در حالی که برخی از غارهای ایران شهرتی جهانی دارند، در داخل کشور و برای مردم خودمان مهجور و ناشناخته‌اند و تنها غار معروف ایران را همگان، غار «علیصدر» می‌دانند؛ در صورتی که اتفاقا غارهای نمکی جنوب در قشم شهرت بیشتری در دنیا دارند.
کد خبر: ۶۴۳۰۳۴

جام جم سرا: از مهجوری و شهرت هر دوی این غار‌ها که بگذریم در ۱۲ کیلومتری شمال شرقی کرمانشاه، در نزدیکی روستای «چالابه» غاری وجود دارد به نام «پراو» که عنوان عمیق‌ترین غار ایران را به خود اختصاص داده است. ‌این غار به موقعیت مکانی‌اش بسیار سرد و دمای داخل آن معمولا بین ۱- تا ۳ سانتی‌گراد در حال تغییر است. عمق غار پراو ۷۵۱ متر و طول آن ۱۴۵۴ متر عنوان شده است. آبی که داخل غار جریان دارد، به سبب آب شدن یخ برف‌هاست که دلیل فرسایش سنگ‌های داخلی آن شده است. این فرسایش‌ها گرچه پدیدآورنده شکل‌ها و تصاویر زیبا و متنوع است، اما بدنه و دیوار سنگی داخل غار را بسیار خشن ساخته است. به طوری که لباس غارنوردان در حین پیمودن سریعا پاره می‌شود و آب سرد به لباس‌های زیر و سطح بدن نفوذ می‌کند که دشواری‌های پیمایش را زیاد‌تر می‌کند. غار پراو تعداد ۲۶ حلقه چاه دارد. عمیق‌ترین چاه این غار، چاه ۱۶ است که عمق آن ۴۲ متر است.
غار پراو نخستین بار سال ۱۳۵۰ کشف شد و توانست عنوان عمیق‌ترین غار عمودی جهان را به خود اختصاص دهد و لقب اورست غارهای جهان را به دست آورد. امروزه غارهای عمیق بسیاری در جهان یافت شده که بسیار عمیق‌تر از غار پراو هستند. به همین دلیل غار پراو در فهرست عمیق‌ترین غارهای جهان تا رتبه ۲۲۱ پایین آمده است، اما ویژگی منحصر به فرد دیگر این غار وجود دهانه آن در ارتفاع ۳۰۰۰ متری از سطح دریاست که این ارتفاع، بالا‌ترین سطح در بین تمام غارهای دنیا و رکوردی است که این غار توانسته همچنان برای خود حفظ کند.
غار پراو از دشوارگذر‌ترین غارهای جهان هم هست و تاکنون پنج نفر از غارنوردان ایرانی هنگام پیمایش این غار جان خود را از دست داده‌اند. این غار برای اولین بار‌‌ همان سال‌۵۰ توسط یک گروه غارنورد انگلیسی تا انت‌ها پیمایش شد. اولین تلاش جدی ایرانی‌ها برای پیمایش غار سال ‌۶۸ توسط کانون کوهنوردان کرمانشاه انجام شد که به دلیل بارش باران و سرازیر شدن آب در غار ناتمام ماند، اما غارنوردان کانون کوهنوردان کرمانشاه سال‌۷۰ موفق شدند به عنوان اولین گروه ایرانی تا انتهای غار بروند. فصل بهار و تابستان بهترین موقع غارنوردی است. |ضمیمه «چمدان» جام جم|

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها