معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

بدهی‌های معوقه تئاتر تا پایان شهریور تسویه می‌شود

معاون هنری وزیر ارشاد در افتتاحیه تئاتر فجر:

لحن هنرمندان، سرشار از امید می شود

معاون هنری وزارت ارشاد گفت: تئاتر هنر صریح و گاهی انتقادی است و باید شرایط نقدپذیری را میان مسوولان فراهم کنیم و با فراهم شدن این شرایط می توان امیدوار بود که در آینده لحن هنرمندان به جای آکندگی از بغض های فروخورده لبریز از تدبیر و امید باشد.
کد خبر: ۶۳۵۸۸۷
لحن هنرمندان، سرشار از امید می شود

مراسم افتتاحیه سی‌ودومین جشنواره تئاتر فجر با حضور معاون هنری وزیر فرهنگی و ارشاد اسلامی، دبیر سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، مدیر کل هنرهای نمایشی، رئیس هیات مدیره منطقه آزاد کیش و جمعی از هنرمندان و مدیران هنری در سالن همایش های بین المللی جزیره کیش برگزار شد.

در این مراسم هنرمندانی همچون سعید پورصمیمی، انوشیروان ارجمند، داوود رشیدی، علی نصیریان، در کنار مدیرانی چون علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد، حسین طاهری، مدیر اداره کل هنرهای نمایشی، قادر آشنا، دبیر سی‌ودومین جشنواره تئاتر فجر و مهندس مونسان، رئیس هیات مدیره منطقه آزاد کیش از بنر جشنواره امسال پرده‌برداری کردند تا سی‌ودومین جشنواره تئاتر فجر رسما آغاز شود.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را برای حاضران قرائت کرده و ضمن ابراز خوشحالی از این که طی مدت اخیر بسیاری از راهبردها در سیاست اجرایی و فرهنگی دولت از زبان خود هنرمندان بازگو شده است، گفت: مسوولان اداری و اجرایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید بستر را برای حضور شایسته هنرمندان فرهیخته تئاتر فراهم کنند تا هنرمندان این حوزه بی دغدغه و مشکل به تولید آثار خود بپردازند.

وی با تاکید بر این نکته که وظیفه ما آماده سازی زیرساخت ها برای حصول و بلوغ اتفاقات تئاتری در کل کشور است، خاطرنشان کرد: قبول داریم که در مواردی کمبودهای وجود دارد و در مناطقی شاهد فشردگی امکانات و در بخش هایی از کشور شاهد کمبود امکانت هستیم؛ پس گام نخست ما در فراهم سازی زیرساخت ها تناسب امکانات در کل کشور است.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تئاتر را آیینه دار فرهنگ و هنر کشور دانست و افزود: فخامت هنر تئاتر متضمن این نکته است که این شیوه تولید هنری بی هیچ پیرایه ای اصل و ذات معانی موجود در بطن و عمق موضوعات انسانی را در صحنه به شکل زنده به مخاطب ارائه می کند و راز تاثیرگذاری بالای آن در این ارتباط زنده و بی واسطه و بی پیرایی است.

وی با تاکید بر این نکته که در حضور هنرمندان عنوان می کنم که باید شرایط را برای توسعه این هنر در تمامی بخش ها فراهم کنیم، افزود: تئاتر هنر صریح و گاهی انتقادی است پس باید در ابتدا شرایط نقدپذیری را میان مسوولان فراهم کنیم که ما همه آماده ایم و بعد آنرا بین جامعه توسعه دهیم.

مرادخانی اظهار کرد: بدون شک با فراهم ساختن این امکانات و ترتیب اولویت دولت و بعد مردم، می توان امیدوار باشیم که در آینده فضای گفت و گو و لحن هنرمندان به جای آکندگی از بغض های فروخورده و ناراحتی های عیان و پنهان، لبریز از تدبیر و امید باشد و این تازه زمانی است که توانسته ایم شعار دولت را در بخش فرهنگ جاری و سازی کنیم.

وی با اشاره به بودجه محدود 18 میلیارد تومانی معاونت هنری و بخش های متعدد آن چون هنرهای تجسمی، موسیقی، مد و لباس و البته تئاتر در سال جاری ابراز امیدواری کرد که در سال آینده بتوانیم با افزایش این سقف بودجه جبران مافاتی برای هنرمندان دلسوز و فهیم و فاخر تئاتر ایران داشته باشیم.

معاون امور هنری با اشاره به لزوم توسعه هماهنگ تئاتر در کل کشور به تئاتر استان ها اشاره کرد و افزود: نگاه ما به مقوله توسعه امکانات تنها مختص تهران نیست و تلاش می کنیم تا امکانات استان ها را نیز رونق بخشیم تا دیگر وجود برخی امکانات در تهران برای هنرمندان استانی آرزو و رویا و خیال نباشد.

وی حضور پررنگ بانوان در جشنواره تئاتر فجر را  اتفاق مبارکی دانست و ابراز امیداواری کرد تا این روند علاوه بر نشانه های خوبی که از خود به جای گذاشته است به یک هم افزایی ملی و فرهنگی در کشور منتج شود.

مرادخانی افزود: نگاه مهم دولت بر دیپلماسی عمومی و دیپلماسی بین المللی در عرصه فرهنگ استوار است و بر مسولان تئاتر کشور است تا با تعامل با هنرمندان زمینه توسعه روابط بینافرهنگی در حوزه هنرهای نمایشی را فراهم کنیم.

وی گفت: ایران این ظرفیت را دارد که میزبان اجرای عمومی گروه های بین المللی باشد و هنرمندانش در خارج از کشور در صحنه ها بدرخشند و نتیجه این تعامل دوجانبه به ارتقای دانش فنی و معرفت عمومی هنرمندان ما منتج خواهد شد.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امنیت شغلی، استمرار فعالیت، اجرای مستمر، تمرکززدایی از تهران، افزایش بهره وری در استان ها را خواسته های به حق و مهم هنرمندان تئاتر دانست و تصریح کرد تلاش می کنیم تا این امکانات با توانایی های موجود و تعامل با نهادهایی چون شهرداری های کل کشور آنگونه که در تهران به انجام رساندیم، عملیاتی کنیم.

وی با تاکید بر این مساله که ادبیات موجود در فضای تئاتر کشور باید به لحن امیدوارکننده تغییر پیدا کند، افزود: تلاش ما بر آن است تا مشکلات هنرمندان را در آینده کاهش دهیم و به جای شنیده بغض فروخورده آنها شنونده کلام امیدوار و آکنده از روزهای پرفروغ فردای تئاتر ایران باشیم.

قادر آشنا دبیر جشنواره بین المللی تئاتر فجر نیز با ابراز قدردانی از همکاری مسؤولان جزیره کیش در برگزاری مراسم افتتاحیه جشنواره تئاتر فجر، گفت: دلیل برگزاری افتتاحیه جشنواره تئاتر فجر در جزیره کیش، همکاری و استقبال خوب مسؤولان جزیره کیش بود و امیدواریم بعد از این شاهد فعالیت‌های تئاتری در این جزیره باشیم.

آشنا، گزارش کوتاهی از بخش‌های مختلف این دوره از جشنواره ارائه کرد و حضور بانوان و استان‌ها را در جشنواره تئاتر فجر چشمگیر دانست.

در این مراسم رییس هیأت مدیره منطقه آزاد کیش با تأکید بر جایگاه مهم هنر تئاتر، گفت: مدیریت جزیره کیش قصد دارد فضای فرهنگی را در این جزیره گسترش دهد و کیش را به کانون موضوعات و فعالیت‌های فرهنگی تبدیل کند.

از جمله بخش های دیگر این مراسم سخنرانی علی نصیریان هنرمند شناخته شده کشور بود که خواستار توجه بیشتر به ظرفیت و خلاقیت چهره‌های مستعد تئاتر و سینما شد و گفت: در حال حاضر در سراسر مملکت، استعدادهای خلاق و جوان بسیاری داریم، اما متاسفانه این استعدادها به ثمر نمی‌نشینند.

این هنرمند با تاکید بر ضرورت استمرار فعالیت‌های نمایشی، از کمبود امکانات تئاتر اظهار تاسف کرد و افزود: نه تنها امکانات مادی بلکه حمایت‌های معنوی هم در تئاتر کم است. در حالی که باید انگیزه لازم را برای ادامه فعالیت هنرمندان ایجاد کنیم.

نصیریان خاطرنشان کرد: مملکت را دولت‌ها نمی‌سازند بلکه ملت‌ها می‌سازند و بنده درخواست می‌کنم کار تولید و ساخت‌و ساز به بچه‌های تئاتر سپرده شود و دولت فقط حمایت کند.

وی همچنین خطاب به هنرمندان شهرستانی اظهار کرد: اهالی تئاتر شهرستان‌ها نیز خودآموزی و کسب تجربه را فراموش نکنند.

در ادامه این برنامه، سه قطعه تک‌گویی درباره مسائل و مشکلات مختلف تئاتر ایران از ابتدای شکل‌گیری تا به امروز اجرا شد.

این قطعات توسط داریوش مودبیان، ایرج راد و محمد حاتمی اجرا شد. در این قطعات مشکلات مختلف تئاتر ایران مطرح شد و یاد هنرمندان درگذشته همچون حمید سمندریان، احمد آقالو، سعدی افشار، محمود استادمحمد، جمشید لایق، اکبر رادی و ... گرامی داشته شد.

همچنین مطالبی درباره مدیران پیشین مرکز هنرهای نمایشی ارائه شد و از علی منتظری، یکی از مدیران پیشین تئاتر به نیکی یاد شد.

اجرای یک قطعه موسیقی تلفیقی ایران و هند و تقدیر از سه تن از مدیران ارشاد استان‌ها، از دیگر بخش‌های مراسم افتتاحیه جشنواره تئاتر بود. همچنین قرار بود جمشید مشایخی یکی از مهمانان ویژه این برنامه باشد، اما از آنجا که نتوانست در مراسم حضور پیدا کند، محمد حاتمی، بازیگر و کارگردان تئاتر پیام کوتاهی را از طرف مشایخی خواند.

مراسم افتتاحیه سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با اجرای نیما کرمی و در جمع هنرمندانی همچون داود رشیدی ، علی نصیریان ، فریندخت زاهدی ، سیاوش طهمورث ، انوشیروان ارجمند ، ایرج راد ، پری صابری ، ستاره اسکندری ، اصغر همت ، سهراب سلیمی، داریوش مودبیان، هادی مرزبان، محمد حاتمی، سعید پورصمیمی ، شهره سلطانی ، ابراهیم پشتکوهی برگزار شد.

در جمع مهمانان این مراسم تعدادی سفیران کشورهای مهمان در جشنواره تئاتر فجر و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، حمید شاه آبادی مشاور امور هنری وزرت ارشاد ، حسین طاهری مدیرکل هنرهای نمایشی ارشاد، وحید لک مدیر امور استانهای جشنواره بین المللی فجر حضور داشتند.

سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از 24 دی تا 12 بهمن هاه در شش استان تهران، خوزستان، لرستان، گلستان، خراسان رضوی و البرز، تهران و دو منطقه آزاد اروند و کیش برگزار می شود. (مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها