کنیم. خیلی از متن‌ها را هم برای مراحل بعدی گذاشتیم که اگر قرار به ادامه دادن تولید بود، آن زمان از آنها استفاده کنیم. مساله بعدی این بود که ما به هر حال به نوعی جایگزین برنامه خنده بازار می‌شدیم. هرچند طنز کرکره تفاوت‌های شایانی با خنده بازار دارد. از طرفی دیگر، آن کار هم مدت‌ها از شبکه سه در حال پخش بود و سلیقه‌ای برای مخاطبانش به وجود آورده بود و ما باید سعی می‌کردیم با مخاطب به شیوه خودمان ارتباط برقرار کنیم.

سرپرست نویسندگان کرکره در ادامه می‌گوید: الگوی ما ساعت خوش بود. موقعیت‌های طنز و فانتزی، فضایی جدید و دوری از کلیشه‌های رایج. حتما یادتان هست ساعت خوش برخلاف استقبال مردم با چه انتقادهایی از طرف خبره‌های طنز تلویزیون روبه‌رو شد! هرچند کار ما سخت‌تر از آنها بود. آن زمان تنوع تولیدی وجود نداشت در تلویزیون و هر برنامه‌ای که ساخته می‌شد امکان دیده شدنش نبود، نه الان که باید الگوی لگاریتمی تهیه کنند، برای این‌که برنامه‌های خوب شبکه‌ها همزمانی پخش نداشته باشد. پس می‌بینید که به اصطلاح روی کاغذ چقدر کار ما سخت‌تر بود. حالا تولید که مکافات خودش را داشت.

امیر سلطان‌احمدی، نویسنده و بازیگر این مجموعه می‌گوید: از همان ابتدا که این گروه دور هم جمع شدند همه ما به این دلیل که از قبل با یکدیگر کار کرده بودیم به عبارتی سلیقه همدیگر را آن هم در مقوله طنز می‌شناختیم. در ادامه نمی‌خواستیم به سمت برنامه‌های تکراری برویم، چراکه طنز آیتمی آن هم به آن سبک در گذشته ساخته شده بود و مخاطب خود را هم داشت.

او درباره متن این اثر طنز ادامه می‌دهد: وقتی خواستیم شروع به نگارش کنیم برایمان مهم بود متن‌هایی که می‌نویسیم، وابسته به زمان نباشد که بعد از مدتی تاریخ انقضا داشته باشد. چراکه زمان پخشمان از همان روز اول مشخص نبود. به همین علت به نتیجه رسیدیم بخش‌هایی را با توجه به جامعه و اتفاقات پیرامون‌مان طراحی کنیم که همیشه برای مخاطب کاربرد داشته باشد و به اصطلاح ماندنی باشد. جالب بود سلیقه همه‌مان به سمت همان آیتم‌هایی مثل «ساعت خوش» بود و از آنجا که مدت‌هاست در سبک ساعت خوش آثاری ساخته نشده بود گفتیم می‌تواند با مردم ارتباط خوبی بگیرد.

عروسک‌گردان عروسک پسرعمه‌زا که با کرکره همکاری می‌کند، درباره طراحی دکور این مجموعه طنز می‌گوید: در بخش اجرای اثر، طراح دکور و صحنه‌مان (کامیاب امین عشایری) خیلی زحمت کشیدند و با برچسب المان‌هایی را به جای اکسسوار دکور طراحی کردند که فکر می‌کنم کار جدیدی برای این نوع برنامه‌ها باشد. در بخش فرم و اجرا هم به همین شیوه سعی داشتیم جدید عمل کنیم.

محمد بحرانی، یکی دیگر از بازیگران این مجموعه می‌گوید: کرکره یک مجموعه طنز آیتمی است که درواقع از سال گذشته مراحل پیش تولید و تولیدش را شروع کردیم و تولید و تدوینش نیز تمام شد و الان در باکس نوروزی شبکه سه قرار دارد. ایده اولیه این مجموعه طنز، سال گذشته توسط تهیه‌کننده آقای صراف مطرح شد، رفته رفته گروه تولید تشکیل شد. طرح اولیه هم براساس مجموعه‌های طنز آیتمی بود که ما هم از این موضوع استقبال کردیم.

او ادامه می‌دهد: تا الان همه طنزهای آیتمی که دیدیم رویکرد متفاوتی داشته‌اند و هر کدام در جایگاه خود موفق بوده‌اند. ما هم از همان ابتدا سعی کردیم هویت کارهای خودمان را داشته باشیم و آن را حفظ کنیم. به هر ترتیب، گروهی که این مجموعه را تشکیل دادند، سال‌ها در دانشکده با هم کار کرده‌اند و به عبارتی به سلیقه یکدیگر واقف هستند. همه گروه، از بازیگران تئاتری هستند و در این حیطه چند سال سابقه دارند.

صداپیشه عروسک‌های ببعی و همساده در مجموعه کلاه قرمزی درباره متن این آیتم‌ها می‌افزاید: ما برای هر کدام از این آیتم‌ها شروع، وسط و پایان در نظر گرفتیم و در ادامه این‌که نتیجه کار چطور شده را مخاطبان باید نظر دهند. گروه نویسندگان‌مان از افرادی چون هادی حجازی‌فر، امیر سلطان احمدی، مهدی شاه‌پیری، خودم و... تشکیل شده است. در ادامه جلسات زیادی برای نگارش متن‌ها برگزار کردیم و سعی‌مان این بود هویت مستقل خود را حفظ کنیم و از هیچ اثری تبعیت نکنیم. بیشتر افرادی که با هم در این مجموعه کار کردیم افرادی بودند که سال‌های سال کنار هم و در نمایش‌های مختلف کار کرده و کاملا با سلیقه یکدیگر آشنا بودیم. ضمن این‌که در تئاترها هم تجربه حضور اپیزودیک هم داشتیم که به فضای طنزهای آیتمی زیاد بی‌ربط نیست. در هر حال طنز آیتمی در تلویزیون زیاد داشته‌ایم که البته نمونه‌های خوب و موفقی بوده‌اند که در جذب مخاطب هم درست عمل کرده‌اند.

از دیگر بازیگران طنز کرکره می‌توان به گیتی قاسمی، محمد عسگری، مهدی شاه‌پیری، مهدی فرشیدسپهر، مهرداد باقری، مهرداد حق‌شناس، مجتبی معاف، میثم کریم‌پور، یوسف دریادل، اصغر حساس، رضا تهیدست، معصومه کاظمی، علیرضا کی‌منش، مجید نظیمی‌آرانی، سارا فرزادفر، هادی حجازی‌فر، سیما بلوری، امیر غریب‌زاده، شیما عرب، نوید فیاض، هادی اسفندیاری، حسن ابوالحسنی، آزیتا آذربو، سیاوش قاسمی، نجمه قادری، فرهاد تفرشی، مهدی طلاجوی، سعید رمضان‌پور اشاره کرد./ ضمیمه قاب کوچک

مائده میری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها