دور سوم مذاکرات ایران و گروه 1+5 در سطح معاونان وزرای خارجه هفت کشور صبح چهارشنبه به وقت محلی و به ریاست سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران و هلگا اشمید معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد.
کد خبر: ۶۴۷۷۹۱
دور سوم مذاکرات ایران و 1+5 در وین برگزار شد

مذاکرات معاونان وزرای خارجه هفت کشور در هتل «پاله کوبورگ» در حال برگزاری است.

منابع آگاه دو دور مذاکرات ایران و 1+5 را در مجموع «خوب» و دور دوم مذاکرات را سخت و فشرده توصیف و اعلام کردند که طرفین در این نشست با جدیت نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود را مطرح کردند.

این منابع گفتند گرچه هر کشوری مواضع و دیدگاههای خود را مطرح کرد اما طرف مقابل بخوبی می داند برای رسیدن به دستور کار مشخص باید از مواضع غیرمنطقی و غیراصولی خود دست بکشد.

مذاکرات ایران و گروه 1+5 از صبح سه شنبه در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در شهر وین اتریش آغاز شده است. دور اول مذاکرات به ریاست کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران آغاز شد که کمتر از یکساعت طول کشید.

پیش از آغاز دور اول مذاکرات نمایندگان روسیه و چین با ظریف بصورت دو جانبه دیدار و گفت و گو کردند. ظریف همچنین با رییس جمهوری و وزیر امور خارجه اتریش و نیز یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی دیدار و گفت و گو کرد.

دور دوم مذاکرات به ریاست سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران و هلگا اشمید معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد که پیش از آن، نشست چهار جانبه نماینده ایران با نمایندگان آلمان، انگلیس و فرانسه برگزار شد.

همچنین عراقچی و وندی شرمن نمایندگان ایران و ایالات متحده آمریکا بصورت دو جانبه مذاکره کردند که هیات آمریکایی این نشست دو جانبه را «مفید» ارزیابی کرد. پس از آن دور دوم مذاکرات ایران و 1+5 به ریاست عراقچی و اشمید و با حضور معاونان وزرای خارجه 1+5 برگزار شد که این نشست حدود دو ساعت به طول کشید.

مذاکرات وین به منظور تعیین دستور کار مذاکرات آتی و چارچوب آن در گام نهایی برای رسیدن به توافق نهایی در حال انجام است و به گفته عراقچی طرفین در این مذاکرات موضوعاتی را که انتظار دارند مطرح شود، بیان می کنند تا همه موضوعات جمع بندی و احصا شده و دستور کار مذاکرات جامع تعیین شود.

رییس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران نیز در طول سه روز اقامت خود در وین، علاوه بر دیدار با همتای اتریشی خود، با رییس جمهوری اتریش، یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی و رییس سازمان توسعه صنعتی ملل متحد دیدار و گفت و گو کرد.

ظریف همچنین امروز با جمعی از اندیشمندان اتریشی در یک صبحانه کاری به گفت و گو پرداخت.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها