کنسرت «نوازش های باد» با اجرای گروه «سپندار» پنجشنبه 17 بهمن در سالن سوره حوزه هنری تهران برگزار می‌شود.
کد خبر: ۶۳۹۳۹۷
کنسرت «نوازش‌های باد» در حوزه هنری

به گزارش جام جم آنلاین «حامد حافظی» و «نوید توسلی» آهنگسازی این کار را برعهده دارد و حسین علیشاپور هم خواننده آن است. علیشاپور از خوانندگان جوانی است که پیشینه همکاری با کسانی چون کیهان کلهر، بهزاد عبدی، سیامک جهانگیری و... همکاری داشته است.

این گروه خود را پیرو سبک آهنگسازی و گروه بندی گروه های عارف و شیدا می داند. آنها گروهی جمع کرده اند که صدایی آشنا دارد، ولی برای به گوش مخاطبان رساندن این صدا با مشکلات زیادی مواجه بوده اند.

مشکلات بی انتهای برگزاری کنسرت
اینجاست که توسلی وقتی صحبت از مشکلات برگزاری کنسرت می شود می گوید:«واقعا نمی دانم از کجا شروع کنم و از چه بگویم؟ از مجوز گرفتن و رزرو سالن بگویم یا جریان تصویب شعر؟»

حامد حافظی دراین باره ادامه می دهد: هزینه های بالای سالن یکی دیگر از مشکلات کنسرت های سنتی است. از طرف دیگر، مخاطب این کنسرت ها هم خاص است و این هزینه ها گروه را با مشکلات زیادی مواجه می کند. به گونه ای که برای تامین مخارج، سرپرست گروه هزینه های زیادی متحمل می شود. 

به همین خاطر هم هست که اجراهای سنتی محدود و سخت می شود و این در حالی است که اگر بخواهید در شهرستان ها کنسرت برگزار کنید، نحوه و جریان مجوز گرفتن برای هر استان متفاوت است. 
اینجاست که به گفته توسلی آنچنان دغدغه های پیش از برگزاری کنسرت زیاد می شود که آخرین دغدغه اعضای گروه می شود تمرین کردن و ساز زدن.
حامد حافظی حوزه تبلیغات کنسرت های سنتی را محدود می داند، چون موسیقی امروز بیشتر حالتی مصرفی پیدا کرده و موسیقی و هنر باهویت آنچنان خریداری ندارد.

ای کاش دولت اگر یار نیست بار نباشد
این آهنگساز 30 ساله ادامه می دهد: هنرهای هویتی و عمیق، ممکن است از زمان خودشان دور باشند و اینجاست که این هنر نیازمند حمایت های دولتی است. البته کسی که موسیقی سنتی کار می کند، توقع درآمدزایی و نگاه مصرفی ندارد. چه خوب است حمایت های دولتی صرف هزینه های تبلیغاتی و سالن شود.

اهالی موسیقی حتی راضی اند که از کنسرت ها مالیات گرفته نشود و دولت به کنسرت ها از منظر درآمدزایی نگاه نکند و برای تقویت هویت تاریخی اگر یار نیست حداقل بار نباشد. آن زمان شاید بتوان انتظار داشت قیمت بلیت کاهش یابد و طبقه متوسط و علاقمند به این گونه هنری با سالن ها آشتی کنند.
با همه این مشکلات اما جوانان همچنان از دغدغه موسیقایی دست برنمی دارند و قطعات و تصانیف جدید می سازند. گروه سپندار هم برای شب کنسرت خویش دو پرده و دو لحن بکار گرفته اند؛ همایون و دشتی. اشعار این تصانیف و آواز هم از فردوسی، مولانا، حافظ، فریدون مشیری و محمدعلی بهمنی است.
به گفته توسلی، او و حافظی سعی کرده اند دغدغه خویش را از زبان این شاعران بیان کنند. دغدغه هایی که بخاطر دوستی میان این دو آهنگساز، مشترک است. 

اعضای گروه سپندار عبارتند: سنتور: نوید توسلی حامد حافظی، کمانچه: مینو اصحابی، مجید محیط، تار: آرش عزیزی، مسعود پاد، عود: نازنین قاسمی، نی: محمد یوسفی، بم تار: آبتین عباسپور، تنبک: ستار خطابی، دایره، دف و کوزه: عیسی یاور، خواننده: حسین علیشاپور
با همه این مشکلات توسلی و حافظی از حوزه هنری و به ویژه پیروز ارجمند ریاست موسیقی حوزه هنری را برعهده دارد، تشکر می کنند. کسی که به گفته آنان آدمی روشنی است و شاید تنها کسی که در راه برگزاری کنسرت سر راه آنان سنگ نینداخت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
صابر جعفری
United States
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
۰
۰
به حق؛ نوید توسلی و حامد حافظی از با استعداد ترین جوانان این مرز و بوم در حوزه نوازندگی و آهنگ سازی در سبك خودشون هستند و بهترین آرزوهارو براشون دارم و امید كه مسئولین هم قدر این جوانان فرهیخته رو بدونند

نیازمندی ها