با حمیدرضا نعیمی، نمایشنامه​نویس و کارگردان تئاتر

در حق بزرگان ایران زمین جفا کرده​ایم

حاشیه‌های روز یازدهم تئاتر فجر

کارگردان مسئولیت جان بازیگرانش را برعهده گرفت

یازدهمین روز از برگزاری سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با اجرای 13 اثر نمایشی در تالارهای مختلف میزبان علاقه مندان تئاتر بود.
کد خبر: ۶۴۰۶۱۶
کارگردان مسئولیت جان بازیگرانش را برعهده گرفت

سه‌شنبه هشتم بهمن ماه در حالی که تالار وحدت بعد از اجرای موفق دو نمایش از کشور لهستان و نمایش «سقراط» به کارگردانی حمیدرضا نعیمی استراحتی یک روزه به خود داده بود، تالار اصلی مجموعه تئاترشهر میزبان نمایش «طلسم صبحگل» به کارگردانی قطب‌الدین صادقی بود.

این اثر نمایشی که با بهره گیری از گونه های مختلف نمایش های آیینی سنتی به ویژه شیوه تخت حوضی و سیاه بازی میزبان علاقه مندان تئاتر بود در دومین روز از به صحنه رفتن خود در این تالار نیز شاهد حضور چشمگیر مخاطبان بود به طوریکه بسیاری از تماشاگران به دلیل حضور نیافتن به موقع، پشت درهای بسته تالار اصلی مانند.

مجید درخشانی آهنگساز و نوازنده صاحب نام موسیقی ایران، مصطفی عبداللهی بازیگر و کارگردان تئاتر مهمانان ویژه دومین اجرای نمایش «طلسم صبحگل» به کارگردانی قطب الدین صادقی در تالار اصلی بودند.

تالار چهارسو نیز در یازدهمین روز برگزاری جشنواره میزبان نمایش «مده آ» به کارکردانی میلاد نیک آبادی بود. این اثر نمایشی که با دکوری متفاوت روی صحنه رفت در دومین نوبت از اجرای خود پذیرای علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد و حسین طاهری مدیر کل هنرهای نمایشی بود.

در تالار سایه هم نمایش «مرگ نویسنده» به کارگردانی حسن جودکی روی صحنه رفت. این نمایش در هر دو نوبت اجرای خود با استقبال قابل توجه تماشاگران مواجه شد به طوریکه بسیاری از تماشاگران به صورت نشسته از این اثر نمایشی دیدن کردند.

 نمایش «ماضی استمراری» به کارگردانی ندا هنگامی هم در دومین روز از اجرای خود در جشنواره همچون اجرای روز اول خود میزبان خیل گسترده ای از تماشاگران و هنرمندانی بود که برای اجرای این اثر نمایشی به تالار قشقایی مراجعه کردند البته با توجه به انعکاس اخباری مربوط به نحوه برخورد راهنمایان فرهنگی تالارهای نمایشی جشنواره در اجرای شب گذشته نمایش، نظم بهتری در نحوه ورود و خروج تماشاگران به تالار نمایشی حکمفرما بود. حسین مسافر آستانه مدیر عامل موسسه رسانه های تصویری، زهرا صبری، حمید پورآذری، اصغر دشتی، حمیدرضا صدر، رضا گوران از هنرمندانی بودند که به تماشای این اثر نمایشی نشستند.

براساس این گزارش، «دو بر یک به نفع بارسلونا» به کارگردانی مهسا غفوریان هم بی نام و نشان ترین نمایش به صحنه رفته در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر بود که از شهر مشهد در این دوره از جشنواره حضور پیدا کرد. این اثر نمایشی با وجودی که مدیر و مسوولی از آن دیدن نکرد اما از جمله آثار نمایشی بود که رضایت نسبی تماشاگران را فراهم کرد.

اما همانطور که پیش بینی می شد پرحاشیه ترین اتفاقات روز یازدهم جشنواره مربوط به اجرای نمایش «هومو ریباس» به کارگردانی یاسر خاسب در تالار حافظ بود. با اینکه این نمایش باید طبق جدول جشنواره ساعت 18 و 20 در تالار حافظ به صحنه می رفت اما به دلیل آماده نبودن گروه و دکور نمایش اجرای اول نمایش با یک ساعت و نیم تاخیر ساعت 19:30 و اجرای دوم نمایش ساعت 22:15 به صحنه رفت که این امر با اعتراض شدید تماشاگران مواجه شد.

 یاسر خاسب قبل از شروع اجرای دوم این اثر نمایشی خطاب به تماشاگران گفت: متاسفانه به دلیل برخی از ناهماهنگی های موجود، سقف تالار حافظ برای بستن وسایل ایمنی و حفاظتی تالار نمایش آماده نیست و ممکن است در طول اجرای هر اتفاقی برای بازیگران بیفتد از این جهت مجبور شدیم برای تکمیل دکور کار را با تاخیر آغاز کنیم اما با این حال من حاضرم مسئولیت جان بازیگران را به عهده بگیرم که شما بتوانید امشب این کار را ببینید.

نمایش های «کافه باله» از کشور فرانسه در تماشاخانه استاد سمندریان مجموعه ایرانشهر و «13-13 تبصره 8» به کارگردانی همایون غنی زاده محصول مشترک ایران و استونی از جمله آثار نمایشی پرطرفدار روز یازدهم جشنواره بودند.

این در حالی است که «جن هایی که سال اسب می آید» به کارگردانی کریم علی خواه از ارومیه در تماشاخانه سنگلج، «آنکه گفت آری ،آنکه گفت نه» به کارگردانی کیومرث مازندرانی حائری از تهران در تالار هنر، «اپرای عروسکی لیلی و مجنون» به کارگردانی بهروز غریب پور در تالار فردوسی، «ازدواج اجباری» به کارگردانی داریوش مودبیان در خانه نمایش اداره تئاتر و «ملپامنی» به کارگردانی بابک مهری در تماشاخانه آثار دیگری بودند که در چارچوب یازدهمین روز از برگزاری سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر میزبان علاقه مندان تئاتر بودند.

 بخش خیابانی جشنواره سی و دوم نیز همچون روال همیشگی جشنواره های تئاتر فجر که بعدازظهرها در محوطه تئاتر شهر و تعدادی از مکان های دیگر میزبان مخاطبان است از بخش های تماشاگرپسند این دوره از جشنواره است.

البته اجرای گونه های مختلف نمایش های آیینی سنتی مناطق مختلف کشور در این آثار نمایشی فضای این بخش از جشنواره را که در سالهای قبل با حضور تعدادی از گروههای خارجی فعال در حوزه نمایش خیابانی شکل جدی تری را به خود می گرفت تبدیل به مجموعه ای با حال و هوای جشنواره آیینی سنتی کرده است.

سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در حالی به روزهای پایانی خود نزدیک می شود که علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هنوز مهمان هنرمندان مهم‌ترین رویداد تئاتری سال در تالارهای میزبان جشنواره نشده است.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها