رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه 80 هزار هکتار کانون ریزگرد در اطراف تهران وجود دارد گفت: بیانزایی تهدید جدی برای هوای پایتخت است.
کد خبر: ۶۵۴۱۴۸
بیابان ها برای پایتخت شاخ و شانه می کشند

علی محمد شاعری با بیان این مطلب افزود: به علت خشکسالی های متوالی، کاهش سفره های آب زیر زمینی، بهره برداری بی رویه و تخریب سرزمین، تغییر کاربری اراضی طبیعی به کشاورزی هم اکنون پدیده بیابانزایی به عنوان یکی از معضلات زیست محیطی جدی کلان شهر تهران را تهدید می کند.

به گفته وی برای مقابله با این پدیده باید یک طرح بیابانزدایی در قالب عملیات جنگلکاری، بذر کاری، مالچ پاشی ، مدیریت منابع آب، جلوگیری از حفر چاه های غیر مجاز، عملیات آبخیزداری، جایگزینی فعالیت های نوین کشاورزی و افزایش بهره وری آبیاری اجرا شود.

این مسئول با بیان اینکه هزینه هر هکتار بیابازدایی بین دو تا سه میلیون تومان است تصریح کرد: هفته منابع طبیعی فرصت مناسبی برای آگاهی رسانی، آموزش مردم و بستر سازی برای ایجاد نهضتی فراگیر اجتماعی جهت پیشگیری و مقابله با این پدیده است.

رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران افزود: مهار و کنترل تمام بیابان ها و کانون های ریزگرد اطراف تهران با برنامه ریزی صحیح در یک دوره 5 ساله امکان پذیر است.

شاعری با بیان اینکه ریزگردها هم اکنون مهمترین عامل آلودگی هوای پایتخت یادآور شد: برای حل این معضل اقدامی جهادی با مشارکت تمام وزارت خانه ها و دستگاههای دولتی، خصوصی و مردم با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری بر حفظ منابع طبیعی در روز درختکاری ضروری است. ( ایرنا )

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها