یکی از ویژگی‌های منحصر بفرد گوشت بوقلمون نسبت به سایر گوشت‌های سفید، دارا بودن ویتامین A و نقش مهم آن در تقویت سیستم ایمنی بدن است که بویژه در فصل سرما، مصرف آن به کودکان و سالمندان توصیه می‌شود.
کد خبر: ۶۳۸۴۰۵

به گزارش جام جم سرا؛ طبق گفته‌های رییس شبکه دامپزشکی شهرستان انار، گوشت بوقلمون به دلیل پروتئین بالا، حداقل چربی اشباع، کمترین سطح کلسترول و فقدان چربی میان بافتی در مقایسه با گوشت قرمز از اهمیت بسیاری برخوردار است و منبع خوبی از املاح و ویتامین‌ها و اسید آمینه تریپتوفان است.
سید احسان منصوری در گفت‌و‌گو با ایرنا گفته است: این گوشت به دلیل دارا بودن اسید آمینه تریپتوفان به ترشح سروتونین کمک کرده و باعث سر حالی و آرامش در افراد دارای افسردگی می‌شود. این اسید آمینه می‌تواند از تجمع سرب و جیوه در بدن جلوگیری و با کمک به عملکرد کبد، سموم بدن را دفع کند.

منبع بهتر پروتئین

از سوی دیگر طبق گزارشی از ایسنا، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی تاکید کرده که گوشت بوقلمون می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای گوشت قرمز باشد و از لحاظ پروتئین با گوشت‌های قرمز و از لحاظ داشتن میزان آهن نیز با گوشت گوساله برابری می‌کند.
به گزارش جام جم سرا غفور عبداللّهی گفته است: گوشت بوقلمون می‌تواند بعنوان یک گوشت با کیفیت در سبد پروتئینی خانوار قرار داده شود و اکنون وقت آن رسیده که پرورش بوقلمون هم حالت صنعتی به خود بگیرد چون راندمان و بازده اقتصادی بیشتری نسبت به پرورش سنتی و روستایی داشته و می‌تواند سهم زیادتری را در تأمین پروتئین انسانی مورد نیاز استان داشته باشد.
عبداللّهی گفته: در صورت افزایش سهم گوشت بوقلمون در پروتئین مصرفی، ضریب سلامت جامعه ارتقاء می‌یابد.

دورریز کمتر

آنچنان که رضا ثقلینی، قائم مقام معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی می‌گوید: گوشت این پرنده حاوی هر دو نوع گوشت سفید و قرمز است، ۶۵ درصد گوشت بوقلمون سفید و در ناحیهٔ سینه و ۳۵ درصد آن تیره و در ناحیهٔ ران‌ها قرار دارد. هر یک از این گوشت‌ها از نظر طعم و مزه با هم متفاوتند. گوشت سینه و بال‌ها سفید و لذیذ و از نظر مزه شبیه گوشت گوساله است و گوشت قرمز آنکه اغلب در ران‌ها یافت می‌شود، بسیار نرم و طعمی شبیه گوشت پرندگان وحشی یا شکاری را دارد. افزایش حجم تودهٔ گوشت قسمت‌های سینه و ران هم نسبت به حجم استخوان و در نتیجه ضایعات کمتر نسبت به گوشت‌های مشابه، ویژگی برجستهٔ بوقلمون است.

خواص مفید

 «کمال نیکسان»، کار‌شناس بوقلمون و ماکیان هم با تاکید بر ضایعات کمتر گوشت‌ بوقلمون می‌گوید: این گوشت به‌ علت داشتن بافت ویژه، هنگام طبخ حجم خود را از دست نداده و به علت داشتن پروتئین زیاد، حداقل چربی اشباع‌شده، کمترین سطح کلسترول و نداشتن چربی می‌ان‌بافتی در مقایسه با گوشت قرمز، اهمیت بسیاری دارند.
وی خاطرنشان می‌کتد: گوشت بوقلمون منبع خوبی از ویتامین‌های آ، ب۱، ب۳، ب۶، ب۱۲ و املاحی چون سلنیوم، منیزیم، مس، آهن، روی، پتاسیم و اسیدآمینه تریپتوفان است.
تاکید بیشتر بر اساس ویژگی‌ منحصر به فرد گوشت بوقلمون نسبت به دیگر گوشت‌های سفید، وجود ویتامین‌های‌ای و آ و نقش این گوشت در تقویت سیستم ایمنی بدن است که به‌ویژه در فصل سرما، مصرف آن به کودکان و سالمندان توصیه شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها