درحالی که ایران تهدید کرده وضع تحریم های جدید به مرگ توافق ژنو می انجامد نمایندگان سنای آمریکا طرح جدیدی را برای تحریم ایران تهیه کرده اند و از ۱۰۰ عضو سنا تاکنون ۴۸ نفر موافقت خود را با آن اعلام کرده اند.
کد خبر: ۶۳۳۱۱۴
افزایش طرفداران تشدید تحریم ایران در سنای آمریکا

به گزارش رویترز، سناتورهای آمریکایی در حال تهیه طرحی هستند تا در صورتی که ایران در اجرای توافق هسته ای ژنو کوتاهی کند، تحریم های جدیدی علیه تهران به اجرا بگذارند.

به گفته دستیاران سنا، این طرح از زمان ارائه در ماه دسامبر مورد حمایت اعضای سنا قرار گرفته است.

بر اساس این طرح، که کاخ سفید تهدید کرده وتویش خواهد نمود، در صورتی که ایران توافق موقت را نقض کند و یا در رسیدن به توافق نهایی جامع کوتاهی نماید،  صادرات نفت این کشور هرچه بیشتر کاهش خواهد یافت و مجازات های جدیدی علیه برخی صنایع ایران وضع خواهد شد.

ایران و شش قدرت جهانی، در ۲۴ نوامبر سال گذشته توافق هسته ای شش ماهه ژنو را به امضا رساندند.

این طرح که با عنوان «قانون ایران بدون سلاح هسته ای» آماده شده،  تا روز دوشنبه از بین ۱۰۰ عضو سنا، حدود ۴۸ حامی جذب کرده است.

این در حالی است که به گفته یکی از دستیاران سنا، طرح در روز ۱۹ دسامبر که اولین بار ارائه شد، تنها از حمایت ۲۶ سناتور برخوردار بود.

این دستیار سنا افزود: انتظار داریم در طی چند روز آینده که سناتورها از شهرهای خود بر می گردند، این تعداد افزایش یابد.

این طرح توسط رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی و مارک کیرک، سناتور جمهوری خواه از ایلینویز تهیه شده است.

هرچند تعداد حامیان این طرح افزایش یافته، اما هنوز مشخص نیست که آیا تعداد موافقان آن می تواند به اکثریت دو سوم کل سنا برسد تا بتواند وتوی رئیس جمهور را بی اثر کند یا نه.

دولت اوباما تصریح کرده است که این طرح به مذاکرات حساس بین ایران و قدرت های جهانی بر سر برنامه هسته ای تهران، آسیب خواهد زد. جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران گفته که هرگونه تحریم جدید موجب مرگ توافق ژنو خواهد شد.

در عین حال به نظر می رسد گروهی از دموکرات های حاضر در سنا با این طرح  به شدت مخالف اند. روسای کمیته های سنا ماه گذشته با ارسال نامه ای به هری رید، رهبر اکثریت سنا، مخالفت خود را با این طرح ابراز داشتند.(تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
۰
۰
با این برخورد ضعیفی كه تیم مذاكره كننده ایران انجام داد حالا حالاها برامون دارن!!!!!!!!!!
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها