گزارش «جام‌جم» از چالش‌های پسماندی زباله‌ها

بازیافت پسماند شهری با روشی نوین

مدیرکل خدمات شهری سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: روزانه 49 هزار تن زباله در کشور تولید می‌شود.
کد خبر: ۶۴۱۱۴۳
تولید روزانه 49 هزار تن زباله در کشور

به گزارش مهر، مسعود احمدی اعلام کرد: روزانه به طور متوسط 49 هزار تن زباله شهری و روستایی در کشور تولید و فقط 20 درصد آن بازیافت و تبدیل به کمپوست می‌شود در حالی که اجرای طرح‌های جمع آوری پسماند و ساخت زباله سوزها باید با شرایط بومی و اقلیمی هر منطقه منطبق باشد.

 وی افزود: اجرای طرح زباله سوز در شهرهای شمالی کشور با توجه به محدودیت زمین و بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی در این منطقه منطقی و در دستور کار وزارت کشور قرار گرفته است.
 
مدیرکل خدمات شهری سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور افزود : ساخت زباله سوز نیازمند فراهم کردن زیرساختهای مدیریتی و نظارت فنی در شهرداری هاست و هم اکنون هیچ یک از شهرداری های کشور توانایی فنی برای مدیریت و نظارت بر طرح ساخت زباله سوز را ندارند.
 
احمدی گفت: یکی از مهمترین مشکلات حوزه پسماند در کشور اجرای طرح های خاص بدون انجام مطالعات است.
 
وی افزود: هم اکنون تعدادی قرارداد ساخت زباله سوز در برخی از شهرهای کشور بدون در نظرگرفتن ابعاد نظارتی و توان فنی منعقد شده و نگرانی های زیادی در وزارت کشور در خصوص نحوه نظارت بر این زباله سوزها وجود دارد.
 
مدیرکل خدمات شهری سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت : اگر نظارت جدی بر زباله سوزها وجود نداشته باشد آلاینده های ایجاد شده از زباله سوز به مراتب خطرناکتر از آلاینده های ناشی از دفن غیراصولی پسماند خواهد بود.
 
احمدی افزود: در این زمینه وزارت کشور با منطقه بندی استانهای کشور دستورالعمل مدیریت جامع پسماند را به آنها ابلاغ کرده است تا براساس این دستورالعمل مطالعات لازم را انجام دهند و بر اساس آن عمل کنند.
 
وی گفت: تشکیل کمیته های فنی برای ارتقای جایگاه شهرداریها از لحاظ کارشناسی و سیستم های نظارتی در استانهای شمالی و کلانشهر های کشور از دیگر برنامه های در دستور کار وزارت کشور است.

newsQrCode
برچسب ها: بازیافت زباله
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها