رییس کانون بانک ها و موسسات خصوصی کشور در گفتگو با جام جم آنلاین:

زمینه کاهش نرخ ارز فراهم است / ارز باید هر چه زودتر تک نرخی شود

رئیس کل بانک مرکزی از برنامه‌ریزی برای تک نرخی کردن ارز خبر داد و گفت: تجربه موفقی در سال 80 در یکسان سازی نرخ ارز داشتیم و این بار هم با مدیریت بازار از طریق مرکز مبادلات ارزی ؛ نرخ ارز تثبیت و تک‌نرخی خواهد شد.
کد خبر: ۶۴۱۰۰۲
سیف: ارز تک نرخی خواهد شد

به گزارش واحد مرکزی خبر،  ولی‌اله سیف در همایش وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و جهت‌گیری‌های اقتصادی گفت:تجربه موفقی در سال 80 در یکسان سازی نرخ ارز داشتیم و این بار هم با مدیریت بازار از طریق مرکز مبادلات ارزی ؛ نرخ ارز تثبیت و تک‌نرخی خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که در مدت سه سال 180 میلیارد دلار برای کنترل نرخ ارز به بازار تزریق شده است، گفت: این موضوع به دلیل جهت‌گیری‌های غلط و حساسیت‌های بی‌دلیل ایجاد شد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: بهبود فضای تولید، انسجام در نظام پولی و بانکی و ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای رسیدن به چشم‌انداز اسناد بالادستی 1404 به امید موفقیت‌های آینده اقتصاد هم مد نظر است.

کمبود نقدینگی مشکل اول بنگاه‌های تولیدی

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر این‌که کمبود نقدینگی مشکل اول بنگاه‌های تولیدی است،گفت:بازار سرمایه نتوانسته است نقش موثری در تامین مالی شرکت‌ها ایفا کند.

ولی‌اله سیف در همایش وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و جهت‌ گیری‌های اقتصادی با اشاره به انسجام تیم اقتصادی دولت در برنامه‌ریزی‌ها گفت: تیم اقتصادی دولت جهت‌گیری مثبتی دارد.

وی در باره افزایش سرمایه بانک‌ها و به ویژه بانک رفاه کارگران تاکید کرد: افزایش سرمایه این بانک به زودی ابلاغ و عرضه تدریجی سهام آن در بازار سهام آغاز خواهد شد.

سیف درباره تحریم‌ها گفت: تشدید تحریم‌های بین‌المللی، نوسان‌های ارزی، و قرار گرفتن بانک مرکزی در فهرست تحریم‌ها موجب رکود اقتصادی شده است.

وی گفت: 21.9 درصد رشد منفی سرمایه‌گذاری در کشور داشتیم که خبر بسیار بدی است ؛ نقدینگی در پایان آذر 92  رشد 19.6 درصدی نشان می‌دهد.

سیف با بیان این‌که پایه پولی 92  نیز 1.8 درصد افزایش یافته است، گفت: کاهش رشد پایه پولی موجب بهینه شدن انضباط پولی در کشور می‌شود.

وی درباره نقش اوراق مشارکت در رشد پایه پولی هم گفت: سررسید اوراق مشارکت فرا رسیده است که موجب افزایش نقدینگی می‌شود و انتشار مجدد اوراق برای ایجاد تعادل در بازار یکی از راهکارهایی بود که همواره با آن بازار را کنترل می‌کردیم.

سیف با بیان این‌که انتشار اوراق مشارکت با مشکلات قانونی مواجه شده است، گفت: پس از رفع موانع قانونی اوراق مشارکت جدید نیز منتشر خواهد شد.

سیف با اشاره به نرخ بیکاری افزود: در پاییز 92 نرخ بیکاری به 10.3  درصد رسید که در مقایسه با پاییز پارسال 0.9 درصد کمتر است.

وی ادامه داد: کاهش نرخ بیکاری با جمعیت فعال ارتباط مستقیم دارد و این کاهش نرخ بیکاری تنها به دلیل سرخوردگی بخشی از جمعیت فعال از یافتن شغل مناسب است.

رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان این‌که اقتصاد کشور دچار رکود تورمی است، گفت: تنظیم سریع راهکارهای خروج از آن که از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد.

وی با ارائه آماری از میزان گرانی، کمبود مواد اولیه، نقدینگی و مسائل ارزی تاکید کرد: در سال گذشته ؛ گرانی، کمبود مواد اولیه، کمبود نقدینگی، مسائل ارزی و افزایش تقاضا از مهم‌ترین عوامل موثر بر بنگاه‌های تولیدی بوده است.

سیف گفت: گرانی مواد اولیه 26.2 درصد، کمبود مواد اولیه 19 درصد، نقدینگی 15.6 درصد، مسائل ارزی15.3 درصد و تقاضا 11.8 درصد از مشکلات را تشکیل می‌داد و کمبود نقدینگی در میان این مشکلات رتبه اول را داشته است.

ضرورت افزایش تنوع روشهای تامین مالی بنگاه‌های تولیدی

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر ضرورت تنوع بخشی به روش‌های تامین مالی بنگاه‌های تولیدی گفت: باید بانک محوری کاهش یابد و از ظرفیت‌های بازار سرمایه هم استفاده کنیم.

سیف گفت: از اولویت‌های بانک مرکزی کاهش مشکلات فضای کسب و کار در بخش تولید و ایجاد جذابیت است که با تقویت تامین مالی فراهم می‌شود.

وی مهار تورم، کنترل ریسک و آرامش بخشی در فضای جامعه را از دیگر اولویت‌های بانک مرکزی بیان کرد و گفت:  افزایش نرخ  تورم و انتظارات تورمی به افزایش هزینه بنگاه‌های تولیدی منجر می‌شود و به میزان قابل توجهی بر فضای کسب و کار تاثیر دارد.

سیف با اشاره به این‌که رشد نقدینگی در 12 ماه منتهی به آذر 92 مطلوب بوده است، تاکید کرد: بانک مرکزی به بانک‌ها توصیه کرده است سرمایه در گردش بنگاه‌ها را در روند ارائه تسهیلات مد نظر قرار دهند.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر این‌که طبق آخرین آمار تا پایان آبان سال جاری 150 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی در سال جاری پرداخت شده است، گفت: از این میزان52.6  درصد مربوط به تولید است.

وی با اشاره به گشایش اسناد اعتباری با 30 درصد گفت: این بخشنامه از شانزدهم آذر ابلاغ شده است و بر ادامه حمایت گسترده از بازار ارز در مرکز مبادلات ارزی و کنترل بازار غیرمتشکل پولی و گسترش ابزارهای الکترونیکی برای نظارت بیشتر و حفظ انضباط مالی، ارزی و پولی تاکید داریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها