رئیس انجمن مامایی ایران گفت: سرب و ذرات معلق موجود در هوای آلوده به ویژه در زمان‌هایی که به حد هشدار می‌رسد، سبب کاهش اکسیژن‌رسانی به جنین، ایجاد ناهنجاری‌های اسکلتی و نهایتاً سقط می‌شوند.
کد خبر: ۶۴۱۷۳۵
سرب، جنین ها را می کشد

ناهید خداکرمی در مورد دلایل زودرس سقط خود به خودی جنین گفت: بر اساس تعریف پزشکی چنانچه جنین قبل از پایان 12 هفتگی به هر دلیلی از رحم دفع شود به آن سقط می‌گوییم.

وی ادامه داد: در سه ماهه اول بارداری بیشترین عامل سقط جنین عوامل ژنتیکی هستند و جنین‌هایی که ناهنجاری دارند در این سنین دفع می‌شوند اما عوامل محیطی نیز با ایجاد تغییراتی در ژن (جهش ژنی) می‌توانند سبب سقط جنین شوند.

خداکرمی ابتلا به بیماری‌های عفونی در ناحیه تناسلی و تماس با مواد سمی مانند سرب و مواد شیمیایی را از عوامل تشدیدکننده سقط جنین در ماه‌های ابتدایی بارداری عنوان کرد.

وی گفت: در هوای آلوده اغلب ذرات معلق آلوده کننده مانند سرب به ویژه در زمان‌هایی که به حد هشدار می‌رسد علاوه بر اینکه سلامت خود مادر را تهدید می‌کند سبب کاهش اکسیژن‌رسانی به جنین، ایجاد ناهنجاری‌های اسکلتی در جنین و نهایتاً سقط می‌شود.

به گفته این متخصص تحقیقات نشان داده که مسمومیت مادر با گاز CO (اکسیدکربن) سبب ایجاد شکاف کام و لب و ناهنجاری‌ها و بدشکلی‌های جنین می‌شود.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران بیماری‌های زمینه‌ای در مادر مانند اختلالات عروقی، کم‌خونی شدید، ناهنجاری‌های رحمی را از دیگر عوامل سقط خود به خودی در مادران برشمرد.

۴ تا ۱۰ درصد بارداری‌ها سقط می شود

وی در پاسخ به اینکه چند درصد از بارداری‌ها ممکن است به طور خود به خودی به سقط منجر شود گفت: 4 تا 10 درصد بارداری‌ها در زیر 20 هفتگی ممکن است به هر دلیلی به سقط خود به خودی منجر شود.

خداکرمی به بانوانی که می‌خواهند برای نخستین بار باردار شوند توصیه کرد: تا قبل از اقدام به بارداری به مراکز مشاوره خدمات باروری مراجعه کرده و بررسی‌های اولیه را انجام دهند اما نباید برای باروری نگران سقط جنین بود چرا که اکثر باروری‌ها به خوبی به انتها می‌رسند.

محمد اسماعیل مطلق، مدیر کل سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت نیز پیش تر ، اعلام کرده بود که سالانه حدود یک میلیون و ۷۵۰ هزار بارداری در کشور رخ می‌دهد که از این تعداد ۲۵۰ هزار مورد به سقط جنین منجر می‌شود و ۱۰۰ هزار مرده زایی رخ می‌دهد و نهایتاً سالی یک میلیون و ۴۵۰ هزار نوزاد در کشور متولد می شود.  (فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها