وزارت دارایی آمریکا در تازه‌ترین اقدام خود شماری از اشخاص و شرکت‌های طرف معامله ایران را تحریم قرار داده است؛ این تحریم‌ها در حال اعمال می‌شود که ایران و جامعه جهانی به دنبال حل سوءتفاهم‌های موجود بر سر فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران هستند. این اقدام آمریکا واکنش مقامات ایرانی را در پی داشته است.
کد خبر: ۶۴۳۷۶۵
آمریکا باز هم شرکت‌های طرف معامله ایران را تحریم کرد

به گزارش جام‌جم آنلاین، دفتر روابط خارجی وزارت دارایی آمریکا؛ عصر دیروز با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد، اشخاص و شرکت‌هایی که تحریم‌‌های وضع شده علیه ایران را زیر پا گذاشته‌اند؛ تحریم کرده است، بنابر ادعای وزارت داریی آمریکا این اشخاص و شرکت‌ها به برنامه هسته‌ای و موشکی ایران کمک کرده‌اند.

تحریم‌های جدید در حالی اعلام می‌شود که مطابق توافق شش ماهه ایران و کشورهای 1+5 بخش محدودی از تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران معلق شده و بنا بر این است که تحریم جدیدی علیه ایران وضع نشود

بر اساس گزارش‌های منتشر شده سه بازرگان ایرانی در صدر تحریم‌‌شدگان جدید هستند که اموال آنان در آمریکا توقیف و از انجام معامله آنان با شهروندان آمریکایی ممانعت خواهد شد.

وزارت دارایی آمریکا در اقدام اخیر خود علاوه بر این سه بازرگان ایرانی، چندین بازرگان و شرکت فعال در ترکیه، امارات متحده عربی، گرجستان، آلمان، اسپانیا، افغانستان و لیختن‌اشتاین را نیز تحریم کرده است؛ بنابر اعلام وزارت دارایی آمریکا، جرم این بازرگانان و شرکت‌ها همکاری با هواپیمایی ماهان است که در زمینه نقل و انتقال مسافران ایرانی فعالیت می‌کند.

تحریم همکاران شرکت ماهان در حالی اتفاق می‌افتد که بنابر توافق ژنو یکی از مفاد همکاری جامعه‌جهانی با ایران، لغو محدودیت‌های مربوط به صنایع هواپیمایی و نقل و انتقال مسافران است.

تحریم‌های جدید در حالی اعلام می‌شود که مطابق توافق شش ماهه ایران و کشورهای 1+5 بخش محدودی از تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران معلق شده و بنا بر این است که تحریم جدیدی علیه ایران وضع نشود؛ البته مقام‌های آمریکایی می‌گویند که اینها تحریم‌های جدیدی نیستند و اجرای تحریم‌های پیشین به شمار می‌روند.

آذر ماه امسال و بعد از توافق اولیه در ژنو، آمریکا چند شرکت ایرانی و غیرایرانی را به لیست تحریم‌ها اضافه کرد که این اقدام، اعتراض ایران را در پی داشت و در مقطعی به متوقف شدن گفتگوهای سطح کارشناسی میان ایران و کشورهای 1+۵ منجر شد.

واکنش مقامات ایران به تحریم‌های جدید آمریکا

«مرضیه افخم» سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به تحریم‌های اخیر وزارت دارایی آمریکا، با اشاره به ایستادگی جمهوری اسلامی ایران بر حقوق مسلم و مواضع اصولی خود و عقب نشینی نکردن از آن، به طرف آمریکایی توصیه نمود از توهم ایجاد فشار به جمهوری اسلامی ایران برای تغییر در مواضع هسته ای خود دست بکشد و مسیر آزموده شده را مجددا طی نکند.

افخم درباره تحریم اخیر آمریکا علیه اشخاص و شرکتهای ایرانی و شرکتهای طرف معامله با ایران گفت: اقدام دولت آمریکا نمونه ای دیگر از سوء نیت این کشور در آستانه مذاکرات آینده و نشانگر این واقعیت است که آمریکا تلاش دارد قبل از دور جدید مذاکرات فضای منفی جدیدی را بر مذاکرات تحمیل کند.

وی افزود: این اقدام نه تنها با شکست روبرو خواهد شد بلکه اقدام متقابل جمهوری اسلامی ایران را به دنبال خواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۸
۰
۰
اینجا دیگه واقعا باید گفت مرگ بر امریكا
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها