سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را در حالی تجربه می‌کنیم که دشمنان انقلاب، عمری چند ماهه برای آن پیش‌بینی می‌کردند و طی این مدت هم، آنی از نقشه کشیدن برای براندازی این نظام منصرف نشدند و به‌رغم ادعاهای اخیرشان، همچنان برای ساقط کردن این نظام یا به قول خودشان تغییر رفتار آن، ظاهرا طرح نو درمی‌اندازند.
کد خبر: ۶۴۴۷۹۹
ارمغان انقلاب اسلامی

آنچه این نظام را در نظر دشمنانش، باابهت و مقتدر و در نتیجه آنها را نگران کرده است درست همان‌هایی است که همین نظام را در نظر دوستانش عزیز و محبوب و آنها را دل‌بسته این انقلاب کرده است و اینها چیزی نیست جز آرمان‌های انقلاب اسلامی و کارآمدی‌های برآمده از انقلاب.

از ویژگی‌های این انقلاب، تازه و با طراوت ماندن آرمان‌های آن به‌رغم گذشت بیش از سه دهه و تلاش‌های بسیار برای تغییر یا کمرنگ کردن این آرمان‌ها از سوی دشمنان دانا و مصمم از سویی و دوستان نادان و سست اراده از سوی دیگر است.

مراقبت از این آرمان‌ها وظیفه‌ای است که بیش و پیش از همه رهبری نظام و به تبع ایشان نیرو‌های انقلابی و مردم برعهده دارند و تاکنون به نحو شایسته‌ای این مهم انجام شده و کماکان ادامه پیدا خواهد کرد و رمز مخالفت‌ها، کینه‌توزی‌ها و حمله‌ها به رهبری و نیروهای انقلاب و مردم حاضر در صحنه را نیز در همین نقطه باید جستجو کرد.

«استقلال» از جمله مهم‌ترین آرمان‌هایی است که انقلاب اسلامی در کنار «آزادی» و «جمهوری اسلامی» از ابتدا آن را مطرح کرده و ملت بزرگ ایران در راه تحقق و حفظ آن خون دل‌ها خورده و هزینه‌ها پرداخت کرده است.

استقلال سیاسی، استقلال اقتصادی، استقلال فرهنگی، استقلال علمی و... همگی نه به معنای بستن درها و کشیدن دیوار به دور کشور که نه ممکن است و نه مطلوب، بلکه به معنای شناخت ظرفیت‌های داخلی، استفاده بجا از آنها و توسعه این ظرفیت‌ها و تعامل سازنده و نه منفعل با دیگرانی است که اولا دارای ظرفیت‌های قابل استفاده هستند و دوم این که تعامل با آنها هزینه‌های مضاعف دیگر مثل نفی عزت و کرامت ملی را به دنبال ندارد.

جمهوری اسلامی ایران در بخش استقلال سیاسی دستاوردهای غیرقابل انکاری دارد. امروز هیچ قدرتی نیست که بتواند حتی ادعا کند در تصمیم‌گیری نظام ما برای مصالح خود دخالت دارد.

اهمیت این نکته را در مقایسه با کشورهای بسیاری که دور یا نزدیک ما هستند، می‌توانیم بهتر درک کنیم که بعضا شرایط اقتصادی بسیار مطلوبی هم دارند، اما دیگران برای آنها تصمیم می‌گیرند یا دست‌کم تاثیرات غیرقابل انکاری در فرآیند تصمیم‌گیری آنان بخصوص در حوزه‌های راهبردی دارند.

در بخش استقلال اقتصادی و فرهنگی، وضع‌مان بخوبی بخش سیاسی نیست اما در این بخش‌ها نیز گام‌های ارزشمندی برداشته شده و راه طولانی و پرفرازی نیز در پیش است. برای این‌ که بین انقلاب و دستاوردهای آن که موضوعی همیشگی است و مسائل جاری، پیوندی برقرار کرده باشیم، موضوع پرچالش فناوری هسته‌ای شاید نمونه بسیار خوبی باشد.

اگر بخواهیم مهم‌ترین دلایل دشمنان برای فشار روی این موضوع و متقابلا ایستادگی جمهوری اسلامی مقابل آنها را خلاصه کنیم، باید به سه نکته اشاره کنیم:

1 ـ اهمیت فناوری هسته‌ای

2 ـ استقلال سیاسی

3 ـ استقلال اقتصادی

فناوری هسته‌ای اصالتا فناوری مهم و راهبردی است که قدرت‌های بزرگ نمی‌خواهند خارج از اراده آنها کسی به آن دست پیدا کند و جمهوری اسلامی با اتکا به توانمندی‌های بومی خود و مطابق ظرفیت‌های حقوق بین‌الملل اراده کرده است این فناوری را در اختیار بگیرد.

موضوع هسته‌ای همچنین آزمون بزرگی است برای اثبات دوباره استقلال سیاسی کشور. دشمنان نیز برای ضربه زدن به استقلال سیاسی کشور در این موضوع و سپس تسری دادن آن به موضوعات دیگر همه تلاش خود را به‌کار گرفته‌اند؛ بنابراین ایستادگی در موضوع هسته‌ای، ایستادگی بر سر استقلال سیاسی کشور هم هست.

و سوم، نقش و تاثیر دستیابی به این فناوری در نزدیک شدن به استقلال اقتصادی است. امروز انرژی جزو مهم‌ترین و چالش‌برانگیزترین حوزه‌هایی است که بخصوص قدرت‌های بزرگ برای ادامه سلطه خود، رقابتی بی‌ملاحظه و حتی خشنونت‌آمیز بر سر آن دارند.

در این میان اگر کشورهایی مانند ایران نتوانند برای این موضوع چاره‌اندیشی کنند، بدون تردید طعمه قدرت‌ها خواهند شد.

بنابراین برنامه‌ریزی برای تامین انرژی‌های جایگزین و بخصوص انرژی هسته‌ای جایگاه مهمی در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی کشور و سرانجام استقلال اقتصادی دارد.

فردا 22 بهمن و سی و پنجمین سالگرد جشن پیروزی انقلاب اسلامی است؛ انقلابی که استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را برای ما به ارمغان آورد و امروز و فردا همانند دیروز وظیفه انسان‌های با اراده و آزادیخواهی است که دل در گرو اسلام و ایران دارند تا آن را پاس بدارند.

مهدی فضائلی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها