نشست صمیمی و تقدیر از «قفسه کتاب» در اداره کل روابط‌عمومی صداوسیما

از کتاب رهایی نداریم

برای ایام تعطیلات نوروز یکی از مناسب‌ترین کارها و تفریحات کتابخوانی است، زیرا از این طریق هم خوراک‌های فکری برای خود فراهم می‌کنیم و هم از اجرای بعضی بدعت‌های تازه ‌متداول‌شده نوروزی فاصله می‌گیریم.
کد خبر: ۶۵۳۱۳۳
کتاب‌های خوب برای یک نوروز خاطره‌انگیز
شاید در طول سال هزار و یک جور بهانه برای کتاب نخریدن و وقت مطالعه و انگیزه نداشتن را بهانه کنیم برای فاصله گرفتن از یارمهربان، اما باور کنید در این دو هفته تعطیلی بالاخره می‌توان دست‌کم یک کتاب لاغر و مفید و جذاب را مطالعه کرد و آموخت.

در دنیای امروز که همه چیز از طریق تبلیغات به ما القا می‌شود؛ آن هم با بیشترین تاثیر، شخص کم‌کم به جایی می‌رسد که فردیت خود را فراموش کرده و این اتفاق یک آشفتگی و عصبیت مداوم را ایجاد می‌کند. خاصیت کتاب خواندن این است که مخاطب فقط تحت تاثیر کلام است و کلام مکتوب را هر جا که بخواهیم می‌توانیم تکرار، تحلیل یا حتی قطع کنیم و دیگر آن را نخوانیم. این مزیت‌ها موجب می‌شود فردیت شخص حفظ شود و آنجا که نیازمند تغییر است و اتفاقا اندیشه مناسبی به او ارائه می‌شود، (تا حدی) آگاهانه تأثیر بپذیرد.

تمام این خوبی‌ها یک‌طرف، هوای خوش بهاری و تعطیلات و دوری از دغدغه‌های کاری و شلوغی‌ها و... نیز یک طرف و همگی با هم یکی از بهترین فرصت‌ها را برای مطالعه‌کردن فراهم می‌کنند.

فرا رسیدن سال نو باعث شد سراغ نویسندگان و مترجمان برویم و از آنها بخواهیم دو عنوان کتاب، از کتاب‌هایی که امسال یا حتی سال‌های گذشته خوانده‌اند و به نظرشان مناسب است که دیگران نیز همان کتاب‌ها را بخوانند برایمان معرفی کنند. مسلما این انتخاب به این معنا نیست که هیچ کتاب خواندنی دیگری به چاپ نرسیده یا ارزش سفارش‌کردن ندارد، زیرا برخی از آنان قصد داشتند کتاب‌های بیشتری را معرفی کنند و فضای ما محدود بود.

به هر حال ایام عید نوروز بهترین فرصت است تا در میان دید و بازدیدهای این روزها کتابی را هم مطالعه کنیم و نخستین روزهای بهار را با کتاب که به قول علما و دانشمندان بهار همیشگی زندگی ماست، پیوند بزنیم.

حورا نژادصداقت / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
داداش زاده
Netherlands
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
۰
۰
از این كه كتابهای خوب را معرفی میكنید تشكر میكنم .چرا كه بعضی افراد دنبال خواندن كتاب هستند اما نمی دانند چه كتابهایی را مطالعه كنند. در واقع شما اطلاع رسانی خوبی انجام می دهید.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها