یک مشاوره خانواده: نیمی از خانواده‌های ایرانی آشفته‌اند

عوامل شکل‌گیری روابط عاطفی همسران در خارج از خانه

یکی از مسائل شایع در زندگی خانوادگی افراد جامعه امروز، بروز اختلافات زناشویی است که به شکل سردی عاطفی و گاهی اوقات یخ زدگی عاطفی در قالب انزجار از حضور یکدیگر در زندگی مشترک بروز پیدا می‌کند.
کد خبر: ۶۴۹۱۳۳

جام جم سرا: مشکلات زندگی در عصر مدرن باعث شده است تا افراد بیشتر به دنبال تجدد گرایی و فردگرایی باشند و همین دلیل اعضای خانواده به ویژه همسران به تدریج از هم دور می‌شوند و ارتباطشان کمرنگ‌تر و ضعیف‌تر می‌شود. وقتی اعضای خانواده از فرصت‌های روانی و اجتماعی که باید از آن بهره‌مند باشند فاصله می‌گیرند در روابطشان سردی شکل می‌گیرد در این زمان است که بنیان خانواده تهدید می‌شود.
دکتر رضا احمدی روان‌شناس و مدرس دانشگاه در این خصوص می‌گوید: وقتی درصدد آسیب‌شناسی روانی و اجتماعی این معضلات برمی آییم رد عوامل زیادی را مشاهده می‌کنیم. از جمله عواملی که افراد را به سردی عاطفی گرایش می‌دهد احساس روزمرگی و یکنواختی در زندگی است که باعث تکراری و یکسان شدن روزهای زندگی در نظر زوج دیگر و در قالب یک زندگی کلی زناشویی می‌شود. بنابراین باید از این دیدگاه خانواده‌ها را بررسی کرد که عصر مدرن و جدید زندگی اقتصادی ارتباطات عاطفی و فیزیکی اعضای خانواده را با یکدیگر تا حدی کاهش داده است همچنین تمایل به رفاه بیشتر در زندگی مشترک و گرایش به داشتن درآمد بالا‌تر در سایر سطوح اجتماعی باعث تشدید این معضل در خانواده شده است.
این روان‌شناس و عضو هیئت علمی در ادامه بیان می‌کند: افراد از طرفی به افزایش درآمد اقتصادی فکر می‌کنند و از سوی دیگر بهای گزاف سردی در ارتباطات را می‌پردازند زن و مرد گاهی اوقات خسته و درمانده به خانه می‌آیند در حالیکه با تیپ‌های متفاوت شخصیت‌های اجتماعی برخورد داشته‌اند و همین باعث شده تا در محیط خانواده به بهانه‌های مختلف به مشاجره بپردازند. در این شرایط دست به مقایسه باطن زندگی خود با ظاهر زندگی دیگران زده و عمدتا خود را در سطح پائین تری از ارتباطات اجتماعی قرار می‌دهند. این دیدگاه نادرست نوع نگرش آن‌ها را به زندگی سالم تغییر می‌دهد و شکاف عاطفی عمیقی را در روابط به وجود می‌آورد. از سوی دیگر اختلافات زناشویی میان آن‌ها ریشه دار‌تر شده و برای فرار از روزمرگی به فکر ایجاد تنوع احساسات و عواطف می‌افتند. بدیهی است در چنین حالتی خانواده و اعضای آن مسئولیت پذیری را در قالب نقش‌های خانوادگی فراموش می‌کنند.
وی با اشاره به مسئولیت‌های هر فرد در خانواده بیان می‌کند: مردان اغلب حاضر نیستند مسئولیت‌های سابق را در خانواده به عهده بگیرد و گروهی از زنان نیز جایگاه اجتماعی جدیدی پیدا کرده‌اند و از نقش‌های گذشته اجتماعی و خانوادگی خود فاصله گرفته و آن‌ها را کنار گذاشته‌اند. تمایل به جدایی و طلاق افزایش پیدا کرده و مناقشات خانوادگی بیشتر شده است در این حالت است که می‌توان گفت چنین خانواده‌ای و اعضای آن دچار یخ زدگی عاطفی شده‌اند. افراد با مقایسه زندگی خود با دیگران معمولا احساس منفی و عقب ماندگی می‌کنند و رکود را در خود پرورش می‌دهند. ظواهر زندگی دیگران را ملاک و الگوی مقایسه قرار می‌دهند. به این جهت اختلافات عمیق‌تر و مشکلات افزون‌تر می‌شود.
دکتر احمدی با بیان راهکارهایی برای حل مشکلات عاطفی و ارتباطی در خانواده می‌افزاید: افراد برای جلوگیری از بروز چنین پدیده‌ای قبل از برقراری هر گونه ارتباط اجتماعی یکدیگر را با توجه به تنوع و شباهت فرهنگی باید بشناسند نه اینکه به بهانه شناخت اجتماعی به دنبال ارتباط ناصحیح بوده و یا در قالب و چارچوب نادرست فرهنگی به برقراری ارتباط با هم بپردازند. در زمینه زندگی زناشویی به برقراری رابطه همه جانبه عاطفی، اجتماعی، اقتصادی، روانی و فرهنگی باید فکر کرد. زن وشوهر‌ها در صورتی که از یکدیگر توقعات و انتظاراتی دارند باید آن را با زبانی لطیف برای هم بازگو کنند آنان باید برای احیای همه جانبه ابعاد زندگی مشترک را مورد بررسی قرار دهید. همچنین توصیه می‌شود این افراد با گوشزد و هشدارهای اجتماعی به هیچ وجه شخصی برخورد نکنند و همیشه نظام خانواده را به شکلی یک پارچه مد نظر قرار دهند اگر قصد مقایسه ظاهر زندگی خود را با دیگران دارند افراد فرودست را بیش از افراد فرادست مورد نظر قرار دهند به این شکل می‌توانند به جای افزایش توقعات و خواسته‌های غیر منطقی شکرگزار داشته‌های خود باشند و عملا یکدیگر را در همه ساعات زندگی مورد لطف و عنایت روانی قرار دهند.
وی در پایان خاطر نشان می‌کند: زوج‌ها بهتر است تعریف و تمجیدهای تکراری روزمره را ترک کنند و در کنار یکدیگر قدردانی داشته باشند و در مواقع درست و بهنگام اندک اندک خواسته‌های خود را مطرح کنند در صورتی که نشانه شکاف مذکور در روابط بین فردی وجود داشته باشد بهتر است از واژه‌هایی مانند «چرا»، «باید»، «نباید» و... استفاده نکرده و واژه‌هایی مانند «چطور»، «چگونه» و... را جایگزین کنند.|شبکه ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها