موضوع احداث خیابان موازی با میدان نقش جهان با عرض 16 متر آن هم در نزدیکی مسجد شیخ لطف الله، توسط مهدی حجت، قائم مقام سازمان میراث فرهنگی پیگیری شد. او در چند ماه گذشته نماینده ای را برای بررسی موضوع به این محدوده فرستاد و دستور توقف عملیات احداث خیابان را صادر کرد. اما اکنون با غیبت او در سازمان میراث فرهنگی، مسئولان شهری اصفهان دوباره این موضوع را در دستور کار قرار داده و اقدام به تملک بناهای موجود در راسته این خیابان کرده اند.
کد خبر: ۶۴۶۶۵۰
خیابانی که میدان نقش جهان را تهدید می‌کند

برخلاف نظر قائم مقام سازمان میراث فرهنگی، مسئولان اداره میراث فرهنگی اصفهان نیز در احداث این خیابان نه تنها مخالفتی نکرده اند بلکه با مسئولان شهری تنها بر سر احداث دو متر اختلاف نظر دارد چرا که شهرداری قصد احداث خیابانی به عرض 16 متر را دارد ولی مسئولان میراث فرهنگی اصفهان با 14 متر موافق هستند!

به گزارش مهر، در این باره، مصلحی رئیس میراث فرهنگی اصفهان نه تنها هنوز پاسخی نداده است بلکه ارائه پاسخ را منوط به اجازه روابط عمومی سازمان می داند.

احداث خیابانی موازی با میدان نقش جهان درحالی در دستور مدیریت شهری اصفهان کار قرار گرفته که هر نوع دستکاری اطراف میدان نقش جهان به عنوان بخش های حامی این مجموعه، موجب خدشه به حریم درجه یک این بنای ثبت شده در فهرست جهانی خواهد شد.

از سوی دیگر، احداث خیابان اطراف میدان نقش جهان مانند خیابانی که در ضلع غربی کشیده شده، وضعیت مطلوب میدان را به هم می زند. چرا که میدان نقش جهان در مدت 400 سال اخیر ماهیتی در شهر پیدا کرده که در یک تعادلی از نقطه نظر شهری قرار گرفته است. زمانی که خیابانی برای دسترسی سریع به آن باز شود باعث به هم خوردن آن تعادل خواهد شد. به عنوان مثال احداث خیابان استانداری باعث شده این خیابان بیشتر مورد توجه باشد تا میدان نقش جهان. از سوی دیگر در اطراف خیابان استانداری تعدادی موزه نیز راه اندازی کرده اند و خود به خود توجه ویژه ای که باید به میدان شود به سمت خیابان استانداری معطوف شده است.

رفته رفته این اتفاق باعث می شود تا مغازه داران به سبب اینکه قیمت املاکشان در خیابان بیشتر است، مغازه داخل بازار میدان را به انبار تبدیل کنند و از مغازه‌ای که در این خیابان دارند استفاده نکنند به این ترتیب بازار میدان نقش جهان به انبار تبدیل شده و کم کم به سمت نابودی می رود. این در حالی است که احداث خیابانی به موازات میدان نقش جهان دوباره توجه کارشناسان یونسکو را درباره ثبت جهانی این میدان بیشتر خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها