رییس سازمان جنگل‌ها هشدار داد:

کاهش سطح آب‌های سفره‌های زیرزمینی

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به کاهش سطح آب دریاچه ارومیه، خشکی تالاب و رودخانه‌ها، کاهش سطح آب‌های سفره‌های زیرزمینی و خشکسالی گفت: برنامه توسعه باید متناسب با توازن منابع طبیعی باشد چراکه 90 درصد مساحت کشور در مناطق خشک و نیمه خشک است و بارندگی یک سوم میانگین جهان و تبخیر در ایران سه برابر متوسط جهان است.
کد خبر: ۶۵۳۰۹۵
کاهش سطح آب‌های سفره‌های زیرزمینی

خدا کرم جلالی در خطبه های پیش از نماز جمعه این هفته تهران گفت: رعایت حقوق منابع طبیعی علاوه بر ایجاد شادابی، برای نسل‌های حال و آینده توسعه پایدار را تامین می‌کند. آبادانی زمین با انسان‌های متقی و مومن و همچنین با مدیریت و بهره‌برداری صحیح انجام می شود.

وی با بیان اینکه 370 میلیون هکتار از سطح جنگل‌های جهان کاسته شده است، افزود:جامعه بشری به دلیل بهره‌برداری‌های بی‌رویه از منابع طبیعی و همچنین بر هم زدن تعادل زیست بوم‌ها، جهان را با چالش‌های متعددی روبرو کرده است.

جلالی اظهار کرد: در قرن بیستم جمعیت جهان چهار برابر شده است این در حالی است که مصرف آب 9 برابر و انرژی 15 برابر افزایش یافته و در مقابل آن تولید دی‌اکسید کربن نیز 17 برابر رشد داشته است. همچنین تغییر اقلیم، گرمای زمین، کاهش آب شیرین، بیماری‌های ناشناخته، کاهش تنوع زیستی، افزایش آلایندگی و... از مهم‌ترین چالش‌هایی هستند که جهان در حوزه منابع طبیعی با آن روبروست.

به گفته رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، فشار بر منابع طبیعی، آستانه تحمل زمین را کاهش داده است، سطح جنگل‌ها از هشت میلیارد هکتار به کمتر از چهار میلیارد هکتار رسیده است. این مسائل سبب ناامنی زیستی موجودات و بشر شده است که اگر چاره‌ای برای آن اندیشیده نشود، زندگی در زمین با مخاطراتی روبرو خواهد شد.

جلالی تاکید کرد: 20 درصد از کشور تحت تاثیر فرسایش بادی و شن‌های روان قرار دارد. این در حالی است که یک درصد از خشکی جهان، متعلق به ایران و 2.2 درصد بیابان‌های دنیا در کشورمان قرار دارد.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه آینده‌نگری ایجاب می‌کند که برای رسیدن به وضعیت مطلوب ملی، برای حفاظت، احیا و بهره‌برداری چاره‌ای اندیشیده شود، گفت: آحاد مردم به ویژه مسؤلان می‌توانند در این زمینه مشارکت داشته باشند و احساس مسؤلیت کنند.

جلالی با بیان اینکه هر هکتار جنگل، 3.5 تن اکسیژن تولید و 30 تن دی‌اکسید کربن را پالایش می‌کند گفت: 83 درصد وسعت کشور معادل 135 میلیون هکتار تحت پوشش سازمان جنگلداری است و یک میلیون و 400 هزار خانوار در راستای توسعه و نگهداری این جنگل‌ها و مراتع مشغول به اشتغال هستند. از 13 اقلیم شناخته شده در دنیا، در ایران 11 اقلیم وجود دارد. کشورمان جزو پنج کشور اول دنیا در تنوع زیست محیطی و جانوری است.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در تشریح اقدامات صورت گرفته در سازمان جنگلداری، افزود: 960 هکتار جنگل‌کاری، توسعه و اجرای مرتع‌داری در 16.5 میلیون هکتار، تثبیت شن‌های روان و جنگل‌های بیابانی در هفت میلیون هکتار، اجرای برنامه آبخیزداری در 25 میلیون هکتار و تثبیت مالکیت دولتی در 132 میلیون هکتار از جمله اقدامات انجام شده در این سازمان بوده است.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها