رئیس سمینار بین المللی کاهش سوانح ترافیکی خبر داد:

حوادث ترافیکی، اصلی‌ترین دلیل مرگ و میر در سنین مولد

قائم مقام معاون بهداشتی وزارت بهداشت گفت: باید شرایطی را فراهم کنیم که مردان جامعه به عنوان نیمی از جمعیت کشور نگاه مجدد و اصلاح‌شده‌ای به خودشان داشته باشند زیرا آنها بیشترین علت مرگ بین سنین ۳۰ تا ۴۵ سال در ایران را به خود اختصاص داده‌اند.
کد خبر: ۶۴۹۷۸۴

جام جم سرا: ناصر کلانتری اظهار داشت: اولین عامل مرگ مردان ایرانی در این سنین، حوادث جاده‌ای، ترافیکی و سقوط است. آمارها نشان می‌دهد حوادث ترافیکی مردان ۳ تا ۵ برابر زنان است. اگر به مراکز بهداشتی و درمانی و مطب‌های خصوصی نگاه کنیم بیش از 70 درصد مراجعات که در بخش مراقبت‌های پزشکی و چه غربالگری مربوط به خانم‌هاست چرا که مردان فکر می‌کنند که قوی‌ترند و دیرتر بیمار می‌شوند. نتیجه آن، این می‌شود که سن امید به زندگی در زنان 75 سال و در مردان 72 سال است.
وی افزود: در عین حال میزان مرگ و میر پسران نسبت به دختران در سنین زیر 5 سال بیشتر است.
به گفته قائم مقام معاون بهداشتی وزارت بهداشت، بیشترین علت مرگ در مردان 30 تا 45 سال ایرانی حوادث جاده‌ای و ترافیکی است که هم صدماتی را به خانواده وارد کرده و هم هزینه درمانی زیادی را به حوزه سلامت تحمیل می‌کند.
کلانتری با تأکید بر اینکه زیربنای شبکه بهداشتی ما قابلیت ارائه خدمات را به مردان آن طور که باید ندارد، افزود: شاید به این دلیل باشد که 30 سال پیش دغدغه ما کاهش آمار مرگ و میر کودکان زیر یک ماه، زیر یک سال و زیر 5 سال بود و به دنبال روشی بودیم تا مرگ مادری هنگام زایمان را کم کنیم و قاعدتاً چیدمان سیستم نیز بر اساس این نیازها شکل گرفت چرا که مرگ کودکان در آن زمان 140 در هزار تولد بود که به یک سالگی نمی‌رسیدند و الان این رقم به 16 در هزار تولد زنده رسیده است.
وی ادامه داد: در 30 سال پیش بار بیماری‌ها بیشتر بیماریهای واگیردار بود و ما به دنبال واکسیناسیون کودکان و تامین آب بهداشتی بودیم چرا که در سال 67 ، حدود 34 هزار مرگ ناشی از اسهال در سال داشتیم اما اکنون حوادث و سوانح و تغذیه بیشترین عامل مرگ کودکان زیر 5 سال است.
کلانتری با تأکید بر اینکه پیشگیری از اعتیاد و سوانح ناشی از حوادث ترافیکی باید برای سلامت مردان در دستور کار قرار گیرد، افزود: آمارها نشان می‌دهد سقوط در مردان 3 برابر زنان است و این مردان هستند که 10 برابر زنان معتاد می‌شوند و حوادث ترافیکی در این قشر 3 تا 5 برابر زنان است.
کلانتری به این نکته اشاره کرد که نخستین عامل مرگ و میر مردان حوادث جاده‌ای است و پس از آن، بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری‌های مزمن و صعب‌العلاج، اعتیاد و ایدز که این روزها نگران کننده شده است مقام‌های بعدی علت مرگ و میر مردان را به خود اختصاص داده است.
وی گفت: اگر خود افراد در سلامت فردی نکات بهداشتی و مراقبتی را اجرا نکنند هیچ کشوری با بالاترین رقم‌های سرانه سلامت و ام آر آی و سی‌تی اسکن به سلامت مطلوب نخواهد رسید.
هفته ملی سلامت مردان ایرانی با شعار سوانح و حوادث در کمین سلامت مردان از اول تا هفتم اسفند در سراسر کشور با هدف آشنایی مردان با عوامل خطر و غربالگری بیماری‌ها در حال برگزاری است.|صبحانه آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها