به گفته یک کار‌شناس تغذیه، عادات غذایی ناسالم زمینه ساز و یکی از فاکتورهای خطر ابتلا به انواع سرطان است.
کد خبر: ۶۴۰۹۴۷

جام جم سرا: «نسرین یادگاری» در آستانه هفته ملی مبارزه با سرطان (۸تا۱۵ بهمن ماه) گفت: سرطان بیماری پیچیده و چند علتی است که در سالهای اخیر با تحقیقات علمی انجام شده رابطه تغذیه ناسالم با این بیماری صعب العلاج تایید شده است. یکی از مشکلات رایج تغذیه‌ای در ایران هم استفاده از غذاهای دودی شده و کبابی و تمایل به خوردن مواد غذایی برشته شده و یا سوخته شده است که این نوع غذا‌ها به دلیل ترکیبات هیدورکربورهای حلقوی و شیمیایی سرطانزا است.
به نقل از ایرنا، این کار‌شناس مسوول واحد تغذیه مرکز بهداشت استان مرکزی بیان کرد: مواد غذایی نیم سوز، کبابی و نان برشته شده حاوی ماده‌ای به نام آکرولئین است که زمینه تکثیر نامتوازن سلولی را سبب می‌شود.
یادگاری یکی دیگر از عادات غلط غذایی در ایران را استفاده بیش از حد مواد قند مصنوعی دانست و گفت: قند و شکر استحصالی از چغندر قند که هر روزه توسط مردم مصرف می‌شود سفید رنگ است درحالیکه عصاره قند چغندر تیره و قهوه است و برای رنگ زدایی آن در کارخانه از مواد شیمیایی استفاده می‌شود. ماده سفید کننده قند و شکر بلانکیت است که بشدت برای سلامتی مضر و سرطانزا است و استفاده مکرر آن برای سلامت زیانبار است. بر اساس الگوی مصرف ایرانی هر فرد باید روزانه حداکثر ۳۵ تا ۴۰ گرم منابع قند ساده در رژیم غذایی داشته باشد که متاسفانه هم اینک هر ایرانی تا چهار برابر استاندارد این مواد را مصرف کرده و علاوه بر خطر چاقی، دیابت وبیماری قلبی و عروقی به دلیل وجود مقادیری از بلانکیت خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌کند.
وی همچنین اضافه کرد: یکی دیگر از عادات غذایی ناسالم استفاده بیش از حد از مواد سرخ شدنی و به ویژه داغ کردن روغن هنگام پخت غذا است که با توجه به اینکه فرایند حرارت زیاد در روغن مقادیر زیادی آکرولئین تولید می‌کند می‌تواند زمینه برای ابتلا به سرطان‌ها باشد. معضل بزرگی که امروز جامعه را دست بگریبان کرده موضوع ظروف یکبار مصرف پلاستیکی است که علاوه بر آلایندگی زیست محیطی اگر در این ظروف غذاهای داغ و یا فریز شده نگهداری شود به دلیل وارد شدن ترکیبات عالی در جنس این ظرف‌ها به محتویات آن می‌تواند عاملی جدی در ابتلا به سرطان‌ها باشد.
وی برخی مواد نگهدارنده و استفاده از غذاهای آماده، سس‌ها و نوشابه‌های گازدار و برخی محصولات آلوده به سموم و کدهای شیمیایی را در بروز و ظهور طیفی از سرطان‌ها بی‌تاثیر ندانست و گفت: بهتر است خانواده‌ها تا حد امکان از مواد غذایی طبیعی و خانگی استفاده کنند و روشهای پخت اب پز وبخار پز را جایگیزین روشهای کبابی و سرخ شده کنند.
یادگاری استفاده از دو تا چهار واحد میوه و سه وتا پنج واحد سبزی و هشت لیوان آب را برای بزرگسالان در روز الزامی دانست و افزود: با توجه به اینکه کلانشهر اراک جز شهرهای آلوده کشور است در روزهای ناسالم هر بزرگسال باید مصرف میوه خود را تا تا پنج واحد، سبزی شش تا هفت واحد و آب را تا ۱۰ لیوان در روز افزایش دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها