چند سالی می‌شود که سازمان زیباسازی شهرداری تهران، رویکرد جدیدی را در آراستن دیوارهای بزرگراه‌ها اتخاذ کرده است. در این رویکرد، در واقع دیوار یک خیابان یا بزرگراه به جای پراکنده‌کاری، به موضوعی واحد اختصاص داده می‌شود.
کد خبر: ۶۴۲۱۹۸
روایت هنرمندانه زندگی امام اول

به عنوان مثال دیوارهای بزرگراه نیایش به مشاهیر ایران، از شهدا گرفته تا شعرا، اختصاص
یافته است.

هر چند نقدهایی به شیوه اجرای این طرح وارد است، اما چنین رویکردی می‌تواند دیوارهای بزرگراه‌های پایتخت را از کارهای پراکنده و ناهمگون نجات دهد.

حالا سازمان زیباسازی در اقدامی جدید بخشی از زندگی و اتفاقات دوران امامت امام علی(ع) را در قالب یک اثر هنری 4000 مترمربعی بر دیوار بزرگراه  امام علی(ع) تصویر کرده است. این اقدام که ماحصل یک کار گروهی است، بر دیوار غربی ابتدای شمالی این بزرگراه نقش  بسته است.

طرح اولیه این اثر هنری بزرگ در کمیته هنری سازمان به ثبت رسید و کار به تعدادی از هنرمندان جوان منطقه سپرده شد.

مدت زمان اجرایی این اثر شش ماه بود و در این فرصت هنرمندان با استفاده از بتون برجسته با هسته یونولیت و مش این اثر را اجرا کردند.

در این اثر وقایع زندگی امام علی (ع) که در خاطر مردم وجود دارد، به تصویر کشیده شده است. واقعه غدیر خم و شهادت حضرت علی(ع) در بیست‌ویکم رمضان از نکات بارز این اثر است.

در واقع این اثر روایتی تصویری است از زندگی امام اول شیعیان در بزرگراهی که به اسم حضرت نامگذاری شده است.

بزرگراه امام علی به عنوان یکی از شاخص‌ترین و طولانی‌ترین بزرگراه‌های شمالی - جنوبی تهران، از شمال شرق تا جنوب تهران امتداد دارد. این بزرگراه که مدتی پیش بخش‌های جنوبی آن نیز راه‌اندازی شد، محل عبور بسیاری از شهروندان است.

وجود ترافیک‌های سنگین در برخی نقاط این بزرگراه و نیز دیوارهای سیمانی آن، منظره خسته‌کننده
و ناخوشایندی را برای رانندگان و عابران پدید آورده که چنین طرحی می‌تواند علاوه بر زیبایی بصری، تا حد زیادی از منظر روانشناختی نیز چشم‌های عابران را نوازش دهد.

سجاد روشنی - گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها