ذخایر زیرزمینی آب بحرانی شد

تهران، رکورددار فرونشست جهان

وجود حدود دو دهه خشکسالی در کشور از یک سو و افزایش بی‌رویه مصرف آب در بخش کشاورزی از سوی دیگر، علاوه بر کاهش شدید منابع آب سطحی و زیرزمینی و فرونشست بسیاری از دشت‌های کشور، پدیده شوری منابع آب زیرزمینی و نگرانی از نابودی کشاورزی در برخی مناطق کشور را در پی داشته است، به طوری که اخیرا مسئول توسعه روش‌های نوین آبیاری سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز درباره پیشروی جبهه آب شور به سمت برخی شهرستان‌های این استان هشدار داده است.
کد خبر: ۶۵۴۴۷۰
پیشروی آب شور در جنوب فارس

شهرام محمدی با بیان این‌که جبهه آب شور به سمت شهرستان‌های جهرم، سروستان، فورگ داراب، قطرویه و نی‌ریز در حال پیشروی است، در گفت‌وگو با ایرنا می‌افزاید: این پیشروی، زنگ خطر را برای کشاورزی این مناطق به‌صدا درآورده است.

وی با بیان این‌که دو مقوله نادیده انگاشتن قوانین طبیعت و امتداد پدیده خشکسالی موجب شده است آب‌های شور و شوری خاک ـ که به‌صورت دشت به دشت جلو می‌رود ـ سرعت بیشتری به خود بگیرد، تاکید می‌کند: از عواملی چون مصرف بی‌رویه آب که این پدیده را تشدید می‌کند، باید خودداری کرد، زیرا آب‌های شیرین به شوری گراییده و خاک‌های ترک خورده نصیب کشاورزی فارس شده است.

مسعود نوشادی، عضو هیات علمی بخش مهندسی آب دانشگاه شیراز نیز چندی پیش با بیان این‌که سفره‌های آب زیرزمینی فارس، طی روندی افزایشی در حال شورشدن است، درباره خشکسالی و اثرات منفی آن بر کیفیت آب‌های زیرزمینی گفت: بر اساس نتایج تحقیقاتی که روی حدود 500 حلقه چاه در نقاط مختلف استان فارس در سال‌های 88 ـ 78 انجام گرفت، در بیشتر شهرستان‌ها از جمله خرم‌بید، ارسنجان، استهبان، مهر و لار از سال 86 به بعد، روند افزایش شوری آب‌های زیرزمینی شدت یافته است.

به گفته وی، با افزایش شوری با همین روند فعلی، بزودی در یک سری شهرستان‌های استان، مشکلات جدی به وجود خواهد آمد و این در حالی است که به دلیل تغییر ترکیبات شیمیایی آب، غیر از شوری، مشکلات دیگری نیز سلامت مصرف‌کنندگان را تهدید می‌کند.

گسترش آب‌های شور در کشور

موضوع شورشدن آب‌های زیرزمینی به این استان محدود نمی‌شود، بلکه مسئولان و کارشناسان زیادی تاکنون درباره کاهش و شور شدن آب‌های زیرزمینی بسیاری از استان‌ها همچون کرمان، خراسان و اصفهان و به دنبال آن نابودی کشاورزی این مناطق هشدار داده‌اند.

خشکی دریاچه ارومیه نیز تاثیر زیادی بر پیشروی شوره‌زار و شوری آب‌های حوضه‌ این دریاچه در آذربایجان شرقی و غربی داشته، به طوری که گزارش‌های زیادی در مورد شور شدن چاه‌های آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه مخابره شده است؛ موضوعی که موجب نابودی کشاورزی در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی و حتی استان‌های همجوار خواهد شد.

به گفته فیض‌الله شمس، مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی، دلیل شوری آب‌های زیرزمینی در این استان، برداشت غیراصولی و بی‌رویه مردم برای کشاورزی است که باعث پایین رفتن سطح آب‌ چاه‌ها و نفوذ آب شور دریاچه به اراضی اطراف و چاه‌های آب منطقه شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها