آیا رد باقی مانده از حلزون‌ها این امکان را فراهم می‌کند تا شرکت‌های تولید محصولات حلزون بتوانند در حجم انبوه و زیاد کرم​‌ها و لوسیون​های حلزون را به مردم کشورهای مختلف عرضه کنند. آیا این محصولات تنها برای سودجویی عده‌ای تولید و در بازار عرضه می‌شوند؟ آیا این کرم‌های معجزه گر در آن واحد می‌تواند انواع لک، چروک، آسیب‌های سلولی، آبرسانی و اسکارهای باقی مانده از سوختگی را برطرف کنند و با کلاژن رسانی به سلول‌های پوستی، شما را از شر چین وچروک‌های مزاحم خلاص کنند؟
کد خبر: ۶۳۷۰۹۳

از نسخه حلزونی بقراط چه می‌دانید
۴۰۰ سال قبل از میلاد، بقراط پزشک یونانی در میان نسخه‌های شفابخش خود برای درمان بیماری‌های پوستی مراجعانش مرهمی از حلزون تجویز می‌کرد که از آن برای تسکین التهاب‌ها و درمان برخی از بیماری‌های پوستی استفاده می‌شود. بقراط این مرهم را از مخلوط کردن حلزون‌های قطعه قطعه شده در شیری ترش مزه تهیه می‌کرد و آن را روی موضع بیمار و التهاب‌های پوستی مرهم می‌کرد. از دیدگاه بقراط این مرهم از یک طرف به دلیل خواص اعجاب انگیزش و از طرفی به دلیل خاصیت مرطوب کنندگی قوی‌اش خیلی سریع می‌توانست مناطق ملتهب، قرمز رنگ و تحریک شده پوست را تسکین دهد. ضمن آنکه او در یادداشت‌هایش بار‌ها به این موضوع اشاره کرده که استفاده مستمر از این کرم به منظور درمان موجب می‌شد تا پوستی که این مرهم روی آن گذاشته می‌شد به مرور روشن‌تر و درخشان‌تر از پوست سایر قسمت‌های بدن باشد.
ریسه‌های حلزون بر پیشخوان مغازه‌ها چه می‌کرد؟
بعد از بقراط، پزشکان و درمانگران زیادی از حلزون برای درمان برخی از ناراحتی‌های پوستی مانند کنترل آکنه، درمان التهاب‌های پوستی و حتی جوانسازی پوست استفاده می‌کردند و از خواص بی‌نظیر حلزون‌ها برای درمان بیماری‌های پوستی بهره می‌بردند. حتی در برخی از متون طبی به این نکته اشاره شده که ۱۵۰ سال پیش ریسه‌هایی از حلزون از پیشخوان فروشگاه‌های عرضه دارو‌های طبیعی و پنجره داروخانه‌ها آویزان بود و به عنوان یک داروی طبیعی به مردم عرضه می‌شد. آن روز‌ها افراد زیادی برای جمع آوری حلزون به بیشه زار‌ها، مزارع و باغ‌های بزرگ می‌رفتند و حلزون‌های جمع آوری شده خود را به قیمت خوبی به درمانگران و پزشکان می‌فروختند تا آن‌ها با ساختن مرهم‌هایی از حلزون‌های قطعه قطعه شده برای درمان بیمارانشان از آن‌ها استفاده کنند.
کرم‌های حلزون صنعتی؛ شفابخش یا کلاهبرداری؟
امروزه لابراتوار‌ها و کارخانه‌های سازنده کرم حلزون به جای استفاده از حلزون‌های قطعه قطعه شده برای تهیه دارو و کرم‌هایی که با نام کرم یا مرهم حلزون در سراسر دنیا تبلیغ می‌شود از عصاره به جای مانده از حلزون در مسیر حرکتش برای تهیه کرم، ژل و لوسیون حلزون استفاده می‌کنند و مدعی‌اند که محصولاتشان علاوه بر درمان آکنه می‌تواند به جوانسازی پوست، برطرف کردن چین و چروک، از بین بردن لک، برطرف کردن جای جوش، ترمیم سلول‌های آسیب دیده پوستی و شفاف شدن پوست کمک کند. در حقیقت آن‌ها مدعی‌اند که این کرم می‌تواند جمیع مشکلات پوستی را برطرف کند. این در حالی است که به گفته متخصصان و پزشکان پوست و مو این امکان وجود ندارد که یک محصول بتواند به طور همزمان اثربخشی مفید بر چند اختلال یا بیماری را داشته باشد و مشخص نیست که تولیدکنندگان این محصول با این گستردگی و وسعت چگونه می‌توانند دسترسی به تعداد بی‌شماری حلزون داشته باشند. آیا آن‌ها حلزون پرورش می‌دهند؟
حلزون چه ویژگی‌هایی دارد؟
حلزون به واسطه نوع خلقتــش موجــودی آسیب پذیر است اما توانایی‌هایی دارد که می‌تواند در سریع‌ترین زمان ممکن آسیب‌های وارد شده به صدف و بدنش را ترمیم کند و به زندگی عادی برگردد. در حقیقت وقتی پوست یا صدف حلزون آسیب می‌بیند بدن حلزون به طور طبیعی ماده‌ای را ترشح می‌کند که این ماده سرشار از آنتی اکسیدان‌های مفید، مواد ضدالتهابی، کوآنزیم‌ها و پروتئین‌هایی است که می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن آسیب دیدگی حلزون را برطرف کند. این موجود علاوه بر این، در بدن خود ماده‌ای ترشح می‌کند که می‌تواند علاوه بر پیشگیری از بروز التهاب در بدنش از ایجاد عفونت نیز در بدنش پیشگیری کند. در حقیقت همین خاصیت حلزون است که موجب شده تا پزشکان و درمانگران به او علاقه‌مند شوند و برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از آن بهره بگیرند.
کرم‌هایی که تنها در کشورهای آسیایی مشتری دارند
به اعتراف تولیدکنندگان محصولات آرایشی و زیبایی حلزون در کره عمده محصولاتی که تحت عنوان محصولات حلزون به مردم عرضه می‌شوند توسط لابراتوار‌ها و کارخانه‌های کره‌ای تولید می‌شوند و این کارخانه‌ها بیش از ۸۰ درصد مشتریان خود را در کشورهای آسیایی جست‌و‌جو می‌کنند. محصولاتی که تولیدکنندگان آن مصرف مداوم و روزی دو بار –دست کم ۲ ماه پی در پی آن را برای اثر بخشی ضروری می‌دانند. محصولاتی که یک قوطی کوچک ۱۰ میلی لیتری آن بیش از ۳۵ دلار عرضه می‌شود و استفاده مستمر و مداوم روزانه آن در ماه، مشتری را ملزم به تهیه ۲ تا ۳ بسته از این محصول می‌کند و به نظر می‌رسد این رقم، عدد بزرگی برای تهیه کرمی است که هنوز اثربخشی آن در دوره زمانی مشخص شده توسط هیچ یک از تحقیق‌ها و مطالعات پزشکی هنوز به اثبات نرسیده و تنها دلخوشی تولیدکنندگان آن استناد به تجربیاتی است که بقراط ۴۰۰ سال پیش از میلاد مسیح درباره حلزون و کارکرد‌هایش مطرح کرده است. ادعایی که هنوز صحت و سقم آن مورد تایید نیست و نمی‌توان به درستی درباره آن قضاوت و داوری کرد.
کرم حلزون تقلبی؛ دعوای تولیدکنندگان خارجی
به تازگی تولیدکنندگان کره‌ای محصول زیبایی و بهداشتی کرم حلزون از تولید انبوه کرم‌های تقلبی حلزون توسط لابراتوارهای شیلی خبر می‌دهند که میزان عصاره حلزون استفاده شده در آن‌ها از حد اثربخشی بسیار پایین تراست. آن‌ها تولیدکنندگان شیلایی را متهم به تولید انواع محصولات حلزون تقلبی می‌کنند که با قیمت زیاد به دست مشتری می‌رسد و هیچ اثربخشی و فایده‌ای برای او ندارد. این در حالی است که تولید کنندگان کرم حلزون در شیلی و برخی از کشورهای آمریکای جنوبی که به تازگی تولید این محصول را آغاز کرده‌اند مدعی‌اند که امروزه کمتر کسی است که نداند بزرگ‌ترین مزرعه‌های پرورش حلزون در شیلی مستقر است و همین دلیل برای مردم کفایت می‌کند که انتخاب کنند کدام یک از کارخانه‌های تولید کرم حلزون در کره یا شیلی قادرند کرم حلزون اصل را به بازار محصولات زیبایی و آرایشی عرضه کنند.
کرم حلزون معجزه نمی‌کند
دکتر علیرضا واعظ شوشتری، متخصص پوست، مو و زیبایی میگوید:
یکی از مهم‌ترین نکاتی که در تبلیغات کرم‌های حلزون دیده می‌شود طیف گسترده اثرات این کرم هاست. در کاتالوگ این محصولات آمده که این کرم توانایی درمان آکنه، جوش‌های سرسیاه و زگیل را دارد و مصرف دراز مدت آن موجب تسریع درمان ضایعاتی همچون حساسیت‌های پوستی، سوختگی‌ها و آسیب‌های پوستی مثل ساییدگی‌ها در کنار محو ترک‌های بعد از زایمان، لک‌های صورت، بدن و چین و چروک می‌شود. واقعیت این است که مکانیسم هر یک از این بیماری‌ها و اختلال‌های پوستی با یکدیگر متفاوت است. بنابراین نمی‌توان یک محصول را آماده کرد و گفت این محصول می‌تواند تمامی این اختلال‌ها را درمان کند. نکته دومی که علاقمندان به استفاده از این کرم‌ها باید در نظر داشته باشند گستردگی طیف سنی و جنسی آنهاست. بر اساس آنچه در تبلیغات این کرم‌ها آمده کرم حلزون برای انواع مختلف پوست و طیف سنتی گسترده از کودک تا بزرگسال قابلیت استفاده دارد در حالی که به لحاظ علمی این امر نشدنی است و در ‌‌نهایت هنوز آزمایش‌های علمی درباره اثرگذاری عصاره حلزون انجام نشده و لزوما نمی‌توان به این اکتفا کرد که چون یک حیوان ویژگی‌ها و قابلیت‌های زیادی برای ترمیم دارد عصاره آن هم می‌تواند همین قابلیت‌ها را داشته باشد. توصیه من به مردم این است که همواره پیش از خرید کرم‌ها و محصولات زیبایی و درمانی با متخصص پوست مشورت کنند و از استفاده سرخود از این محصولات پرهیز کنند.
>> آفتاب

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها