مشاور وزیر نیرو خبر داد:

افزایش قیمت آب تا 2 هزارتومان

مشاور وزیر نیرو با بیان اینکه در بودجه امسال افزایش پنج تا 20 هزار ریالی قیمت آب پیش بینی شده است، گفت: در فصل منابع آب بودجه 93، اعتبار 133 طرح آبرسانی و 233 طرح تاسیسات فاضلاب 37 درصد کاهش یافته است.
کد خبر: ۶۴۸۴۹۹
افزایش قیمت آب تا 2 هزارتومان

حمیدرضا جانباز گفت: با سرمایه گذاری بخش خصوصی عملیات اجرایی دو طرح فاضلاب فردا آغاز شد. این دو طرح شامل اجرای پروژه فاضلاب مهریز با اعتبار 420 میلیارد ریال و اجرای طرح فاضلاب شهر بافق یزد با اعتبار هزار و 70 میلیارد ریال شامل تصفیه خانه فاضلاب و شبکه با بهره گیری از سرمایه بخش خصوصی است.

وی، جمعیت زیرپوشش شبکه آبرسانی شهری را 55 میلیون نفر و جمعیت روستایی زیرپوشش این شبکه را 16.6 میلیون نفر عنوان کرد و افزود: 98.9 درصد از جمعیت شهری و 77.8 درصد از جمعیت روستایی زیر پوشش شبکه آبرسانی هستند.

به گفته مشاور وزیر نیرو، شرکت های آب و فاضلاب در حال حاضر به 1131 شهر و حدود 33 هزار و 300 روستا خدمات ارائه می کنند و در حال حاضر 120 تصفیه خانه آب در بخش شهری و 122 تصفیه خانه آب در بخش روستایی کشور فعال است.

جانباز درباره قیمت تمام شده آب نیز گفت: براساس صورت های مالی مصوب سازمان حسابرسی در سال 91، قیمت تمام شده آب در بخش شهری با احتساب هزینه انتقال در مجموع 9 هزار ریال به ازای هر مترمکعب است در حالی که قیمت متوسط فروش آب در بخش خانگی شهری که بیشترین تعداد مشترکان را دارد، هم اکنون به ازای هر مترمکعب 2880 ریال محاسبه می شود.

وی افزود: براساس سه روش محاسبه، سهم هزینه آب در سبد خانوار از طریق تقسیم کل درآمد از فروش خانگی به آحاد مشترکان 0.27 درصد، از روش تقسیم کل درآمد حاصل از فروش بر تعداد کل خانوارها 0.33 درصد و بر اساس گزارش بانک مرکزی با عنوان «شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی در مناطق شهری» 0.55 درصد از مجموع هزینه های سبد خانوار است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو تاکید کرد: تبصره 80 قانون بودجه سال 92 کشور به دولت اجازه می دهد تا به استناد ماده یک قانون هدفمندی یارانه، افزایش قیمت در بخش آب انجام شود و این افزایش بین پنج تا 20 هزار ریال است.

مشاور وزیر نیرو با بیان اینکه اکنون 41 درصد از جمعیت شهر تهران امکان استفاده از خدمات دفع فاضلاب را دارند، گفت: با استفاده از توان بخش خصوصی تلاش می شود پوشش فاضلاب در تهران توسعه یابد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور درباره آخرین وضعیت بودجه بخش آب و فاضلاب کشور نیز اظهار کرد: در بخش آبرسانی در فصل منابع آب 133 طرح آبرسانی با اعتبار 11 هزار و 900 میلیارد ریال و در بخش عمران شهری 233 طرح اجرای تاسیسات فاضلاب داریم که اعتبار آن در سال 93 در مقایسه با سال 92 بیش از 37 درصد کاهش یافته است.

جانباز افزود: اعتبار تکمیل زیرساخت های مسکن مهر نیز در سال 93 حدود دو هزار میلیارد ریال پیش بینی شده که در سال 92 حدود هزار و 660 میلیارد ریال بوده است.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها