رییس هیات کارشناسی مذاکره کننده هسته ای ایران اعلام کرد: مذاکرات کارشناسی جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 چهارشنبه هفته جاری (14 اسفند ماه جاری) در وین پایتخت اتریش برگزار می شود.
کد خبر: ۶۵۱۷۱۰
مذاکرات ایران و 1+5 چهارشنبه در وین

حمید بعیدی نژاد در گفت وگو با ایرنا افزود: مذاکرات کارشناسی با حضور نمایندگان تمامی کشورهای 1+5 برگزار می شود که تا روز جمعه هفته جاری (16 اسفند) ادامه خواهد داشت.

به گفته مدیر کل سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه، ریاست هیات کارشناسی 1+5 را «استفان کلمنت» دستیار ویژه کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر عهده دارد.

وی درباره دستور کار مذاکرات کارشناسی اظهار کرد: دستور کار این مذاکرات، انجام مباحث مقدماتی کارشناسی در خصوص راه حل جامع خواهد بود که نتیجه آن به نشست مدیران سیاسی گزارش خواهد شد.

قرار است دور بعدی مذاکرات ایران و گروه 1+5 به ریاست محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا 17 تا 19 مارس (26 تا 29 اسفند ماه جاری) در وین اتریش برگزار شود.

ایران و گروه 1+5 در دور قبلی مذاکرات که 28 بهمن تا اول اسفند ماه در شهر وین اتریش برگزار شد، درباره چارچوب مذاکرات جامع برای رسیدن به راه حل نهایی توافق کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان پس از این مذاکرات در جمع خبرنگاران اظهار امیدواری کرد مذاکرات دو طرف تا پایان تیر ماه سال آینده به نتیجه برسد.

وی افزود: برای چند دور آینده مذاکرات برنامه ریزی شده که تاریخ جلسات سیاسی تا آخر اردیبهشت و خرداد آینده را توافق کردیم و قرار شده است یک ماه پایانی، برنامه هایمان را خالی بگذاریم که به میزان نیاز جلسه برگزار شود.

به گفته ظریف، طرفین تفاهم کرده اند که تا خرداد ماه چندین جلسه در سطوح سیاسی و کارشناسی برگزار کنند.

وزیر امور خارجه گفت: اولین نشست کارشناسی در حاشیه نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین بین کارشناسان ایران و 1+5 برگزار می شود و موضوعاتی که در آن بحث می شود در نشست 17 تا 19 مارس در وین بررسی خواهد شد.

نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی از امروز (سوم مارس/ 12 اسفند ماه ) تا جمعه (هفتم مارس / 16 اسفند ماه) در وین برگزار می شود.

سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای نیز پس از مذاکرات وین در نشستی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تشریح نتایج مذاکرات وین گفته بود که در مذاکرات جامع برای رسیدن به راه حل نهایی، هیچ موضوعی خارجی از توافق ژنو و نیز غیر از موضوع هسته ای نباید مطرح شود.

به گفته وی، قطعنامه ها نیز غیرقابل اجرا هستند و در دور آینده مذاکرات، چهار موضوع اصلی شامل غنی سازی جمهوری اسلامی، کمیت و کیفیت آن، تحریم ها وکاهش و رفع کامل آنها، راکتور آب سنگین اراک و همکاری های صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران مطرح خواهد شد.

یکی از مشخصه های گام پایانی بر اساس توافق ژنو، موضوع همکاری های هسته ای صلح آمیز با ایران مانند ایجاد رآکتورهای تحقیقاتی آب سبک و همکاری در زمینه سوخت های مدرن و مسائل تحقیقاتی است.

به گفته معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه، ایران و 1+5 تاکنون 6 دور مذاکره را برای رسیدن به راه حل نهایی پیش بینی کرده اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
۰
۰
سر كاریم به خدا

نیازمندی ها