کمپین حامیان سربازان ربوده‌شده، به 4 مقام برجسته دنیا نامه نوشت

مذاکره با پاکستان درباره مرزبانان ربوده شده ایرانی

رییس جمهوری اسلامی ایران استان سیستان و بلوچستان را به لحاظ استراتژیک مهم توصیف کرد و گفت: این استان به تعبیری پیشانی امنیت ملی ایران است چرا که تماس ایران با آب های آزاد از این استان آغاز می شود.
کد خبر: ۶۴۷۰۶۴
سیستان و بلوچستان پیشانی امنیت ملی ایران است

به گزارش ایرنا ، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در دیدار با مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان، افزود: همه طوایف و قبایل سیستان و بلوچستان برای آینده بهتر خود و فرزندانشان در تأمین امنیت بیشتر استان تلاش کنند.

رییس جمهوری برقراری امنیت کامل در استان سیستان و بلوچستان را شرط لازم توسعه این استان عنوان کرد و گفت: همه مردم، قبایل و طوایف خوب و وطن دوست استان باید با در نظر گرفتن این مهم که امنیت، بستر توسعه است، دولت را در برقراری امنیت کامل و توسعه استان یاری کنند.

روحانی به اهمیت بندرچابهار برای سیستان و بلوچستان و همچنین کشور اشاره و اضافه کرد: باید توسعه این استان از بندرچابهار پایه گذاری شود و از آنجا به سراسر استان گسترش یابد.

رییس جمهوری، ادامه داد: یکی از راه های توسعه سیستان و بلوچستان اتصال این استان به مرکز و شمال کشور و به آسیای مرکزی و شرق آسیاست که برای این کار باید خطوط مواصلاتی و بویژه راه آهن از چابهار به میلک متصل شود.

حجت الاسلام روحانی توسعه بندر چابهار، ساخت اسکله های بزرگ و تسریع در اجرای پروژه های راه و راه آهن و اتصال این استان به شمال کشور و افغانستان را ضروری دانست و گفت: توسعه سواحل مکران جزو برنامه های دولت خواهد بود.

رییس جمهوری سواحل مکران را مزیت ویژه دیگر سیستان و بلوچستان بیان کرد و افزود: سواحل مکران دیگر ظرفیت مهم و موثر برای توسعه استان است که باید توسعه آن در دستور کار قرار گیرد تا استان در مسیر پیشرفت، متحول شود.

دولت به دنبال کاهش مشکلات امنیتی سیستان و بلوچستان

روحانی تصریح کرد: متاسفانه افغانستان و پاکستان که با سیستان و بلوچستان هم مرز هستند، مشکلات امنیتی زیادی دارند و دولت بر سر انعقاد یک قرارداد بلندمدت و راهبردی با افغانستان در حال رایزنی بوده و همچنین به دنبال گسترش و ارتقاء سطح روابط با پاکستان است تا مشکلاتی که از خارج مرزها به سیستان و بلوچستان سرایت می کند، کاهش یابد.

اصلاح و ارتقاء بهره وری آب از اولویت های دولت تدبیر و امید

رییس جمهوری هم چنین با اشاره به مشکل خشکسالی که این استان و بخش بزرگی از کشور با آن رو به رو است، گفت: اصلاح روش های استفاده و ارتقاء بهره وری آب در کشور از اولویت های دولت تدبیر و امید است.

گام اول امنیت سیستان و بلوچستان را مردم بردارند

روحانی شرط اول توسعه را برقراری امنیت عنوان کرد و ادامه داد: قدم اول در تامین امنیت در سیستان و بلوچستان را باید خود مردم بردارند و همه طوایف و قبایل استان برای آینده بهتر خودشان و فرزندانشان باید در تامین امنیت استان تلاش بیشتری کنند.

وی اظهار کرد: البته همه طوایف، اقوام و مذاهب از سنی و شیعه با هم برادرند. همه ما مسلمان و ایرانی هستیم و وحدتی که در حال حاضر در این استان مشاهده می شود به عنوان یک نعمت الهی جای شکر دارد.

رییس جمهوری در ادامه سخنان خود با اظهار امیدواری نسبت به اینکه بودجه، امروز نهایی شود و در اختیار دولت قرار گیرد، تصریح کرد: دولت در تامین منابع لازم برای توسعه کشور مشکلاتی دارد و برای ارتقاء سطح منابع مورد نیاز باید دولت و مجلس به یکدیگر کمک کنند.

گشایش با شعار و فریاد محقق نمی شود

رییس جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر لزوم تعامل سازنده با جهان گفت: حفظ حقوق، منافع و عزت ملت و کشور در مناسبات خارجی جزو بدیهیات است.

روحانی اضافه کرد: لزوم توجه به عزت و مصلحت کشور در مذاکرات برای مسئولان مثل نیاز انسان به اکسیژن است.

رییس جمهوری با بیان این که دولت به دنبال گشایش برای کشور است و این کار با شعار و فریاد محقق نخواهد شد، اظهار داشت: بنده به آینده بهتر اوضاع کشور خوش بین هستم و اگر همه دست به دست هم دهیم، مشکلات مرتفع خواهند شد.

خدمت به استان سیستان و بلوچستان را وظیفه خود می دانم

رییس جمهوری تصریح کرد: مسایلی که نمایندگان محترم استان به آن اشاره کردند مدنظر دولت نیز هست و ان شاء الله تا زمانی که به انجام سفر دولت به استان باقی مانده، راهکارهای لازم برای حل مشکلات را کاملاً پخته و آماده خواهیم کرد.

روحانی خاطر نشان کرد: این دولت بنا دارد اگر وعده ای به مردم می دهد، از قبل درباره امکان اجرای آن اطمینان حاصل کرده باشد.

رییس جمهوری تاکید کرد: اینکه نمایندگان محترم عنوان می کنند که مردم استان به بنده به عنوان خادم خودشان رای بالایی دادند، برای بنده مایه مباهات است، اما حتی اگر مردم یک رای هم به بنده نداده بودند، خدمت به استان سیستان و بلوچستان و مردم آن را وظیفه خودم می دانستم.

ظرفیت ها و مشکلات استان سیستان و بلوچستان از زبان نمایندگان این استان

بر اساس این گزارش، نمایندگان استان سیستان و بلوچستان نیز در ابتدای این دیدار برخی از مسایل و مشکلات استان را تشریح کردند.

مزیت برخورداری از بیش از 1300 کیلومتر نوار مرزی در استان، ظرفیت های ویژه و خاص کشاورزی و اقلیمی سیستان و بلوچستان، ظرفیت های گردشگری، معادن متنوع و غنی استان، اتصال به دریا و برخورداری از مزیت آبهای آزاد و سواحل طولانی و از همه مهمتر، برخورداری از مردم وفادار و ولایتمدار مهمترین استعدادها و ظرفیت های سیستان و بلوچستان بود که نمایندگان استان به آن اشاره کردند.

عدم استفاده مناسب از ظرفیت های مرزی از جمله تجارت مرزی، مشکل ناامنی که با توجه به طراحی ها و بدخواهی های دشمنان نظام و تمرکز و توجه آنان در نقاط مرزی سیستان و بلوچستان را دچار مشکلات مضاعف کرده است، گستردگی استان، بیکاری فراگیر، خشکسالی، بادهای موسمی و ریزگردها، ضعف استان در زمینه راه های مواصلاتی و راه آهن، عدم بهره مندی از امتیازات مرزنشینی و خشکسالی برای مردم استان و عدم بهره گیری از نیروهای بومی در مدیریت استان از مهمترین مشکلاتی بود که نمایندگان سیستان و بلوچستان در این جلسه به آن اشاره کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها