وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: کسانی که توهم کناره گیری بشار اسد از قدرت را دارند، مسئول خون‌های ریخته شده در سوریه هستند.
کد خبر: ۶۳۸۸۱۰
مسئول خون‌های ریخته شده در سوریه از نظر ظریف

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی العربیه ، محمد جواد ظریف در جلسه بحث و گفتگو در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس ؛ خواستار توقف ارسال سلاح به سوریه شد.

وی تاکید کرد: باید به مردم سوریه اجازه داده شود خودشان سرنوشت خودشان را تعیین کنند.

وزیر امور خارجه ایران گفت: زمان کنار رفتن اسد از قدرت را مردم سوریه بدون دخالت خارجی تعیین می‌کنند.

ظریف از افراد مسلح خواست سوریه را ترک کنند.

وزیر خارجه ایران گفت: برنامه گروه های افراطی به سوریه محدود نمی شود بلکه فراتر از آن است.

ظریف ادامه داد: در سوریه برنده یا بازنده‌ای وجود ندارد.

وزیر خارجه ایران گفت: ما هیچ کس را به سوریه نفرستاده ایم و حزب الله نیز تصمیماتش را خودش می‌گیرد.

متن کامل این گفتگو به شرح زیر است.

آقای ظریف، ایران به کنفرانس ژنو2 دعوت نشده است. رئیس جمهور روحانی تاکید کرد باید در این کنفرانس فقط به مبارزه با تروریسم پرداخت، آیا همچنان بر موضع خود پایبند هستید؟

ظریف: مسئله اساسی درباره درک اوضاع منطقه است. در بحران سوریه هیچ طرف برنده و بازنده وجود ندارد. بحران انسانی در سوریه باعث کشته شدن شمار زیادی از شهروندان این کشور شده و این بحران زمینه خوبی برای تروریسم و افراط گرایی فراهم کرده است. نباید در این توهم و خیال باشیم که افزایش کشتارها باعث پایان یافتن تروریسم در این کشور خواهد شد. ما به درک اوضاع سوریه و پایان دادن به درگیری ها در این کشور نیازمندیم. در درجه نخست باید با بحران انسانی در سوریه مقابله کنیم و سپس وارد روند سیاسی شویم که باعث ثبات در سوریه شود. رسیدن به این ثبات بر اساس درک درست از اوضاع این کشور است تا بتوان در مسیر درست حرکت کرد و نباید برخی طرف ها به دلیل منافع راهبردی، رقابت و برخی از ذهنیت های خود از ادامه کشتارها در سوریه حمایت کنند.

 آقای ظریف آیا شما از افراط گرایی سنی و شیعی نظیر حزب الله سخن می گویید؟

ظریف: من به صورت کلی از افراط گرایی سخن گفتم. این افراط گرایی و فرقه گرایی تهدیدی برای سوریه و بسیار خطرناک است. فرقه گرایی نمی تواند محدود به سوریه باشد و ابعاد آن فراگیر خواهد بود و کشورهای همسایه را نیز تهدید خواهد کرد. باید بدانیم که بسیاری از افراط گرایان از کشورهای مختلف نظیر قاره اروپا و منطقه خاورمیانه وارد سوریه  شده اند و زمانی که این افراد به کشورهای خود بازگردند برای همه ما فاجعه بار خواهد بود. قبل از این که چنین فاجعه ای ایجاد شود باید آن را حل کرد.

ظریف در پاسخ به این پرسش که چگونه می توان به این راه حل رسید، گفت: باید به تخیلات درباره راه حل نظامی بحران سوریه پایان داد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا از حزب الله می خواهید که نیروهای خود را از سوریه خارج کند، گفت: من از همه نیروهای خارجی می خواهم از سوریه خارج شوند و از همه تلاش خود در این زمینه استفاده می کنیم تا سوری ها بتوانند درباره آینده خود تصمیم بگیرند. همچنین باید ارسال پول و سلاح به سوریه متوقف شود و ملت سوریه سرنوشت خود را مشخص کند و امیدواریم این راه حل در کنفرانس ژنو2 محقق شود.

در ادامه میزگرد، محمد جواد ظریف در پاسخ به این پرسش که آیا موافق اظهارات جان کری وزیر خارجه آمریکا هستید که گفت بشار اسد زمینه را برای ورود تروریست ها به سوریه فراهم کرد؟ پاسخ داد: من با این نظر موافق نیستم چرا که افراط گرایی نتیجه دخالت خارجی و سیاست کوته بینانه در تعامل با بحران سوریه است. برخی ها در منطقه ما فکر می کنند می توانند با استفاده از پول طرف هایی را برای جنگ نیابتی به خدمت بگیرند ولی این افراد تجربه افغانستان را فراموش کرده اند. کسانی که طالبان را ایجاد کرده بودند در نهایت بهای تشکیل این گروه را با خون خود پرداختند. شکی در این نیست آتشی که در منطقه برپا می شود زبانه های این آتش به همه خواهد رسید. همان طور که مسعود بارزانی تاکید کرد «گروه های افراطی که در شرق سوریه حضور دارند در غرب عراق نیز فعال هستند.»

برخی از این گروه ها از چچن و عده ای دیگر از اروپا وارد سوریه شده اند و خواسته این گروه ها حمایت از خواسته های ملت سوریه نیست و اهداف این گروه ها فراتر از خواسته های این ملت  است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ایران از القاعده حمایت می کند به ویژه آنکه خانواده اسامه بن لادن در ایران زندگی می کرد، گفت: ایران همیشه مورد حملات القاعده قرار داشته است. هفته گذشته عناصر القاعده یکی از دیپلمات های ایران را در یمن به قتل رساندند و یک انتحاری سفارت ایران را در بیروت هدف قرار داد و این انفجار به شدت به ساختمان سفارت آسیب زد.

ظریف در پاسخ به این پرسش که آیا می دانید چه تعداد از افراد در سوریه کشته شده اند، گفت: من به شمار افراد کشته شده از دو طرف واقف هستم و باید به این بحران پایان داد. اگر ابتدا برخی از طرف ها بر کناره گیری بشار اسد از قدرت تاکید نمی کردند شمار زیادی از این افراد کشته شده زنده بودند. کسانی که بر توهم کناره گیری اسد از قدرت تاکید می کنند هرج ومرج را در منطقه ایجاد کردند و در این هرج و مرج شمار زیادی کشته شدند.

محمد جواد ظریف در پاسخ به این سوال که برای اعراب در خصوص مسئله امنیت چه پیامی دارید گفت: گمان می کنم اولین سفر من به یک کشور عربی یعنی عراق بود. من برای تحلیل اوضاع منطقه به این سفر رفتم. من همچنین به کویت و قطر سفر کردم. من به سلطان نشین عمان، اردن، لبنان و سوریه نیز سفر کرده ام تا درباره اوضاع منطقه و همکاری و روابط خوب همسایگی گفتگو کنیم. من در مقاله ای خواستار امنیت و ثبات برای منطقه شده ام. مسائل مشترک بین ما بسیار بیشتر از اختلاف نظرها و سوء تفاهم هایی است که بین ما وجود دارد. من بارها گفته ام که برای سفر به عربستان آماده ام. ما نیاز به آن داریم که گفتگوها را آغاز و مسائل را بررسی و برخی مسائل را حل کنیم. گفتگو کار خوبی است، اگر تمایل به گفتگو دارید باید فرضیه ها و پیشداوری ها را کنار بگذارید. سوالی که شما از آقای ناصر جوده درباره پذیرفتن نظام ایران پرسیدید سوال بدی بود. دولت ایران حمایت هفتاد و سه درصدی مردم را دارد که به این دولت رای داده اند. رئیس جمهور ایران بر اساس انتخابات تعیین شده و مردم او را انتخاب کرده اند. ما مایل به برقراری روابط خوب هستیم و گمان می کنیم مسئله هسته ای نقطه آغاز است. دوستان ما نباید نگرانی داشته باشند. ایران درباره مسئله هسته ای با غرب به توافق رسیده است و این امر باید نگرانی ها را در خصوص تولید سلاح هسته ای در ایران از بین ببرد. چرا برخی از کشورهای منطقه نگران هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها