شهرستانهای گناوه و دیلم که در آستانه نوروز با فرشی از علفزار و گلهای بهاری از دامنه زاگرس در شرق تا کرانه خلیج نیلگون فارس در غرب آراسته شده، گردشگران را به سوی خود فرا می‌خواند. این شهرها در مسیر عبور خطوط لوله صادرات بیش از ‎80 درصد نفت خام کشور قرار دارد و بسیاری از تاسیسات نفت و گاز جنوب کشور را درخود جای داده‌اند که چشم‌انداز آنها برای گردشگران تماشایی است.
کد خبر: ۶۵۰۹۳۷
سفر به جاذبه‌های دل‌انگیز گناوه و بندر دیلم

شهرستان های گناوه ودیلم با بیش از 120 هزار نفر جمعیت به ترتیب در 150 و 210 کیلومتری شمال مرکز استان بوشهر و درجوار سواحل نیلگون خلیج فارس قراردارند. پهلوگیری شناورهای تجاری و ماهیگیری در لنگرگاه ها و هیاهوی صیادان و ملوانانی که آبزیان صید شده را از انبار شناورها تخلیه می کنند و بارهای تجاری را در گمرک پیاده می کنند، برای گردشگران دیدنی است.
قایقهای کوچک صیادی نیز که درامتداد ساحل سینه امواج را می شکافند تا تورهای ماهیگیری خود را درصیدگاه ها گسترانیده ، هر گردشگری را برای ساعتی در ساحل این شهرستان ها جذب خود می کند.
بازارهای تجاری بندرهای گناوه، دیلم و ریگ که کالاهای خارجی با قیمت های ارزان و مناسب به وفور درآن یافت می شود، جاذبه دیگری برای گردشگرانی است که روزهای تعطیل خود را بویژه در ایام نوروز در این منطقه از سرزمین پهناور ایران سپری کنند.
وجود آثار واماکن تاریخی ومذهبی که با سبک اصیل ایرانی وبا قدمتی دیرینه در این مناطق به جا مانده و کارگاه های صنایع دستی نظیر لنج سازی، گرگور و گبه بافی از دیگر جاذبه های این مناطق شمالی استان بوشهر است.


*ظرفیت های مهم گردشگری بندرگناوه*
بندرگناوه شهری است بندری با دریایی آرام و گاه مواج که همین دریا خود بزرگترین ظرفیت و نقطه قوت این شهر است.
از دریا که بگذریم ساحل ماسه ای کم نظیر و بی نظیر آن برجستگی خاصی به این بندر داده است.
وجود ساحل زیبا وغروب دل انگیز، مجتمع های تجاری بزرگ کالاهای خارجی، اسکله و ترمینال مسافربری جزیره خارک و امکان دسترسی به کشورهای خلیج فارس و ده ها جاذبه دیگر رونق خاصی به این شهرستان داده و این ظرفیت ها باعث شده تا این بندر معرف استان بوشهر از لحاظ اقتصادی، تجاری، سیاحتی و گردشگری شود.
خور (آبراه دریایی ) گناوه با لنج های زیبا در لنگرگاه، چشم اندازی زیبایی دارد که ساعت ها می تواند اوقات فراغت گردشگران را پر کند.
بندر گناوه علاوه بر ساحل زیبایش، بازارهای تجاری زیادی دارد که درآن کالاهای خارجی گوناگونی بانرخ های مناسب عرضه می شود و این امر خود بر افزایش ورودگردشگران در چندسال اخیر انگیزه های زیادی به استان بوشهر ایجاد کرده است.
این بندر به عنوان قطب گردشگری استان بوشهر در سال بویژه در فصل بهار است که این مهم باعث شده تا در سال های اخیر جمعیت سرریز مسافران ورودی به گناوه به مرکز و جنوب این استان عزیمت کنند و آنان در زمینه گردشگری توسعه یابند. در حقیقت بندر گناوه چرخ گردشگری این استان را به حرکت در آورده و به عنوان محور توسعه این صنعت در استان بوشهر به شمار می آید و کمتر اتفاق می افتد کسی به این استان وارد شود و سری به این شهر ساحلی نزند.
بندر گناوه چندین سال است که در ایام نوروز پذیرای جمع میلیونی مسافرانی است که از جای جای کشور پهناور ایران به این بندر قدیمی و زیبا با جاذبه های گردشگری فراوان مسافرت می کنند. اگرچه به دلیل وضعیت اقتصادی کشور در دو سه سال اخیر، نرخ کالاهای خارجی در گناوه همزمان با دیگر نقاط کشور بالا رفته اما این روند اثر نامطلوبی بر بازار این شهر نداشته و همچنان شلوغ و روزانه گروه گروه از استان های همجوار برای خرید وارد این شهر می شوند.
ساحل و بازار این شهر علاوه براین که در روزهای تعطیل آخر هفته پذیرای هموطنان استان های همجوار است، در ایام نوروز پذیرای جمعیتی چند برابری ساکن در آن از همه نقاط کشور می شود، طوری که در ایام نوروز گذشته این شهر 70 هزارنفری پذیرای بیش از چهارمیلیون مسافر و گردشگر از اقصی نقاط کشور بود.


اماکن و بناهای مذهبی
بنای مذهبی امام زاده سلیمان بن علی که از نوادگان حضرت امام سجاد(ع) است، مرقد حاج سیدرضا کاظمی از سادات جلیل القدر، بی بی مریم، تل گوری وشاه صدرالدین از اماکن مهم تاریخی و مذهبی شهرستان گناوه است که در ایام نوروز پذیرای هزاران زایر و گردشگر از نقاط مختلف است.
بازدید از اماکن مذهبی و تفریحی آقا ابوالحسن بندرریگ ، قدمگاه حضرت عباس و امیرالمومنین (ع)، محمدجمالی، ارش و همچنین جنگل های طبیعی ودست کاشت چاهک ، کلر و کمالی و ساحل زیبا و صخره ای روستای گردشگری مال قاید از دیگر جاذبه های دیدنی شهرستان گناوه در انتظار گردشگران است.


*شهرستان دیلم*
شهرستان دیلم در شمالی ترین نقطه استان بوشهر، قابلیت ها و ظرفیت های بسیار مناسبی را در خودجای داده است.
این شهرستان به دلیل درجوارقرارداشتن صنایع مختلف نفت و گاز و پتروشیمی از جمله منطقه نفت فلات قاره بهرگان و چاه های امام حسن، نوروز، سروش و شرکت ها و خطوط متعدد انتقال نفت و گاز در نزدیکی روستای سیامکان یکی از شهرستان های بسیار مهم و استراتژیک استان بوشهر است.
نخستین آوازه این شهرستان تجارتی بودن آن است که از قدیم مردم این دیار به کار و فعالیت دراین زمینه مشغول بوده اند.
یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری شهر دیلم که همه ساله مسافران و گردشگران زیادی را از سراسر کشور به این خطه می کشاند ساحل با ماسه های نرم و یک دست آن است.
وسعت ساحل زییای دیلم و ماسه های نرم آن سبب شده تا مسافران نوروزی همه ساله با خودروهای خود تا کنار آب رفته و از نزدیک از دریا و هوای مطبوع بهاری لذت ببرند و به قایق سواری، اسب سواری، موتورسواری و ماشین سواری روی ماسه های نرم ساحلی بپردازند.
بازار کویتی ها در مرکز شهر و بازارچه ساحلی از دیگر جاذبه های گردشگری و قابل سرمایه گذاری این شهرستان است.
برپایی بازارچه فصلی دستفروشان در ایام نوروز در کنار ساحل دیلم از دیگر جاذبه های این شهر توریستی است که عرضه انواع اجناس ایرانی و خارجی در غرفه های کوچک و بزرگ به قیمت مناسب و هیاهوی بازارچه و شلوغی آن علاوه بر مسافران نورزوی، دیلمی ها را هم در ایام نوروز به این بازارچه می کشاند.


اماکن تاریخی و مذهبی شهرستان دیلم
بندر مهروبان که خرابه های آن از اوایل دوره اسلام در دل تپه های روستای شاه عبداله، تل و تپه های بجا مانده، شهر تاریخی سی نیز مربوط به دوره ساسانیان که در میانه روستاهای حصار و گاودار و بنه احمدون و بندر امام حسن قرار دارد، بندر تاریخی حماد مربوط به دوره صفویه ، قلعه آقاخان لیراوی معروف به قلعه حصار از آثار تاریخی دوره قاجاریه در روستای حصار از اماکن تاریخی شهرستان دیلم است.
بقعه متبرکه سید محمد جبل عاملی در دیلم، عمارت تاریخی حاج رییس التجار در عمارت قلعه دیلم، عمارت دیلمی پور در خیابان ساحلی دیلم، تپه تل کم مربوط به دوره ساسانیان در روستای عامری، امامزاده امام حسن در شهر امام حسن، امامزاده بی بی حلیمه در روستای گاودار از جمله اماکن تاریخی و مذهبی این شهرستان است.
کاروانسرای حاج حسن خان لیراوی بین روستای باستین و بی بی حکیمه مربوط به عصر قاجار، قلعه چاه تلخ در روستای چاه تلخ مربوط به عصر قاجار، قلعه آقاخان مسیح خان در روستای باستین، آب انبارهای سنگ و ساروج در محوطه تاریخی اسلجان در روستای شهرویران، چاه سنگی در محوطه باستانی سینیز(بندرامام حسن) و تو پیرو مربوط به دوره زندیه در گره، از دیگر آثار تاریخی در شهرستان دیلم است.
پارک جنگلی عامری که در 15 کیلومتری شمال دیلم واقع شده از دیگر جاذبه های تفریحی و گردشگری این شهرستان بوده که این روزها پذیرای گردشگرانی از شهرستان دیلم و شهرستانهای همجوار از جمله گچساران، امیدیه،گناوه، هندیجان و ماهشهر است.


*بندرریگ *
بندرریگ ازتوابع شهرستان گناوه که از قدیمی ترین بنادر استان بوشهر بوده، شخصیت و قهرمانی بزرگی همچون میرمهنا از مبارزان جنوب در مقابل اشغالگران پرتغالی در آن زندگی کرده داشته که توانست به سلطه و استعمارگری چند قرن پرتغالی ها در خلیج فارس پایان دهد.
این بندر با جاذبه های متعدد گردشگری دارای اماکن تاریخی و تفریحی است که هر ساله شاهد حضور گردشگران بسیاری از اقصی نقاط کشور است.
برج حسینیه خان در این بندر که به عنوان میراث فرهنگی ثبت و ترمیم شده از مکان تاریخی این بندر به شمار می اید.
روستاهای این بخش اعم از روستاهایی که در طول نوار ساحلی و در دشت های این بخش قرار دارند، هر کدام در نوع خود دارای زیبایی های دل انگیز و بی شمار هستند که دیدن آنها خالی از لطف نیست.


* بندر امام حسن *
بندر امام حسن در 30 کیلومتری شهرستان دیلم با وجود تفرجگا ها و جاذبه های گردشگری مکان مناسبی برای اقامت مسافران نوروزی است.
وجود پارک ساحلی خلیج فارس، پارک سینیز، نخلستان و بقعه امامزاده امام حسن(ع) از مکان های دیدنی این شهر است.
پارک ساحلی خلیج فارس و سینیز و همچنین چشم انداز غروب زیبای خورشید از کنار نخلستان امام حسن در کنار تاسیسات عظیم نفت فلات قاره جلوه زیبایی به این بندر داده و آنرا جزو یکی از سواحل زیبای استان بوشهر و از مناطق دیدنی شهرستان دیلم کرده است.|ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها