برکنار بندر بن سلطان

جایگزین او کیست؟

شما هر روز چقدر بابت خرید روزنامه پول می پردازید؟ چند تا روزنامه را می توانید بخرید؟ چند تا از آن روزنامه ها را فرصت می کنید، بخوانید؟ بیشتر مشتری کدام روزنامه هستید؟ اگر از شما بپرسند آیا دلتان می خواهد بدانید روزنامه های دیگر چه نوشته اند احتمالا سرتکان می دهید و می گویید « کاشکی ممکن بود ...» ما از آرزوهای شما خبر داریم و به همین علت می خواهیم به جای تان، هر روز همه روزنامه ها را بررسی کنیم و جالب ترین خبرهای شان را برای تان دستچین کنیم و به نقل از آن روزنامه ها در ستون « یواشکی روزنامه ها» بنویسیم.
کد خبر: ۶۴۸۱۰۹
دشمن ایران چگونه دوست خوب هاشمی و خاتمی شد؟

کیهان: بی‌بی‌سی: آیت‌الله خامنه‌ای در برابر توقعات غرب کوتاه نخواهد آمد

«انتظارات آیت‌الله خامنه‌ای از مذاکرات هسته‌ای عملی شده و دلیلی ندارد او کوتاه بیاید.»

این تحلیل را مهدی خلجی پژوهشگر انستیتو مطالعات خاور نزدیک واشنگتن در مصاحبه با بی‌بی‌سی عنوان کرد.

وی در تحلیل اظهارات اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار مردم آذربایجان گفت: «آیت‌الله خامنه‌ای آن انتظاراتی را که از مذاکرات داشته اکنون به دست آورده است و ایشان هیچ دلیل منطقی ندارد که بیش از این جلو برود به این معنا که اولاً آن اجماع بین‌المللی که علیه ایران یکی دو سال پیش وجود داشت از بین رفته است و ادامه این تحریم‌ها ممکن نیست، دوم اینکه بسیاری از شرکت‌ها دیگر حاضر نیستند این تحریم‌ها را دوباره اعمال بکنند و سوم اینکه دست غرب و به ویژه آمریکا و فرانسه که از منتقدان اصلی برنامه هسته‌ای ایران هستند در مسأله سوریه بسیار بسته است و ایران دست بالایی را دارد.»

وی افزود: «بنابراین آیت‌الله خامنه‌ای توانسته فشار روی برنامه هسته‌ای را در چند ماه گذشته تا اندازه قابل توجهی کاهش بدهد و دلیل منطقی وجود ندارد کوتاه بیاید.»

وی با اشاره به مذاکرات 10 سال پیش و اینکه آن هنگام نیز آیت‌الله خامنه‌ای از تیم مذاکره‌کننده حمایت کرد، اظهار داشت: آیت‌الله خامنه‌ای به درستی تصور می‌کند که مشکل ایران با غرب مشکلی نیست که فقط در مسأله هسته‌ای منحصر شود. اساساً مسأله هسته‌ای یک مسأله فنی و حقوقی محض نیست که با مذاکرات فنی و حقوقی بشود آن را حل کرد بلکه یک بحران سیاسی است.

حسین باستانی نیز در مصاحبه با بی‌بی‌سی اظهار داشت: شاید بشود گفت صحبت‌های آیت‌الله خامنه‌ای در انتقادها نقش داشته است. صحبت‌های آیت‌الله خامنه‌ای نکاتی داشت که به نوعی حمایت از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای محسوب می‌شود. نکاتی هم داشت که پیش‌بینی منفی را مورد تأکید قرار می‌داد.

وی تصریح کرد: در اکثر انتقادهایی که به مذاکرات هسته‌ای شده رد پای صحبت‌های آیت‌الله خامنه‌ای را می‌توانیم، ببینیم.باستانی اظهار داشت: روزنامه کیهان در سرمقاله خودش شواهد مختلفی را بررسی کرده که اثبات می‌کنند چرا پیش‌بینی‌های رهبر درست‌تر از توقعات و نگاه‌های سیاست‌مداران هست. کیهان قضیه را حتی تا زمان پذیرش قطعنامه 598 عقب برده و این روایت را پیش کشیده که آیت‌الله خمینی به احترام دیدگاه مسئولان کشور قطعنامه را قبول کرد ولی بعد بر خلاف انتظار آن مسئولان، دشمن جری‌تر شد.

باستانی اضافه کرد: کیهان به حملات بعد از پذیرش قطعنامه عراق به خاک ایران اشاره دارد و بعد از چند ماه هم سلمان رشدی به پیامبر اسلام اهانت کرد و از این جور مسائل که انگار می‌خواهد اثبات کند که سیاست‌مداران چیزی فکر می‌کنند ولی پیش‌بینی‌های رهبر است که درست است.

آمریکایی‌ها نمی‌فهمند که چرا مردم ایران پای استقلال خود ایستاده‌اند

کیهان آورده است: «غرب هنوز نمی‌فهمد که وقتی پای استقلال ایران در میان است روحیه انقلابی ملت ایران بعد از 35 سال همچنان تشدید می‌شود».

روزنامه آسیا‌تایمز ضمن چاپ این تحلیل، به موضوع فشارهای اقتصادی و سیاسی غرب علیه ایران پرداخت و نوشت: ایران با وجود برخی مشکلات اقتصادی، در زمینه کاهش بی‌سوادی موفق بوده‌، زنان در جامعه فعالند، انتخابات با مشارکت مردم انجام می‌شود، پیشرفت‌های علمی چشمگیری صورت گرفته و پیش بردن برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای، موضوعی است که با وفاق ملی همراه است.

روزنامه چاپ هنگ‌کنگ می‌افزاید: به رغم برخی نارضایتی‌ها اما این واقعیت را نباید از نظر دور داشت که آنچه 35 سال پیش باعث انقلاب در ایران شد، همچنان باقی است و هرگاه پای استقلال ایران در میان باشد، روحیه انقلابی در مردم ایران تقویت می‌شود.

این واقعیت می‌تواند نشان دهد چرا غرب و به ویژه ایالات متحده، هنوز تمایلی به عادی‌سازی روابط با ایران ندارند. هرچه باشد، آنچه 35 سال پیش در ایران رخ داد هرگز به درستی از سوی آمریکا درک نشد.

آسیاتایمز تأکید کرد: زمانی که شاه از ایران فرار کرد، روزنامه‌های آمریکایی نوشتند که او برای تعطیلات از کشور خارج شده است و هنگامی که آیت‌الله خمینی کاملا پیروزمندانه پا به ایران گذاشت، هیچکس در ایالات متحده درک نکرد که در آن کشور چه اتفاقی دارد رخ می‌دهد.

عارف از رفتار اصلاح‌طلبان در انتخابات گله‌مند است

کیهان در ادامه نوشت: محمدرضا عارف می‌گوید با اصرار خاتمی از انتخابات انصراف داد و انتظار داشته روحانی پس از ریاست‌جمهوری از او مشورت بگیرد.

عارف سال گذشته رأسا اعلام نامزدی کرد اما با بی‌میلی اصلاح‌طلبانی مواجه شد که آن هنگام احتمال تحریم انتخابات را می‌دادند یا توقع داشتند عارف زیر بلیت خاتمی برود. به همین دلیل نیز فضایی سنگین علیه وی ساخته و عارف را اصلاح‌طلب قلابی که از سوی نهادهای امنیتی تحریک شده تا بازی اصلاح‌طلبان را به هم بزند، معرفی شد.

وی سرانجام در حالی که در نظرسنجی‌ها از هفت درصد آرا - در برابر 11 درصد آرای روحانی - برخوردار بود با فشار اصلاح‌طلبان مجبور به انصراف شد و با گلایه و دلخوری کنار رفت. اما پس از انتخابات با جدا شدن از بنیاد باران خاتمی، رأسا به راه‌اندازی بنیاد امید ایرانیان اقدام کرد.

روزنامه اعتماد ضمن مصاحبه با عارف نوشت: عارف در این مصاحبه گلایه داشت ولی شرایط را مساعد نمی‌دید که بی‌پرده حرف بزند شاید نگران بود که مورد قضاوت قرار بگیرد، شاید هم تبعات طرح گلایه‌هایش بر ائتلاف فعلی اصلاحات - اعتدالگرایان مانع می‌شد همه نظراتش را رسانه‌ای کند... در لابلای مصاحبه مدام تأکید می‌کرد که همه حرف‌هایش را روزی خواهد گفت نه برای اینکه به رخ بکشد که درست پیش‌بینی می‌کرده است به خاطر اینکه مردم باید واقعیات را بدانند. اصرارش بر طرح خیلی از موضوعات پشت پرده در فرصتی مناسب آنقدر پررنگ بود که پاسخ برخی سوالات فقط به لبخندی گذشت.

اعتماد ادامه می‌دهد: عارف از روز کناره‌گیری‌اش گفت و اینکه فکس سیدمحمد خاتمی را میان زمین و آسمان به دستش رساندند، گفت: در هواپیما بودم که فکسی ناخوانا و کمرنگ از آقای خاتمی به دستم رسید که از مضمونش متوجه شدم درخواستی است برای کناره‌گیری من.
برای اولین بار است که اینها را می‌گویم ساعت پنج یا شش عصر 22 خردادماه بود و من در سفرهای انتخاباتی در شیراز برای سخنرانی آماده شده بودم و در حال رفتن به جایگاه بودم که گفتند از طرف آقای خاتمی تماس گرفته شده است. در آن زمان حقیقتا فرصتی برای پاسخگویی نبود و مردم منتظر سخنرانی بودند. در نهایت شب 22 خرداد بود که با نزدیکانم نشستی برگزار کردم و تصمیم بر این شد تا کناره‌گیری کنم.»

عارف درباره ساز و کار حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی و حذف وی می‌گوید: من با این ساز و کار موافق نبودم این را برای اولین بار است که طرح می‌کنم با جمع‌بندی‌ها موافق نبودم و فقط به خاطر قول و قرارهای اخلاقی با آقای خاتمی کناره‌گیری کردم.»

خبرنگار روزنامه اعتماد در ادامه می‌نویسد: پرسیدم که فکر می‌کنید اگر پیشنهاد کناره‌گیری به آقای روحانی داده می‌شد ایشان می‌پذیرفت به نفع شما کنار برود؟ عارف گفت اینکه آقای روحانی عمل می‌کرد یا نه را نمی‌دانم.عارف آنگاه با بیان اینکه انتظارم این بود که روحانی از من مشورت بگیرد می‌گوید: من توقعی از ایشان درباره معاون اولی رئیس‌جمهور نداشتم شاید انتظاری که داشتم این بود که با توجه به تجربه 30 سال مدیریتی‌ام، آقای روحانی در برخی امور بیشتر از من مشورت می‌گرفتند.

نتانیاهو: باید بر ملت ایران فشار آورد تا متعادل‌تر شود!

کیهان آورده: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: برای این که ملت ایران متعادل‌تر شود، باید فشار تحریم‌ها را افزایش داد.

به گزارش رادیو فرانسه نتانیاهو در مصاحبه با ایران رادیو گفت: «توافق (اتمی) با ایران باید ساده و روشن باشد؛ تعداد دستگاه سانتریفیوژ به صفر... حتی نه یک عدد... صفر...، غنی‌سازی صفر»...

نتانیاهو افزود: «ایران حق غنی‌سازی اورانیوم را ندارد. شاید گفتن این حرف‌ها مد روز نباشد، اما این درست‌ترین و شرافتمندانه‌ترین راه‌حل است... به عقیده من تنها راه برای این که ایران را مجبور کنیم که به ملتی متعادل‌تر و به کشوری صلح‌جو تبدیل شود، فقط فشار دائم است؛ فشار سیاسی و فشار اقتصادی»...او گفت: راه حل فشار بیشتر است و نه فشار کمتر.

دیپلمات انگلیسی: به محدودیت‌های فعلی برنامه هسته‌ای ایران بسنده نمی‌کنیم

کیهان نوشت: سفیر انگلیس در تل‌آویو به رژیم صهیونیستی اطمینان داد هدف از توافق مرحله‌ای با ایران، عقب‌ راندن برنامه هسته‌ای ایران است اما غرب کار را به همین جا ختم نخواهد کرد!به گزارش الحیات، میتوگولد اعلام کرد: توافق مرحله‌ای مانع پیشرفت برنامه‌های هسته‌ای ایران می‌شود.

سفیر انگلیس در تل‌آویو با بی‌مورد دانستن نگرانی اسرائیل از این که کشورهای بزرگ یک توافق نه چندان خوب را به نبود توافق با ایران ترجیح می‌دهند، گفت غربی‌ها خوب می‌دانند سلاح هسته‌ای ایران [!؟] نه تنها برای «اسرائیل» بلکه برای منطقه و کل جهان خطرناک است.

وی بدون اشاره به تسلیحات اتمی رژیم صهیونیستی می‌گوید: توافق مرحله‌ای با ایران مانع از پیشرفت برنامه‌های هسته‌ای این کشور و حتی به عقب بردن بخش‌هایی از آن می‌شود؛ اما کشورهای بزرگ قصد ندارند کار را به همین جا ختم کنند زیرا مسایل زیادی هست که ایران باید نگرانی جهانی نسبت به آنها را از بین ببرد تا بتواند از کاهش تحریم‌ها بهره‌برداری کند.

گولد با بیان این که اسرائیلی‌ها از اقدام ایران نگران هستند گفت: البته ما این قدر ساده نیستیم و گرچه از همه طرف‌ها خواسته‌ایم با حسن نیت مذاکره کنند ولی به سخنان زیبا، لبخندها و وعده‌ها اعتماد نمی‌کنیم.

به گفته وی، توافق مرحله‌ای شامل بازرسی‌های روزانه است و هم‌اکنون شمار بی‌سابقه‌ای از بازرسان بین‌المللی در ایران حضور دارند.این دیپلمات انگلیسی افزود: هر توافقی باید با نظارت و بازرسی طولانی مدت همراه باشد.

دشمن ایران چگونه دوست خوب هاشمی و خاتمی شد؟

کیهان در خاتمه آورده است: یک عضو مجمع روحانیون می‌گوید عربستان به القاعده در سوریه پول می‌دهد و برادر ملک عبدالله آدم کثیفی است اما خود او با هاشمی و خاتمی رابطه خوبی دارد!

سید محمد موسوی بجنوردی در مصاحبه با روزنامه زنجیره‌ای آرمان و در پاسخ این سوال که موضع مجمع درباره سوریه چیست، می‌گوید: ببینید ما نمی‌توانیم نظر بدهیم. ما در ماجرای سوریه گیر کرده‌ایم.(!) القاعده و... این طرف هستند و رسما با شیعه بد هستند. الان عربستان و قطر پول بی‌حساب می‌دهند. برادر عبدالله آدم کثیفی است، خود عبدالله با ما به ویژه! آقای هاشمی و خاتمی خیلی خوب است.

موسوی بجنوردی در عین حال اشاره‌ای به این حقیقت نکرد که ملک عبدالله دوست خوب آقای هاشمی و خاتمی (قاتل مردم سوریه و بحرین و یمن و عراق)، پیش از این با هشدار درباره بیداری اسلامی گفته که سر مار در ایران است و باید سر مار را کوبید.

وی در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید اصلاح‌طلبان در دور بعدی از روحانی حمایت کنند یا خیر، گفت: اگر ایشان به وعده‌های خود پایبند بماند و آنها را عملیاتی کند، اصلاح‌طلبان در کنارش خواهند ماند؛ باید دولت دلسوزان را حفظ کند و نباید آدم‌های مغرور در دولت نفوذ کنند.وی درباره اظهارات قبلی‌اش مبنی بر کناره‌گیری از سیاست اظهار داشت: من زمانی که افراد دیگر سر کار بودند، عصبانی شدم و این جمله را گفتم؛ یعنی چه سیاست را کنار بگذاریم؟

موسوی بجنوردی همچنین درباره داماد خود سیدحسن خمینی می‌گوید: هر کجا برود من هم می‌روم. همین جمعه رفتیم اسلامشهر و با خانواده شهید دیدار کردیم. همه جا با او هستیم. ما آیت‌الله هستیم اما به دنبال او می‌رویم و با او نماز می‌خوانیم. او را ترویج می‌کنم چون می‌دانم ترویج او، ترویج امام است. خودش هم آدم بسیار قابلی است.عضو مجمع روحانیون درباره بحث مشروعیت و مقبولیت و ماجرای سقیفه معتقد است: مردم روز عید غدیر با علی(ع) بیعت کردند اما متاسفانه کودتا کردند. مسئله سقیفه، کودتا بود.

تهران امروز: تفاوت بازرگان با روحانی

روزنامه تهران امروز نوشت: محمد غرضی در گفت‌وگو با «مهر» درباره تشبیه حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور به نخست‌وزیر دولت موقت مهندس بازرگان که از سوی برخی شخصیت‌ها و رسانه‌های اصلاح‌طلب صورت می‌گیرد، گفت: بازرگان شخصیتی متدین و زحمت کش و کارآمد بود اما خودش اعتقادی به این نداشت که باید انقلابی حرکت کرد و گفته بود که دعا کردیم باران بیاید سیل آمد. وی با بیان اینکه تولد سیاسی روحانی در جریان انقلاب بود گفت: مسائل و واقعیت‌های امروز ما با مسائل آن روز تفاوت بسیاری دارد. گروه‌های سیاسی بسیار زیادی در جامعه پدیدار شدند و مطالبات امروز مردم با ذهنیاتی که بازرگان داشت بسیار متفاوت است؛ بنابراین اینکه بگوییم به روش بازرگان روحانی عمل می‌کند جای بحث بسیار زیادی است.

ادعای فروش 15 میلیون تومانی مگان‌ها ثابت نشد

تهران امروز آورده است: محمدعلی پورمختار در گفت‌وگو با ایرنا، گفت: پس از انتشار خبری در شبکه خبر سیما درباره فروش مگان‌های استفاده شده در اجلاس سران جنبش عدم تعهد به قیمت 15 میلیون تومان، موضوع در دستور کار کمیسیون اصل نود مجلس قرار گرفت و این کمیسیون از نهادهای ذی‌ربط مدارک و مستندات لازم برای بررسی صحت این مطلب را خواستار شد. وی ادامه داد: پس از بررسی این اسناد و مدارک مشخص شد ادعای فروش مگان‌ها به قیمت 15 میلیون تومان صحت ندارد.

پرونده احمدی‌نژاد و بقایی موجود است

تهران امروز در ادامه به نقل از روزنامه شرق نوشت: اکبر ترکان، مشاور ارشد رئیس‌جمهوری و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد گفت: امروز مسئله مردم حل‌شدن بحران‌های سیاست خارجی، مسائل اقتصادی، بیکاری و... است نه «احمدی‌نژاد» و «بقایی».

پرونده آنها موجود است و کارنامه‌شان هم قابل‌ دفاع نیست. پیش از این حمیدرضا بقایی معاون اجرایی دولت سابق «اکبر ترکان» را متهم کرده بود که چون از معاونت وزارت نفت در دولت پیشین برکنار شده علیه دولت سابق صحبت می‌کند.

مدیر سابق وزارت ارشاد در دادگاه کیفری

تهران امروز در پایان آورده است: یک منبع آگاه از ارسال پرونده یک مدیر سابق وزارت ارشاد در دولت دهم به دادگاه کیفری استان تهران خبر داد. این منبع آگاه گفت: پرونده این فرد در دادگاه کیفری استان تهران اعلام وصول شده اما هنوز تعیین شعبه نشده است.

به گزارش ایرنا، به گفته این منبع آگاه، پیش‌تر پیش‌بینی می‌شد پرونده مدیر سابق وزارت ارشاد برای رسیدگی به دادگاه کارکنان دولت ارسال شود. بر اساس این گزارش، اتهام این مدیر سابق وزارت ارشاد در دولت قبلی، دریافت رشوه است.

وی دهم آذر ماه امسال در شعبه سوم دادسرای کارکنان دولت حضور یافت و دادسرا اتهام دریافت رشوه را به او تفهیم کرد. شعبه سوم دادسرای کارکنان دولت برای این مدیر سابق وزارت ارشاد قرار وثیقه 60 میلیون تومانی صادر کرد که از سوی متهم تودیع شد و این مدیر سابق فعلا با تودیع وثیقه آزاد است.

ایران: احضار مطهری به قوه قضائیه

روزنامه ایران نوشت: خبر اول این که نماینده اردبیل در جلسه دیروز مجلس از احضار علی مطهری به قوه قضائیه خبر داد و گفت: قوه قضائیه روز سه‌شنبه این نماینده مردم تهران را احضار کرده است.

به نظر می‌رسد احضار مطهری به قوه قضائیه مرتبط با نطقی است که او روز 9 دی در صحن علنی مجلس قرائت کرد. او در آن نطق ضمن وارد دانستن انتقادهایی به عملکرد قوه قضائیه خواهان محاکمه همزمان محمود احمدی‌نژاد، میرحسین موسوی و مهدی کروبی شد.

نطقی که در بیانیه دادستانی پاسخ شدیداللحنی به آن داده شد و غلامحسین محسنی‌اژه‌ای دادستان کل کشور نیز گفت که دادستانی تهران علیه علی مطهری نماینده تهران در مجلس نهم، اعلام جرم کرده است.

علی مطهری هم در واکنش به اعلام جرم انجام شده در بیانیه‌ای ضمن یادآوری مصونیت نمایندگان در ابراز نظرشان تأکید کرد اظهاراتش در قالب اتهام «تهمت و افترا به قوه قضائیه» نمی‌گنجد.

محاکمه سه نماینده سابق در پرونده 3هزار میلیاردی

ایران آورده است: شنیدیم که «مه‌آفرید خسروی» متهم اصلی پرونده 3 هزار میلیارد تومانی که از سوی دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده است، به عنوان مطلع در جلسه محاکمه سه نماینده مجلس هشتم که در پرونده فساد مالی مورد اتهام قرار گرفته‌اند، حضور یافت.

به گزارش خبرنگار قضایی ایران، مه‌آفرید خسروی روز گذشته در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران به سؤال‌های قاضی سیامک مدیر خراسانی درخصوص سه نماینده مجلس پاسخ داد. او پس از دو ساعت جلسه رسیدگی، ساعت 10و45 دقیقه توسط مأموران به زندان اوین بازگردانده شد.

متهمان (سه نماینده مجلس هشتم) چند ماه قبل به اتهام ارتباط با مه‌آفرید خسروی در پرونده فساد مالی در دادگاه کیفری استان محاکمه شدند. دو تن از متهمان به حکم دادگاه اعتراض کردند و پرونده برای رسیدگی نهایی به دیوان عالی کشور ارجاع شد. قضات دیوان نیز حکم دادگاه را نقض کرده و پرونده را برای رفع ایراد قضایی به دادگاه بازگرداندند.

مجادله در جلسه دیروز مجلس

ایران نوشت: با خبر شدیم که اعتراض پر سر و صدای یک نماینده برای بیان «اخطار» و فریادهای نماینده‌ای دیگر برای دفاع از او، برای دقایقی فضای جلسه دیروز مجلس را متشنج کرد.حسینعلی حاجی دلیگانی که در خلال بررسی اصلاح قانون‌ مالیات‌های مستقیم برای مطرح کردن یک «اخطار» به او وقت داده نشده بود با فریاد‌های بلند اعتراض خود را به این اقدام هیأت رئیسه اعلام کرد. این در حالی بود که حجت‌الاسلام ابوترابی گفته بود وقت لازم را به او خواهد داد. اما نه تنها حاجی دلیگانی که فریاد می‌زد «اخطار حق قانونی است» آرام نشد، بلکه مهدی کوچک‌زاده نیز برای دفاع از او شروع به اعتراض کرد. در نهایت نماینده معترض با وساطت اعضای هیأت رئیسه آرام شد و مجلس به دستور کار خودش پرداخت.

مقابله با دولت را حرام می‌دانیم

ایران در ادامه آورده است: خبر رسیده که محمدنبی حبیبی، دبیر کل حزب مؤتلفه اسلامی با بیان اینکه «حزب مؤتلفه چوب لای چرخ دولت جمهوری اسلامی گذاشتن را حرام اعلام کرده است، زیرا منافع کشور، نظام و انقلاب بالاتر از منافع حزبی است» به تشریح دیدگاه‌های خود درباره دولت یازدهم پرداخت.

حبیبی در گفت‌وگو با ایرنا با یادآوری اینکه سیدمحمد خاتمی رئیس‌جمهوری اصلاحات از حزب مؤتلفه برای معرفی افراد کارآمد در دولتش، لیست خواسته بود اما محمود احمدی‌نژاد مطلقاً برای یک مورد هم از حزب مؤتلفه اسلامی چنین درخواستی نکرد، درباره دولت یازدهم گفت: «آقای روحانی وابسته به جریان تشکیلاتی دو جناح اصولگرا یا اصلاح‌طلب نیست؛ او می‌خواهد خودش باشد و چندین بار نیز اعلام کرده که از نیروهای معتدل هر دو جناح استفاده می‌کند؛ ولی کفه ترازو به سمت اصلاح‌طلبان سنگین‌تر شده است.»

وی توجه به مسائل اقتصادی و دوری از تنش در سیاست خارجی را از نقاط مثبت دولت یازدهم دانست و گفت: «کلیات سیاست خارجی با نظر رهبری شکل می‌گیرد. بنابراین اگر کسانی بخواهند سوءنیت به مذاکرات و مذاکره کنندگان داشته باشند باید آن را اثبات کنند که تا کنون ثابت نشده است.»

ظریف: نشاید زبان بداندیش بست

ایران نوشت: یک خبر دیگر این که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه که برای مذاکرات هسته‌ای با 1+5 در وین به سر می‌برد با انتشار متنی در فیس بوک به خبر خبرگزاری صدا و سیما درباره حضور در مذاکرات وین با ظاهری جدید و گذاشتن ریش کامل به جای ریش پروفسوری واکنش نشان داد.

ظریف در فیس بوکش نوشت: وقتی خبر محبت آمیز! باشگاه خبرنگاران جوان در مورد وضع ظاهری خودم را خواندم، به یاد شعر معروف شیخ اجل سعدی افتادم که: «به کوشش توان دجله را پیش بست / نشاید زبان بد اندیش بست».

واکنش ظریف به خبری در سایت باشگاه خبرنگاران جوان -خبرگزاری وابسته به صدا و سیما- با تیتر «ظریف ریش‌تراش خود را جا گذاشت» بود که در آن نوشته شده بود: «تیپ جدید ظریف ظاهراً در رفتار دیپلماسی وی نیز تأثیرات خود را گذارده بود، به نحوی که طی بیش از شش ماه گذشته، نوعی انفعال در دستگاه دیپلماسی کشور حاکم شده بود و همین مسأله، با سوءاستفاده دشمنان ملت ایران، گستاخی روزافزون آن‌ها را به همراه داشت». این خبرگزاری البته پس از واکنش ظریف مطلب منتشر شده را از خروجی خود حذف کرد.

یک مدیر سابق وزارت ارشاد در دادگاه کیفری

ایران آورده: مطلع شدیم که پرونده یکی از مدیران سابق وزارت ارشاد در دولت دهم با صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست برای رسیدگی به دادگاه کیفری استان تهران ارجاع شد.

به گزارش ایرنا، یک منبع آگاه درباره پرونده این مدیر گفت: برای محاکمه این متهم هنوز شعبه و زمان تعیین نشده است اما اتهام وی دریافت رشوه است.گفتنی است، دهم آذرماه امسال متهم در شعبه سوم دادسرای کارکنان دولت حضور یافت و بازپرس پرونده نیز اتهام دریافت رشوه را به او تفهیم کرد.

شعبه سوم دادسرای کارکنان دولت برای این مدیر سابق وزارت ارشاد قرار وثیقه 60 میلیون تومانی صادر کرد که از سوی متهم تودیع شد و این مدیر سابق فعلاً با تودیع وثیقه آزاد است. نامبرده و پسرش پرونده دیگری نیز در شعبه 74 دادگاه کیفری استان تهران داشتند که هشتم دی‌ماه جاری به آن رسیدگی شد.

ایران خواستار استرداد دارایی‌های رضا ضراب شد

ایران در پایان نوشت: دست آخر این که منابع ترکیه‌ای اعلام کردند اخیراً مقاماتی از ایران به ترکیه سفر کرده‌اند تا دارایی‌های رضا ضراب (تاجر ایرانی بازداشت شده در مورد پرونده فساد اقتصادی) در این کشور را پس بگیرند.

به گزارش تسنیم روزنامه یورت دیلی ترکیه اعلام کرد اخیراً مقاماتی از ایران به ترکیه سفر کرده‌اند تا تمام دارایی‌های رضا ضراب، تاجر ایرانی که به دلیل اتهامات وارده در مورد پرونده فساد اقتصادی در بازداشت پلیس ترکیه به سر می‌برد پس بگیرند. مقامات ایرانی برای انتقال دارایی‌های ضراب و شرکایش به ایران، از مقامات ترک درخواست مساعدت کرده‌اند.

بابک زنجانی، دیگر تاجر ایرانی که گفته می‌شود شریک ضراب بوده، 14 میلیارد دلار دارایی را به اشکال مختلف در داخل ترکیه مدیریت می‌کرده است. زنجانی در دسامبر 2013، از سوی مقامات قضایی ایران بازداشت شد.

جام جم: تلاش های سازمان یافته علیه صدا و سیما

روزنامه جام جم نوشت: شبکه اطلاع‌رسانی دانا از تلاش‌های سازمان‌یافته علیه صداوسیما خبر داد. در این گزارش به مصادیق متعددی اشاره شده است. این گزارش به برخی جریان‌های دولتی و اصلاح‌طلبان می‌پردازد که با سازماندهی رسانه‌ها، صداوسیما را با هدف امتیازگیری و نفوذ، تحت فشار قرار می‌دهند.

اقامه نماز جمعه این هفته تهران به امامت آیت‌الله جنتی

جام جم آورده است: نماز جمعه این هفته تهران به امامت آیت‌الله جنتی در مصلای بزرگ امام خمینی (ره)، اقامه می‌شود. سخنران پیش از خطبه‌ها هم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور است که درباره رشد جمعیت و اهمیت آن از دیدگاه اسلام و رهبر معظم انقلاب صحبت می‌کند.

واکنش فیروزآبادی به خبر برکناری بندربن‌سلطان در عربستان

جام جم نوشت: رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به خبر برکناری بندر بن‌سلطان از دستگاه اطلاعاتی عربستان گفت: بی‌شک حاکمان عربستان سعودی به هزینه‌های سنگین سیاست‌های غلط و جنایتکارانه‌ای که بندر بن‌ سلطان در پیش گرفته بود پی برده و تصمیم به برکناری او گرفته بودند.

به گزارش معاونت فرهنگی تبلیغاتی دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح، سردار سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی طی سخنانی اظهار کرد: دوران حمایت عربستان سعودی از تکفیری‌های تندرو و متعصب پایان یافته و شواهد و قرائن حاکی از تجدید نظر در سیاست داخلی و خارجی و گرایش به اتخاذ خط مشی منطقی‌تر دارد.

او افزود: خانم کلینتون به عنوان شریک تروریستی بندربن‌سلطان و جان بولتون مرد همیشه در کنار تروریست‌ها که بتازگی با منافقین هم رفیق شده، متاسفانه شنیده می‌شود هر دو قصد کاندیداتوری ریاست جمهوری آمریکا رادارند که ان‌شاءالله با شکست تروریست‌ها در سوریه امیدهای واهی آنان نیز برباد خواهد رفت.

حضور قالیباف در جلسه هیات دولت

جام جم آورده است: برای نخستین بار در دولت یازدهم، محمدباقر قالیباف شهردار‌تهران در جلسه هیات دولت حضور یافت.احمد مسجدجامعی رئیس شورای شهر تهران و سیدحسین هاشمی، استاندار تهران نیز در این جلسه حضور داشتند.

حضور شهردار پایتخت در هیات دولت از زمان دولت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مرسوم شد، اما پس از روی کار آمدن دولت اصلاحات، از محمود احمدی‌نژاد، شهردار وقت تهران برای شرکت در جلسات دولت دعوت نشد و این رویه در زمان دولت‌های احمدی‌نژاد و شهرداری قالیباف نیز ادامه یافت.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره این‌که آیا حضور شهردار تهران در جلسات هیات وزیران، همیشگی خواهد بود، گفت: در دولت کمیسیون خاصی مسائل مربوط به تهران و کلانشهرها را پیگیری می‌کند که شهردار تهران یکی از اعضای این کمیسیون است و باید در جهت همکاری با مسئولان اجرایی در این جلسات شرکت کند.

حضور مه‌آفرید در دادگاه کیفری به عنوان مطلع پرونده سه نماینده مجلس

جام جم در ادامه نوشت: مه‌آفرید امیرخسروی، متهم ردیف اول پرونده فساد مالی بزرگ به عنوان مطلع در رابطه با سه نماینده متهم در این پرونده به شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران منتقل شد.

به گزارش مهر، امیرخسروی ساعت 9 و 30 دقیقه صبح دیروز، همراه یک تیم اسکورت از زندان اوین به شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران انتقال یافت.

در جلسه دیروز که به ریاست سیامک مدیرخراسانی و با حضور دو قاضی مستشار برگزار شد، مه‌آفرید در خصوص رشوه‌هایی که به نمایندگان متهم در این پرونده داده بود، توضیحاتی ارائه کرد.پس از پایان این جلسه، متهم ردیف اول پرونده فساد 3000 میلیاردی به زندان اوین برگردانده شد.

دیدگاه غرضی درباره توان دولت برای خلق حماسه اقتصادی

جام جم آورده: سید محمد غرضی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری در گفت‌وگو با مهر با اشاره به شعار حماسه اقتصادی گفت: اگر قدرت سیاسی تصمیم بگیرد حماسه اقتصادی به وجود بیاید، باید پایگاه اجتماعی دولت به گونه‌ای باشد که اکثریت مردم پشت آن دولت قرار گیرند، اما دولتی که 49 درصد شرکت‌کنندگان در انتخابات، مخالف آن هستند نمی‌تواند این اجماع را به وجود بیاورد؛ زیرا این مخالفان دائما نقد می‌کنند و در میدان هستند.

رئیس‌جمهور سه‌شنبه به هرمزگان می‌رود

جام جم در ادامه نوشت: جاسم جادری، استاندار هرمزگان در نشستی خبری درباره سفر استانی رئیس‌جمهور به این استان گفت: مدت این سفر سه‌روز است و رئیس‌جمهور روز سه‌شنبه وارد استان شده و با هدف دیدار با مردم وارد استادیوم تختی می‌شود.

به گزارش فارس، به دلیل بعد مسافت، برنامه‌ای برای ریاست جمهوری در مراکز شهرستان‌ها ترتیب داده نشده است و به همین دلیل رئیس‌جمهور طی ارتباطی زنده از طریق صدا و سیما با مردم صحبت می‌کند.

احضار علی مطهری به دستگاه قضایی

جام جم در خاتمه آورده است: نماینده مردم اردبیل در مجلس از احضار علی مطهری به دستگاه قضایی در روز گذشته خبر داد.به گزارش الف، کمال‌الدین پیرموذن، نماینده اردبیل در مجلس که در جلسه علنی دیروز و در جریان موافقت با پیشنهاد علی مطهری درباره اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم صحبت می‌کرد، اظهار کرد: امروز شنیدیم که قوه قضاییه به صورت غیرقانونی علی مطهری را احضار کرده است.لازم به ذکر است پیش از این دادستانی تهران، نطق مطهری در مجلس درباره حوادث پس از انتخابات 88 را مجرمانه دانسته بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها