روحانی در نوزدهمین جشنواره علوم پزشکی رازی

نباید بگذاریم در جامعه نقد زیرزمینی شود

رئیس جمهور گفت : برای حل مشکلات بخش سلامت برنامه هایی تا پایان سال و همچنین سال آینده داریم و همه امید دولت این است که بتواند در طول برنامه چهار ساله دولت یازدهم شرایط را در بخش سلامت به حد نسبتاً مطلوب برساند.
کد خبر: ۶۳۵۲۳۷
نباید بگذاریم در جامعه نقد زیرزمینی شود

به گزارش واحد مرکزی خبر  دکتر حسن روحانی در نوزدهمین جشنواره علوم پزشکی رازی گفت: در آغاز فعالیت دولت یازدهم شاهد نوعی شبه بحران در بخش سلامت به ویژه در دارو بودیم و به ناچار برای برطرف کردن مشکلات اقدامات فوری انجام دادیم.

روحانی افزود: دولت با همه توانی که داشت و با وجود مشکلات مالی، در بخش دارو قدم های فوری برداشت.

وی اضافه کرد: دولت به همان نسبتی که برای تأمین کالاهای اساسی مثل گندم اقدامات فوری انجام داد در بخش دارو نیز با همین فوریت کار را پیگیری کرد.

رئیس جمهور گفت: این به معنای حل مشکلات بخش سلامت و دارو نیست، در بودجه 93 هم گرچه ممکن است ارقام بودجه ای همچنان برطرف کننده همه مشکلات نباشد اما اقدامات قابل توجهی در حد توان انجام شده است.

وی افزود: ما برای حل مشکلات بخش سلامت برنامه هایی تا پایان سال و همچنین سال آینده داریم و همه امید دولت این است که بتواند در طول برنامه چهار ساله دولت یازدهم شرایط را در بخش سلامت به حد نسبتاً مطلوب برساند.

روحانی گفت: اینکه کشور نیازمند واردات واکسن است بر دوش دولت سنگینی می کند و من از وزیر بهداشت می خواهم که با برنامه ریزی در طول دولت یازدهم، کشور در بخش واکسن خودکفا شود.

رئیس جمهور افزود: در هفته های گذشته یک جلسه دولت به طور کامل به بررسی وضع سلامت گذشت.

وی ابراز امیدواری کرد در اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها قدم های بلندتری در این زمینه برداشته شود.

نظام سلامت کشور نیازمند ساختار صحیح

رئیس جمهور تاکید کرد: نظام سلامت کشور نیازمند ساختار صحیح،‌ شبکه قوی و نهادهایی است که رابطه بیمار را با بخش درمان، به صورت عادلانه و سالم تسهیل کند.

روحانی  افزود:  نظام سلامت مشکلات خاص خود را دارد اگرچه همه کشورهای جهان حتی کشورهای پیشرفته نتوانستند همه معضلات آن را از بین ببرند اما در دنیای پیشرفته گام‌های بلندی برداشته شده است و این گام‌ها تنها شامل تشخیص، دارو یا خدمات پزشکی نیست.

رئیس جمهور ضمن تبریک به همه دانشمندان و برگزیدگان جشنواره رازی گفت: امروز جوانان، استادان، دانشمندان و فرهیختگان برای اینکه کشور را در مسیر پیشرفت و تعالی قرار دهند همه تلاش و کوشش خود را در مسیر تحقیق به کار می برند.

وی افزود: حوزه و نظام سلامت ویژگی های  خاص خود را دارد و اگر بگوییم توسعه پایدار بدون سلامت و ارتقای سلامت امکان پذیر نیست، با واقعیت انطباق دارد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: کلام معروف «جان سالم در بدن سالم» بیانگر این واقعیت است که شرایط جسمی در روح انسان و شرایط روحی در جسم انسان تأثیر می‌گذارد و حتی درست اندیشیدن بدون جسم سالم، یا امکان پذیر نیست یا بسیار سخت است.

نگاه دولت به بخش سلامت، راهبردی و بلندمدت

رئیس جمهور در ادامه گفت: نگاه دولت به بخش سلامت، راهبردی و بلندمدت است و در عین حال ناچاریم برای کوتاه مدت نیز برنامه‌ریزی کنیم.

روحانی بر ضرورت تحقیقات همه جانبه در نظام سلامت برای رسیدن به نظام سلامت نسبتاً مطلوب تأکید کرد و افزود: برای رسیدن به این مهم، نیازمند پژوهش‌های میان‌بخشی از جمله اقتصاد سلامت، مدیریت سلامت، اخلاق سلامت و فلسفه سلامت هستیم که این با ورود دستگاه های مسئول به سرانجام می رسد.

رئیس جمهور گفت: در کنار وزارت بهداشت که مسئول اصلی بخش سلامت است وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری نیز باید گام های بلندی بردارند و بخش خصوصی هم برای کمک به این مهم وارد عمل شود.

حجت الاسلام و المسلمین روحانی ادامه داد: در بخش سلامت باید به نقطه ای برسیم که علاوه بر اینکه بتوانیم درد و بیماری را آسان‌تر و با مخارج کمتر درمان کنیم بلکه آثار جانبی آن را نیز به حداقل برسانیم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: درمان برخی بیماری های مهم خود به خود آثار جانبی به دنبال دارد که باید تلاش کنیم با پژوهش کاربردی، شدت آثار سوء جانبی را کاهش دهیم.

دولت به تحقیقات منابع بیشتری می دهد

رئیس جمهور در ادامه سخنانش قولی به فعالان حوزه علم و سلامت داد و گفت: دولت در زمینه تحقیقات منابع بیشتری در اختیار این حوزه قرار خواهد داد.

روحانی افزود: اگر هر تحقیقی کاربردی و مبتنی بر ضرورت روز جامعه باشد ، به محصول تبدیل شود و بتواند به عنوان محصول دانش بنیان در اقتصاد ملی حضور یابد ، دولت منابع مالی آن را به هر صورت که باشد تامین خواهد کرد .

رئیس جمهور با بیان اینکه دنیای تحقیقات بی انتهاست گفت: اصل تحقیق تنها مسیر شکوفایی است و در قرآن نیز از آن به فلاح تعبیر شده است .

وی افزود: شکوفایی نه در بخش سلامت بلکه در همه بخش های علوم از مسیر پژوهش می گذرد و اگر پژوهش نباشد علم به معنی انباشت داده ها خواهد بود که ما را به توسعه و پیشرفت نمی رساند.

روحانی گفت: جامعه ما نیازمند شک و پرسش است و اگر بگوییم تحقیق از شک مقدس آغاز می شود خطا نکرده ایم.

بگذارید فضا باز باشد تا هر کسی که پرسش و نقد دارد مطرح کند

رئیس جمهور در ادامه گفت: فقط در سایه برخورد اندیشه های مختلف می توانیم به رشد و تعالی دست یابیم.

روحانی افزود: شک آغازی است که اگر درست حرکت کنیم ما را به علم و یقین می رساند، قرآن‌ کریم به ما می‌گوید در دانش و یقین ها بر آنچه قابل اعتماد است تکیه و از آن پیروی کنید، پیروی باید در مسیر علم باشد.

وی پرسش را اساس رشد انسان و انسان را موجودی پرسشگر، جستجوگر و انتخابگر دانست و تاکید کرد: نباید بگذاریم فضای جامعه به نحوی باشد که پرسشی، اندیشه ای و نقدی زیرزمینی شود.

رئیس جمهور افزود: پرسش و نقد از بین نمی رود؛ اگر نگذاریم که ظهور و بروز یابد، به ناچار زیرزمینی می شود و این به نفع جامعه و کشور نیست؛ بگذارید فضا باز باشد تا هر کسی که پرسش و نقد دارد مطرح کند.

وی گفت : دانشگاه باید مرکز اندیشه ورزی ، پرسشگری ، نقادی و حقیقت‌جویی باشد، پس اگر این فضا در دانشگاه آغاز شود می تواند پژوهشگر تربیت کند و از این دانشگاه است که باید پژوهشگران ، اندیشمندان ، فرهیختگان و صاحبنظران به صحنه علم و و پژوهش قدم بگذارند ؛ پژوهش و تحقیقی که محصولش ، بهبود زندگی مردم باشد.

رئیس جمهور افزود: در این زمینه به عنوان کسی که 30 سال مدیر یک مرکز تحقیقاتی کشور بوده ام می‌گویم منابع مالی ما در زمینه تحقیقات کافی نیست، این حرف درست است، باید آن را افزایش داد اما یک کار دیگر انجام دهید ببینید آیا همان مقدار منابع که سال های پیش تخصیص یافته درست و بهینه بوده است؟

روحانی گفت: در موضوع پژوهش ، منابع ما بی پایان نیست نه فقط برای ما که حتی برای کشورهای پیشرفته، اما باید اولویت ها مشخص شود.

رئیس جمهور تاکید کرد : در نظام سلامت نیز پژوهش ها باید بر مبنای اولویت ها باشد، نمی گویم تحقیق را محدود به 10 یا 20 موضوع محدود کنیم، نه؛ همه آزادند اما دولت باید منابعش را به پژوهش های اولویت‌دار برای رفع معضلات کنونی جامعه ایران اختصاص دهد.

رئیس جمهور در ادامه سخنانش گفت: نتیجه تحقیقات ما باید به بهداشتی قوی تر برای پیشگیری ، درمانی کوتاه مدت تر و دارویی کم قیمت تر و مؤثرتر منجر شود.

روحانی افزود: اگر تحقیقات ما در نظام سلامت به چنین مواردی منجر شود آن موضوعات تحقیقی دارای اولویت خواهد بود و برای آنها  دولت آماده هر گونه هزینه است به شرط اینکه آن تحقیق تبدیل به محصول شود و به بازار بیاید حالا در هر زمینه ای که باشد.

وی گفت: امکان دارد این تحقیق در فناوریهایی باشد که در نظام تشخیص پزشکی مؤثر باشد زیرا اکنون در نظام تشخیص مانند دوره زکریای رازی نیست که شاید پزشک چشم را می دید ؛ البته از چشم خیلی چیزها را می شود فهمید و یکی از تابلوها و علامات همه دردها و آثار و مشکلات ، شرایط پشت چشم است که به ما همه چیز را نشان می دهد.

رئیس جمهور ادامه داد: متخصص این رشته به خوبی از این راه می تواند بیماری را تشخیص دهد و پزشکان قدیم ما در این زمینه متبحر بودند.

روحانی با بیان اینکه یکی دیگر از راه‌های تشخیص بیماریها نبض است افزود: بوعلی بر تشخیص از راه نبض تکیه داشت و شما بخشهایی از کتاب قانون را خوانده اید و می دانید که چگونه با نبض نه فقط جسم را بلکه حتی عشق را و حالات روحی و روانی را می فهمید و درک می کرد.

وی گفت: او در آن زمان سردی و گرمی ، حرارت بدن و هزاران مسئله دیگر را از این راه تشخیص می داد اما به هر حال آن زمان وسائل تشخیص امروز را نداشتند.

رئیس جمهور افزود: در آن روزگار همه تشخیص ها بر مبنای علائم ظاهری بود و گاهی پزشک در یک نگاه تشخیص می داد یعنی سی تی اسکن او نگاهش بود و گاهی برخی پزشکان از طریق زبان بیمار امراض او را تشخیص می دادند.

روحانی  ادامه داد: اما امروز ابزار و وسائل علمی و فناوری به کمک  آمده است هم در تشخیص و هم در درمان و گاهی برخی بیماریها با لیزر درمان می شود.

وی افزود: امروز پزشکان از لاپاراسکوپی بهره می گیرند و از اعضایی که جایگزین عضوی از اعضای بدن می شود استفاده می کنند ؛ در گذشته ها دندان را می کشیدند و ایمپلنتی در کار نبود اما حالا بعد از کشیدن دندان ، تازه کار آغاز می شود و مخارج متعددی به وجود می آید ولو اینکه این دندان، دندان عقل باشد. شما مفصل را عوض و بعضی اعضا را  جابه جا می کنید و در آینده فناوری بیش از این به کمک شما می آید.

روحانی در ادامه گفت: رازی که شیمی دان و کاشف الکل بود پیشنهاد کرد کلیه و مثانه جراحی شود و معتقد بود در شرایطی درمان سنگ کلیه فقط با جراحی امکان پذیر است.

نیاز به درک و درد داریم

رئیس جمهور گفت: ما نیاز به درک و درد داریم، درک درست و درد مردم داشتن، درد کشورداشتن و درد تعالی کشور داشتن.

روحانی با اشاره به اینکه کشور ما انسان های بزرگی در خود پرورش داده است، افزود: رازی یکی از این بزرگان بود که نه منابع مالی داشت و نه پارک علم و فناوری؛ او خودش بود و خودش و تنها تعدادی شاگرد در کنار خود داشت.

رئیس جمهور گفت: محققان و پژوهشگران ما باید درک و درد داشته باشند؛ اگر درد من این شد که از استادیاری به دانشیاری برسم و از آن به استادی، اگر درد من چاپ مقاله و ISI شد آن دنیای دیگری است.

حجت الاسلام و المسلمین روحانی افزود: ما مخالف اینها نیستیم و باید از همه ابزارها استفاده کنیم اما در برابر محققی باید خضوع کرد که دردش درد مردم و حل معضلات مردم باشد.

رئیس جمهور گفت: اگر بخواهیم به قدرت و ثرورت برسیم راهی جز پژوهش وجود ندارد؛‌ باید تحقیق و پژوهش کنیم؛ باید اقتصاد ما و تولید محصولات ما دانش محور شود.

حجت الاسلام و المسلمین روحانی افزود: باید انگیزه و اعتماد به نفس کافی در پژوهشگران ما به وجود بیاید و دولت باید در این زمینه هر کمکی که بتواند انجام دهد.

مصرف دارو در کشور زیاد است

رئیس جمهور در ادامه تاکید کرد: باید به نقطه ای برسیم که پزشک با شهامت برای خوشایند بیمار صفحه نسخه را پر نکند.

روحانی افزود: مصرف دارو در کشور زیاد است البته متوجهم که اگر بیماری به پزشک مراجعه کند اما پزشک نسخه ننویسد و بگوید با استراحت و یا چند توصیه دیگر بهتر می شود، آن بیمار می گوید پزشک سواد نداشت.

وی گفت: ما نیاز به پزشک با شهامت داریم که اگر بیمار درخواست سی تی اسکن و یا ام آر آی کرد ولی نیاز داشت بگوید نیازی نیست . ما باید در این زمینه رازی را الگو قرار دهیم.

روحانی در ادامه بر ضرورت پژوهش در قسمت های میان بخشی پزشکی تاکید کرد و افزود: بهتر است در پژوهش بر اخلاق هم تمرکز بیشتری داشته باشیم تا همه بخش سلامت سامان یابد.

وی در همین زمینه بر ضرورت توجه بیشتر به پژوهش در خصوص جانبازان، معلولان و بیماران خاص و صعب العلاج تاکید کرد و گفت: این دسته از مردم حقیقتاً علاوه بر مشکلات پزشکی خود و خانواده شان از مشکلات زیاد دیگری رنج می برند بنابراین اگر قدمی برداشته و مشکلات آنها کمتر شود بسیار مؤثر خواهد بود.

روحانی افزود: همه پژوهش ها مقدس و ارزشمند است اما اگر اولویت پژوهش هایمان برای رفع مشکلات آنها باشد ، بسیاری از گرفتاریهایشان کمتر خواهد شد.

دولت آماده فراهم کردن تسهیلات برای ورود و خروج ایرانیان

رئیس جمهور گفت: از ایرانیان خارج از کشور استفاده، ارتباط با آنها را قوی‌تر و راه رفت و آمد آنها را به ایران تسهیل کنید.

روحانی با اشاره به اینکه محققان، پزشکان، صاحبنظران و فرهیختگان ایرانی در خارج از کشور کم نیستند، افزود: دولت آماده است تسهیلات لازم در هر بخش را برای ورود و خروج ایرانیان فراهم کند.

رئیس جمهور گفت: در جمع ایرانیان نیویورک گفتم این حق مسلم هر ایرانی است که بتواند بیاید کشور خود را ببیند و بتواند با کشور خود رفت و آمد کند.

حجت الاسلام و المسلمین روحانی افزود: باید بتوانیم از سرمایه ایرانیان، سرمایه فطری‌شان، سرمایه علمی، پژوهشی و تحقیقاتی‌شان استفاده و بهره برداری کنیم، البته آنها هم مثل ما دلسوز ایران و کشورند.

رئیس جمهور گفت: همه دست به دست هم دهیم تحقیق، پژوهش، نظام سلامت، توسعه سلامت و همه چیز ما در گرو آشتی است، همه با هم آشتی کنیم.

وی در این مراسم از برگزیدگان نوزدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی تجلیل کرد.

نوزدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی با حضور 634 شرکت‌کننده در یازده بخش برگزار شد که برگزیدگان آن در هفت گروه محققان و پدیدآورندگان آثار برگزیده محققان جوان، محققان دانشجو، دانشگاه‌های علوم پزشکی برتر، مراکز تحقیقاتی برتر، مراکز رشد و فناوری برتر، کمیته‌های تحقیقات دانشجویی برتر و مجلات علمی پژوهشی برتر حوزه علوم پزشکی انتخاب شدند و مورد تقدیر رئیس جمهور قرار گرفتند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها