وزیر بهداشت به قولش عمل نکرد

بیمه ها با ماماها قرارداد نمی بندند

آخرین تصمیم وزارت بهداشت برای به‌کارگیری ماماها در شغل پرستاری هر روز بازتاب‌ تازه‌تری دارد. دیروز جمعی از ماماها پلاکارد به دست، مقابل ساختمان وزارت بهداشت جمع شدند و تجمعی ترتیب دادند که پیامی آشکار کرد: ماماها نمی‌خواهند پرستار باشند.
کد خبر: ۶۵۲۸۴۸
ماماها نمی‌خواهند پرستار شوند

آنها معترض بودند و دیروز با صدای بلند گفتند که اگر می‌خواستند وارد شغل پرستاری شوند، رشته دانشگاهی خود را مامایی انتخاب نمی‌کردند و اگر قرار بود مرز مامایی و پرستاری در بازار کار محو شود، این دو رشته در دانشگاه مجزا نمی‌شد.

ماماها نگران شغل‌ خود هستند، نگران این که بتدریج مامایی از بین برود و همه کارهای حوزه باروری به دست پزشکان متخصص زنان بیفتد، متخصصانی که در سال‌های اخیر با انجام بی‌رویه سزارین، ایران را بر اساس اعلام جمعیت مامایی ایران در رتبه دوم جهان از لحاظ گرایش به زایمان غیرطبیعی نشانده‌اند و خواسته یا ناخواسته، شغل مامایی را به حاشیه رانده‌اند.

حرف رئیس جمعیت مامایی ایران نیز همین است، چون به ایسنا توضیح می‌دهد با این که ماماها می‌توانند نقش مهمی در ترویج زایمان طبیعی و توسعه جمعیت داشته باشند، اما تصمیم اخیر وزارت بهداشت ماماها را از حلقه ماموریت و شرح وظایفشان حذف می‌کند و به وادی پرستاری می‌اندازد.

نایب رئیس انجمن علمی مامایی ایران هم در گفت‌وگو با مهر، مامایی را حرفه‌ای نچسب به پرستاری می‌داند.

از دید ماریا صادقی، در شرایطی که سیاست‌های جمعیتی به دنبال ترویج زایمان طبیعی و فرزندآوری است باید از خدمات مامایی استفاده شود نه این که ماماها مشغول پرستاری شوند و از این تلفیق فقط پرستاران نفع ببرند.

کمبود پرستاران، بیکاری ماماها

تصمیم وزارت بهداشت برای به‌کارگیری ماماها در شغل پرستاری را می‌توان به دو موضوع ربط داد، یکی کمبود پرستار در کشور و دیگری بیکاری فراگیر در میان فارغ‌التحصیلان مامایی.

آمار دقیقی از تعداد ماماهای بیکار در دست نیست، اما شواهد و قرائن نشان می‌دهد فقط درصد اندکی از دانش‌آموختگان مامایی موفق به ورود به بازار کار می‌شوند.

در سال‌های اخیر رشد رشته تخصص زنان و زایمان گرچه به نفع نظام سلامت و بالا رفتن سطح خدمات ارائه شده به مادران و نوزادان تمام شده، اما بی‌سرو صدا به حرفه مامایی آسیب زده و باعث بیکاری بسیاری از فارغ‌التحصیلان شده است.

شرح وظایف تدوین شده برای شغل مامایی، آموزش دوران بارداری، آماده کردن والدین برای پذیرش وظایف پدری و مادری، مراقبت‌های کودک و بعضی از بیماری‌های زنان را از مهم‌ترین وظایف ماماها شناخته که با به حاشیه رفتن شغل مامایی در سال‌های اخیر، این وظایف نیز به دست متخصصان افتاده است.

همین عامل باعث بروز بیکاری گسترده میان این فارغ‌التحصیلان شده که خود انگیزه‌ای است برای مسئولان وزارت بهداشت برای به‌کارگیری این نیروها در بخش پرستاری.

کمبود پرستار در کشور نیز واقعیتی ملموس است که هم پرستار بودن را به شغلی سخت و زیان‌آور تبدیل کرده و هم عاملی شده است برای کوچ پرستاران از این حرفه و خداحافظی با آن برای همیشه.

چندی پیش آماری به نقل از دبیرکل خانه پرستار در رسانه‌ها منتشر شد که بخوبی از کمبود پرستار در کشور پرده برمی‌داشت.

به گفته محمد شریفی‌مقدم، کافی بودن یا نبودن تعداد پرستار را می‌توان با چند فرمول محاسبه کرد که یکی از فرمول‌ها محاسبه آن به ازای جمعیت است که اگر جمعیت ایران 75 میلیون نفر در نظر گرفته شود به بیش از 240 هزار نفر پرستار شاغل نیاز است در حالی که هم‌اکنون حتی 120 هزار پرستار شاغل هم در کشور وجود ندارد. طبق فرمول بعدی، محاسبه میزان پرستار مورد نیاز به ازای تخت بیمارستانی است که به گفته شریفی‌مقدم باید به ازای هر تخت دو پرستار وجود داشته باشد در حالی که این ضریب هم‌اکنون به ازای هر تخت 0.9 است و به یک نیز نمی‌رسد.

پس اگر این دو موضوع کنار هم گذاشته شود، می‌توان تا حدی به وزارت بهداشت حق داد که برای جبران آن بیکاری یا رفع و رجوع این کمبود دست به کار شود؛ هرچند که وصله‌پینه کردن نیروهای موجود و برداشتن یک عده از نقاط پرتراکم و گذاشتن آنها در جایگاهی که با کمبود روبه‌روست، اقدامی موقتی، کم‌اثر و شاید مخاطره‌آمیز است، مثل روزی که وزارتخانه به پزشکان عمومی مجوز ورود به‌رشته تخصصی رادیولوژی را داد و گمان برد با این ترفند مشکل بیکاری پزشکان عمومی حل می‌شود.

ماماها مجبور نیستند

با این حال رئیس سازمان نظام پرستاری که همزمان مشاور وزیر بهداشت در ساماندهی نیروهای انسانی نیز هست نه این حرف‌ها و نه آن اعتراض‌ها را منطقی نمی‌داند.

محمد میرزابیگی در گفت‌وگو با جام‌جم از همان ابتدا خیال همه را جمع می‌کند که این طرح تازه نه برای تضعیف حرفه مامایی بلکه برای حمایت از ماماهاست.

او توضیح داد که ورود ماماها به شغل پرستاری اجباری نیست و هر کس که مایل باشد می‌تواند به این شغل وارد شود ضمن این که چون ماماها در سراسر کشور از بیکاری رنج می‌برند و همواره از سوی استان‌ها، آمارهایی مبنی بر بیکاری این قشر به وزارتخانه می‌رسد، نیتی جز به کار گماردن ماماها در سیستم درمانی و بهداشتی پشت سر تصمیم اخیر وزارتخانه وجود ندارد.

میرزابیگی، حفاظت از ماماها در مقابل مشکلات حقوقی را نیز از جمله استدلال‌های وزارتخانه دانست و توضیح داد که مدت‌هاست ماماهای به ستوه آمده از بیکاری، به عنوان پرستار در مراکز درمانی مشغول به کار شده‌اند و چون این کارشان غیرقانونی است و می‌تواند تبعات حقوقی سنگینی برای آنها داشته باشد، با نیت حفاظت از ماماها، ورود آنها به شغل پرستاری را قانونی کرده‌ایم تا این قشر دچار مشکل نشود.

البته استدلال‌های میرزابیگی، قابل توجه است، ولی این که کشور نمی‌تواند فارغ‌التحصیلان هر رشته را در همان رشته به کار بگیرد، نقصی است ریشه‌ای که امروز شاید با جابه جا کردن نیروها میان پرستاری و مامایی کمی التیام پیدا کند، ولی در روزی که زیاد دیر نیست، تبعات آن مشخص خواهد شد.

با این حال رئیس سازمان نظام پرستاری می‌گوید این تصمیم اتفاقی بی‌سابقه در جهان نیست و در بسیاری از کشورهای دنیا حرفه پرستار ماما وجود دارد که شاغلان آن می‌توانند هم پرستار و هم ماما باشند.

طبق این گفته ایجاد پرستار ماما در ایران نیز فرصت است نه تهدید، اما باید به این نکته توجه کرد که در کشورهای دنیا کمبود پرستار و بیکاری ماماها به تولد پرستار ماماها منجر نشده در حالی که مشکل اصلی ما کمبود نیرو از یک سو و بیکاری آنها از سوی دیگر است.

پس منطقی این است که فارغ‌التحصیل هر رشته را در همان رشته به کار بگیریم و اگر کمبودی وجود دارد با جذب دانش‌آموختگان همان رشته کمبودها را برطرف کنیم و مثلا در حرفه پرستاری که سختی کار و حقوق و مزایای اندک باعث سرخوردگی پرستاران از این شغل شده با بالا بردن رضایت شغلی پرستاران شاغل، آنها را در شغل‌ خودشان حفظ کنیم و با ایجاد جذابیت در این شغل، پرستارانی را که با سیستم درمانی خداحافظی کرده‌اند، بازگردانیم.

مریم خباز ‌‌- گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۳ انتشار یافته: ۲۵
ss
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
۲
۰
در كشور ما همین تصمیمگیری های نا درست باعث عدم پیشرف میشود فردا میگویند چون مهندسان صنایع بیكار هستند بیایند در شغل مامایی مشغول به كار شوند!!!
یك ماما
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
۱
۰
ماما قشر لطیف جامعه است كه اهل شلوغ كاریو خشونت و توهین نیست.لطفا كمی عاقلانه بیندیشید.اوضاع زایمان های ما به علت دخالت رزیدنت های زنان بسیار بده،اونوقت میخواید مامایی رو بكنید پرستاری.من یك دانشجو هستم و برام جالب بود كه رزیدنت ها اول مثل قابله ها زایمان میگیرند در حالیكه من دانشجوی مامایی كتاب ویلیامز میخونم و علمی جلو میرم.جای تاسفه اگر چنین تصمیمی گرفته بشه.اگه میخواستیم از اول میرفتیم پرستاری،حق ندارین جای ما تصمیم بگیرین
فرنوش معافی غفاری
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
۲
۰
با سلام
در تمام كشورهای پیشرفته سیستم ارجاع یكی از راه حل هایی است كه به كمك جامعه آمده تا از هزینه های نابه جا بكاهد و همچنین وضعیت سلامت را بهبود بخشد. ماما اولین فردی است كه با زن در سنین باروری در ارتباط است و در حلقه ارجاع نقش مهمی ایفا می كند. در جامعه ما به جای حل مشكل بیمه و ایجاد همكاری بین ماما و متخصصین زنان و كاستن از هزینه های بالای درمان كه ماماها می توانند نقش مهمی در آن داشته باشند می خواهند یكی از مهمترین حلقه های زنجیره را حذف كنند. متاسفانه بدون فكر كاری انجام می شود كه بعد آن باید چندین سال تاوان آن را داد.
ترنم
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
۱
۱
تاسف اینجاست كه رییس نظام پرستاری اگر خیلی نظریه پرداز خوبی است اول مشكلات پرستار ها را حل كند بعد وارد حریم ماماها شود.اگر ایشان تصمیم گیر خوبی بود وضع پرستارها حالا این نبود.
مهناز
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
۲
۰
آخه این چه مدل رفع مشكل كردنه؟؟ خب ظرفیت كارشناسی ارشد و دكتری پرستاری رو كم كنین. ظرفیت پذیرش كارشناسی مامایی تو هر دانشگاهی رو كم كنین. مگه میشه چون ماماها بیكارن كار پرستار كنن؟ اگه اینجوری باشه كه خیلی كارا میشه كرد. این همه فارغ التحصیل بیكار انواع رشته های علوم انسانی هست دیگه كمبود پزشك معنی نداره كه بیان كار كنن اینا....
ج.ش
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
۱
۰
بسمه تعالی
با سلام
جای بس تاسف دارد كه مسئولین پرستاری به همین راحتی تخصص زدایی از رشته خود می كنند!!! یعنی این دانشجویان پرستاری كه 4 سال درو س تئوری و عملی میگذرانند با 26 واحد می شود پرستار شد؟!!!!
واقعا متاسفم كه بازتاب بیكار بودن ماماها با دلسوزی وزیر این طور عنوان شده است. آقای وزیر از چه كسانی مشاوره می گیرید و چه كسانی دایه دلسوزی به نظام را سر میدهند. مگر رهبری نفرمودند در جهت افزایش جمعیت وسلامت مادران اهتمام داشته باشید؟ سلامت مادران یعنی افزایش تربیت ماما، یعنی همین تعداد ماما كفایت نمی كند.... جناب وزیر محترم خواهشمندیم از بورد تخصصی ماما جهت عنوان كردن دغدغه ها و برنامه هایش دعوت كنید...
امیدوارم روزی در این مملكت بالاخره شایسته سالاری حكمفرما شود كه دیگر هر فرد غیر متخصص در امور دیگری این قدر واضح دخالت نكند و بدتر از همه اینكه با این دخالت برخورد نشود...
رویا-م پرستار
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
۱
۰
جناب وزیر محترم
وقتی شنیدیم یك نابغه وزیر بهداشت شده ، خوشحال شدیم از آنجهت كه فكر می كردیم حتما مشاوران ایشان نظریه پردازان خوبی خواهند بود اما افسوس .جناب ... ،چه قدر تا بحال برای جامعه پرستاری مثمر ثمر بوده كه حالا كسوت مشاوری شما را بر تن كرده است ؟آقای ... اگر راست می گویی پست را رها كن بیا بر بالین بیماران*معاونت پرستاری جایگاه پرستار نیست پرستار باید بر بالین بیمار باشد نه بلند گو بدست فقط شعار بدهد
سارا
United States
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۸
۱
۰
این كار اساسا اشتباه است
باید ماها این تصمیمات اشتباه رو قبول كنیم ما حرفه ای جدا داریم ,اگه میخواستبم پرستار باشیم این رشته رو انتخاب میكردیم
پزشك ماما
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۸
۲
۵
من یه ماما هستم با هزار امید هم وارد این رشته شدم . حالا كه مسئولین دارن به قول خودشون به حال رشته ما دلسوزی میكنن وقتشه وارد عمل بشیم همه ماماها یه صدا بگیم ماماپزشك را تصویب و اجرا كنن. بیاین برای یه بارم شده پای حرفمون بمونیم و كوتاه نیایم .هركی موافق پیام موافقتشو بنویسه.
من از تهرانم
ماما
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
۳
۰
نظر چه كسانی را منعكس می كنید؟ من نظرم را نوشتم ولی اثری ازش نیست.
سمیه
United States
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
۱
۰

باید صورت مسئله رو حل كرد نه اینكه صورت مسئله رو پاك كرد..اگه هدف رفع بیكاری ماماها هستش حرفه ی مامایی رو ترویج و اجازه ی انجام كارهای مامایی در بیمارستان ها به ماماها داده بشه.سختیه كار به ماماها تعلق بگیره تا میزان جذب ماما بیشتر بشه..نه اینكه مامایی رو حذف كنید و یك ماما رو پرستار خطاب كنید دور از انصافه
حسین سرمدی
United States
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
۱
۰
من نه ماماهستم نه پرستار امامیدونم هركدوم وظیفه خطیروسختی دارن وادغام این به صلاح نیست
دانشجوی رشته مامایی
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
۰
۰
من به عنوان دانشجوی رشته مامایی از این پیشنهاد راضی نیستم ما نمیخواهیم پرستار ماما شویم چرا این دولت به حرف دانشجویی كه درباره رشته او تصمیم غلط گرفتد بهایی نمیدهند اگر این تصمیم تصویب شود نشان میدهد در جامعه اسلامی ما هیچگونه عدالتی وجود ندارد
لیلا
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
۰
۰
اعتراض خود را نسبت به بكارگیری ماما ها در رشته پرستاری اعلام می دارم.
ف ش
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳
۰
۱
باسلام باتوجه به اینكه میبینید همه ماماهای محترمه به این موضوع معترضن ازاین موضوع صرف نظركنیدوفكراساسی كنید.خدایی خیلی بی انصافیه چون رشته مامایی یه رشته كاملاتخصصیه وواقعاجامعه بهش نیازمنده
یك ماما
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
۰
۰
نمیدونم چرابانقش كمرنگ ماما درجامعه رشته مامایی سرجاشه تحصیل درجامعه ای مفیده كه به كاربیادنه اینكه سركوب شه.واقعامتاسفم
سعید باباجانی (حتما بخونید)
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
۰
۰
خدمت همه دوستان سلام
علت برخی اظهارنظرها بی اطلاعی و كم اگاهی از رشته پرستاریه و ذهنیت اونها از پرستاری، مراقبت یك بیسواد از سالمندان و كودكان در فیلمهای ایرانیست؛ اونها مراقب هستند نه پرستار...، باید خدمتتون عرض كنم حداقل مدرك پرستاری لیسانسه. پرستاری یك حرفه (proffession) و یك دیسیپلین حرفه ایست كه به صورت هالیستیك و كل نگر با درنظر گرفتن جسم ، روح و روان به مراقبت از سلامت انسان ها و تلاش برای ارتقای اون تمركز داره. حیطه حرفه ای پرستاران در زمینه های آموزشی، پژوهشی، مشاوره ای، بالینی، مدیریتی و ... می باشد. گرایش های پرستاری در كارشناسی ارشد شامل پرستاری مراقبتهای ویژه، مراقبتهای ویژه نوزادان، روانپرستاری، مدیریت پرستاری، بهداشت جامعه، پرستاری كودكان، پرستاری سالمندان، داخلی جراحی و ... می باشد كه هر روز در حال گسترش. رشته پرستاری تا مقطع دكترای تخصصی آموزش پرستاری (با تمركز بر فلسفه، مدیریت،پژوهش و آموزش) ادامه داره و در حال تدوین دوره دكترای بالینی پرستاری مراقبتهای ویژه است. اگر بررسی در مقالات ISI داشته باشید اكثر مقالات منتشر شده در حیطه پزشكی مربوط به پرستاریست و بیش از 21 ژورنال پرستاری در ISI ایندكس میشه. پس ورود به حرفه پرستاری نیازمند كسب صلاحیتهای زیادیست و متقاضیان ورود باید صلاحیت (competency) خود را افزایش داده و خود را به علم پرستاری مجهز كنند. با تشكر از همه
saeed babajani دانشجوی دكتری تخصصی آموزش پرستاری
بهار_ماما
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
۱
۱
باسلام خدمت دوستان -من فكرمیكنم كم رنگ شدن نقش مامایی ازیكسو بدلیل اتحاد كم جامعه ی مامایی است وازیكطرف اتحاد زیاد متخصصین زنان واتحاد خوب جامعه پرستاری است .چون مامایی ,رشته ایست كه هم در حوزه ی پرستاری پاگذاشته وهم درحوزه متخصصین .واین باعث نگرانی هر دوحوزه شده . لطفا یه فكراساسی بكنید كه اینقدر مامای بیكار نداشته باشیم من بانظر پرستار ماما موافقم چون چاره ای جزاین نیست . وهمین طور بیاید ظرفیت پذیرش مامایی رو در دانشگاه ها كم كنید تا وضع بدتر ازاین نشود
یلدا
United States
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
۲
۰
حد اقل ی كاری كنید ماماها پیشرفت كنند . اونایی هم كه موافقن ماماها پرستار بشن عقلشون رو از دست دادن .
باران
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
۱
۱
خدمت ماماهای محترمی كه اشتهاشون قویه وخیلی راحت میگن برا پزشك ماماشدن حاضرن باید بگم كه پزشك شدن به این راحتی هم نیست كه تقدیم شما بكنن بارتبه هشت هزار منطقه دو از پزشكی حتی دانشگاه بین الملل باشهریه ترمی ده میلیون تومان نمیشه قبول شد تازه اونوقت تو میخای پزشك شی ،از طرفی هركی از در بیمارستان میره تو كارمند بیمارستانه وبخشهای مختلف بیمارستان اعم icu، ccu ،جراحی، داخلی، زایمان, همان اندازه كه مامایی یك حرفه به روز علمی هست . پرستاری هم به همان نسبت هست  
مهدیس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
۰
۰
من مامایی قبول شدم ولی عاشق پرستاری هستم با وجود اینكه میدونم كارش خیلی سخته وخیلی خوشحال شدم كه اینارو خوندم و فهمیدم كه میشه از مامایی هم به پرستاری رفت.یعنی انقد مامایی خوبه كه همتون ناراضی هستین؟؟؟منم راهنمایی كنین كه اشتباه نكنم
فرنوش صالحی
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
۰
۱
با توجه به نیاز جامعه و مقایسه رشته مامایی با سایر كشورها شاید بهتر باشد رشته مامایی فقط در مقطع ارشد دانشجو بپذیرد و مثل سایر كشورها پس از طی مدارج پرستاری دروس مامایی در ارشد تدریس شود و افرادی كه متمایل به كار در حرفه پرستاری هستن بتوانند دورهای لازم را به طوری رسمی و با مدرك لیسانس پرستاری و ارشد مامایی دریافت نمایند
تر مه
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
۰
۰
خوب شما كه میخواستی پرستار بشی می رفتی پرستاری می خوندی نه مامایی.جهان چندمی هستیم دیگه
مهسا
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
۰
۰
الان من كاملا سر درگم شدم بالاخره رشته مامایی خوبه یا نه ؟از نظر بازار كار لطفا راهنمایی كنید و ی سری اطلاعات بدید در مورد رشته مامایی
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها